9 پروتئین که گوشت نیستند!

به گزارش وبلاگ ایران، پروتئین یکی از موادی است که برای سلامت بدن بسیار مهم است. با بالا رفتن قیمت منابع گوشتی، موادی را به شما معرفی می کنیم که گوشت نیستند اما پروتئین دارند!

9 پروتئین که گوشت نیستند!

افراد گیاه خوار باید تمام ویتامین ها و مواد معدنی لازم بدن خود را به وسیله خوردن خوراکی های مختلف و مغذی تامین نمایند. پروتئین یکی از این مواد مغذی است که در صورتی که آن را به اندازه کافی دریافت نکنید، بدن شما دچار مسائل مختلفی می گردد. پروتئین در کم کردن کلسترول خون، مبارزه با دیابت به علت تنظیم قند خون و یاری به رفع کردن مسائل مغز و افسردگی مفید است. در این مطلب از وبلاگ ایران به معرفی مواد غذایی که منبع پروتئین گیاهی هستند، می پردازیم.

لوبیا

لوبیاها انواع مختلفی دارند. لوبیاها سرشار از پروتئین و فیبر هستند. هر 84 گرم لوبیای سیاه، 7 گرم پروتئین دارد.

عدس

یک فنجان عدس پخته شده حاوی 18 گرم پروتئین است، به همین علت عدس جزو برترین منابع پروتئین گیاهی محسوب می گردد. عدس بعلاوه کربوهیدرات کند هضم دارد. فقط یک فنجان از عدس تقریبا 50 درصد از فیبر لازم بدن را در طول روز رفع می نماید.

شاهدانه

شاهدانه یک دانه فوق العاده مغذی است که اگرچه به اندازه سایر دانه ها شناخته شده نیست، اما مانند دانه چیا از منابع پروتئین گیاهی به شمار می رود. این دانه منبع خوبی از ویتامین E و چندین ماده معدنی مثل فسفر، پتاسیم، سلنیوم، سدیم، منیزیم، روی، آهن، سولفور و کلسیم است.

نخود سبز

یک فنجان نخود سبز پخته شده حاوی 9 گرم پروتئین است. علاوه بر این، 25 درصد از احتیاج روزانه بدن شما به فیبر، ویتامین A و ویتامین C را تأمین می نماید که همگی برای سلامتی بدن مفید هستند.

بادام زمینی

بادام زمینی سرشار از پروتئین و چربی های سالم است و ممکن است سلامت قلب را بهبود ببخشد. هر نصف فنجان بادام زمینی حاوی 20.5 گرم پروتئین گیاهی است.

سبزیجات دارای برگ سبز

بسیاری از سبزیجات دارای برگ سبز حاوی پروتئین گیاهی هستند. یکی از این سبزیجات کلم پیچ است که خواص زیادی برای سلامتی دارد. کلم پیچ حاوی آنتی اکسیدان هایی از جمله بتاکاروتن و لوتئین است که خطر بیماری های ناشی از استرس اکسیداتیو را کاهش می دهند.

اسفناج هم که جزو سبزیجات دارای برگ سبز محسوب می گردد که حاوی ویتامین A، ویتامین K و منگنز است. اسفناج بعلاوه سرشار از فولات است، که نقش مهمی در فراوری سلول های خونی دارد.

پروتئین گیاهی پر کاربرد: نخود

نخود یکی دیگر از حبوبات است که اندازه زیادی پروتئین گیاهی دارد. نخود علاوه بر پروتئین حاوی کربوهیدرات پیچیده، فیبر، آهن، فولات، فسفر، پتاسیم، منگنز و بسیاری ترکیبات گیاهی دیگر است.

گندم سیاه

هر 100 گرم گندم سیاه حاوی 13.5 گرم پروتئین است. گندم سیاه به غیر از پروتئین، مواد معدنی مختلفی از جمله منگنز، مس، منیزیم، فسفر، فیبر و آهن هم دارد. اگر به مطالب سلامتی علاقه مند هستید مطلب 7 مسئله ای که ایستاده غذا خوردن بر سر شما می آورد را بخوانید.

تخم کدوحلوایی

در هر 64 گرم تخم کدوحلوایی، 12 گرم پروتئین وجود دارد. تخم کدوحلوایی حاوی ویتامین K، منگنز، آهن، روی، مس، فسفر و منیزیم است. بعلاوه آنتی اکسیدان زیاد و اندازهی اسیدهای چرب غیراشباع، پتاسیم، ویتامین B2 (ریبوفلاوین) و فولات دارد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب با این سبزی دیابت را رایگان کنترل کنید را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "9 پروتئین که گوشت نیستند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 پروتئین که گوشت نیستند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید