5 روش اثبات شده برای مقابله با ناامیدی

به گزارش وبلاگ ایران، خبرنگاران: همه ما وقتی امورمان طبق برنامه پیش نمی رود احساس ناامیدی می کنیم؛چه لغو عروسی به علت یک بیماری همه گیر جهانی باشد چه از دست دادن فرصتی مالی اما یادگیری نحوه مقابله با ناامیدی بخشی از زندگی همه ماست .

5 روش اثبات شده برای مقابله با ناامیدی

نوشته : نوشته مگی وول ترجمه : هماحاصلی

به گزارش وبلاگ ایران و به نقل از باتراپ ، انعطاف پذیری به ما یاری می نماید بر این لحظات چالش برانگیز غلبه کنیم و قدرت حرکت دوباره پیدا کنیم. به جای اینکه بگذاریم سلامت عاطفی مان برای ماه ها تحت تاثیر انتظارات برآورده نشده قرار گیرد، می توانیم سریعتر بهبود پیدا کنیم و چیزهایی را پیدا کنیم که در لحظه کنونی بابت آنها سپاسگزار باشیم.

در این مطلب شناخت نا امیدی و گام هایی که می توانید برای غلبه بر زمان های سخت زندگی بردارید، خواهید آموخت.

ناامیدی چیست؟

ابتدا بیایید به تعریف ناامیدی نگاه کنیم.

ناامیدی یعنی احساس ناراحتی به این دلیل که کسی یا چیزی آنطور که انتظار داشتید نبوده. وقتی به دلیل برآورده نشدن امیدها و انتظاراتمان احساس ناراحتی می کنیم، احساس غم و اندوه یا ناامیدی را تجربه می کنیم.

اما این حس به طور کلی چه ارتباطی با احساسات ما دارد؟

انسان 6 احساس اساسی دارد: شادی، خشم، غم، ترس، تعجب و نفرت.

در دهه 1980، رابرت پلاچیک نظریه چرخ احساسات خود را ارائه کرد. این دو احساس دیگر اضافه نمود و هشت احساس اساسی را در جفت متضاد ایجاد کرد.

چرخ احساسات او شامل:

شادی

اعتماد

ترس

تعجب

غمگینی

انزجار

خشم

پیش بینی

چرخ عواطف تعریف می نماید که چگونه عواطف انسانی به دور یکدیگر می چرخند و فراتر از این احساسات اولیه به تجربیات پالایش شده یا پیچیده تر توسعه می یابند و نتایج حالت های عاطفی به احساساتی مثل دلخوری، کسالت، پرخاشگری، تحسین و هیبت منتهی می گردد.

ناامیدی یکی از این شاخه ها است - احساس پیچیده ای که از غم و اندوه سرچشمه می گیرد. این همان چیزی است که وقتی انتظارات ما برای نتیجه مطلوب از بین می رود احساس می کنیم.

همه ما فوراً احساس ناامید شدن و عصبانیتی را که ممکن است در زمانی که چیزی که فکر می کردیم سزاوار آنیم اتفاق نیفتاده احساس می کنیم یا غمی که زمان از دست رفتن فرصتی تجربه می کنیم.این تجربه فکری ناامیدی تلخ است.

دلایل ناامیدی چیست؟

ناامیدی، مانند بسیاری از احساسات دیگر، ریشه های تکاملی دارد. به عبارت دیگر، ما برای بقا و رشد به این احساسات پیچیده احتیاج داریم.

سه دلیل اصلی ناامیدی وجود دارد.

  1. مغالطه ورود

این تجربه منحصربه فرد ناامیدی زمانی اتفاق می افتد که ما آنقدر روی دستیابی به اهداف خود متمرکز شده ایم که روند کار غافل می شویم. ما بیش از حد هدف را بزرگ می کنیم و هر روز رنج زندگی می کنیم به این امید که وقتی به مقصد می رسیم، همه چیز جبران می گردد.

اگر مغالطه ورود را تجربه می کنید، به این دلیل است که یک ناهماهنگی وجود دارد. چیزی که فکر می کردید برای شما احساسات مثبت به همراه می آورد، انجام نشد.

  1. انتظارات از افراد، مکان ها، چیزهای دیگر

دلیل دوم ناامیدی ناشی از انتظاراتی است که ما در خصوص عوامل خارجی داریم.وقتی یک انتظار غیر واقعی با شرایط واقعی مطابقت ندارد، ما نمی خواهیم آنچه رخ داده را بپذیریم.و اگر در خصوص یک موقعیت یا نتیجه ای انتظارات زیادی داشته باشیم، ناامیدی شدیدتری را تجربه می کنیم.

  1. تجربیات دوران کودکی

سومین منبع ناامیدی ناشی از تجربیات ما در دوران کودکی است.ممکن است در دوران کودکی خود یک رویداد آسیب زا را در حول یک از دست دادن یا ناامیدی تجربه نموده باشید. از این، روان شما نتیجه منفی در خصوص شرایط می گیرد.

مثبت اندیشی عادتی نیست که شما با آن آشنا هستید.هنگامی که به بزرگسالی بالغ می شوید و با موقعیتی شبیه به رویداد آسیب زا در دوران کودکی روبرو می شوید، فکر شما به طور اتوماتیک تجربه قبلی از دست دادن و ناامیدی را تکرار می نماید. اما این یک ارزیابی عینی از شرایط نیست - یک تجربه فکری است.

دلسردی که تجربه می کنید می تواند به سرعت به یک پیش گویی خودشکوفایی تبدیل گردد، مگر اینکه یاد بگیرید چگونه با آن کنار بیایید. و اگر می خواهید یک رهبر باشید، یا حتی فقط زندگی حرفه ای را با رضایت و شادی دنبال کنید، باید یاد بگیرید که احساسات خود را تنظیم کنید.

5 راه برای مقابله با ناامیدی

با این حال، دانستن دلیل ناامیدی شما احتمالاً برای برطرف آن کافی نیست. این احساسات می توانند به راحتی شما را به غرق شدن سوق دهند، بنابراین برای رهایی از موقعیت های منفی زندگی به چند استراتژی مقابله ای احتیاج دارید.

در اینجا راهنمای 5 مرحله ای ما برای نحوه برخورد با ناامیدی آمده است:

غمتان را بیرون بریزید

دیدگاه دریافت کنید

قلب خودت را بشناس

آنچه رخ داده بپذیرید

اجازه ندهید که تبخیر گردد

حالا بیایید کمی عمیق تر به هر یک از اینها بپردازیم.

بیرون بریز!

خواه ناامیدی یا عصبانیت باشد، باید آن را احساس کنید و رها کنید. یک راه سالم برای دستیابی به سلامت عاطفی این است که به دوستان، خانواده یا حتی یک درمانگر اعتماد کنید. شما بعلاوه می توانید این نوع احساسات سخت را به یک خروجی خلاق هدایت کنید. سعی کنید در یک مجله بنویسید یا کاری فیزیکی مانند دویدن طولانی انجام دهید.

نکته این است که احساسات خود را تنظیم کنید و افکار منفی خود را با احساس کردن هر آنچه که احساس می کنید و اجازه عبور از آن را مدیریت کنید.تحقیقات نشان داده است که سرکوب عاطفی می تواند مانع رشد شخصی ما گردد. بدون توانایی احساس احساسات و ابراز فعالانه آنها، در سازگاری با موقعیت های نو و ناآشنا مشکل دارید.

  1. دیدگاه دیگران را بشنوید

وقتی همه چیز به اشتباه پیش می رود، احساس می کنید که جهان آخر رسیده است.ارتباط با عزیزان در خصوص ناامیدی شما می تواند شفافیت مورد احتیاج را به ارمغان آورد. وقتی دیدگاهی بیرونی به غیر از دیدگاه خود می شنوید، می توانید به مسائل آن طوری که واقعاً هستند فکر کنید، نه اینکه چه احساسی نسبت به آنها دارید.

  1. خود را بشناسید

البته، شما باید اعتبار خارجی را با خرد درونی خود متعادل کنید.مشکل احساساتی مانند ناامیدی این است که می توانند تصورات ما را از خودمان کاملاً از مسیر خارج نمایند. می توانیم به توانایی های خود شک کنیم و احساس کنیم که ناتوان هستیم. زمانی که ناامیدی های زیادی روی هم می ریزند، احساس ما از خود می تواند منحرف گردد.به همین خاطر است که قبل از آغاز هر هدفی بسیار مهم است که ارزش ها و اصول اصلی خود را بشناسید. به خودتان لطف کنید و چرای خود را آنالیز کنید.

زنده نگه داشتن این چرا به شما یاری می نماید بلند شوید و دوباره کوشش کنید و در عین حال ارزش خود را دست نخورده نگه دارید.

  1. پذیرش خود را تمرین کنید

تمرین پذیرش خود به این معناست که خودگویی مثبت را تمرین کنید و به طور مستمر خود را در حالا ریشه دوانید. اکهارت توله این را قدرت اکنون می نامد - تمرینی شبیه مراقبه و فکر آگاهی. پذیرش لحظه حال به شما امکان می دهد آنچه را که واقعی است تصدیق کنید.

مانند نفس، ناامیدی می آید و می رود. پس در آن نفس بکشید و بگذارید بگذرد.به خود بگویید این نیز بگذرد.

  1. به آن فکر نکنید

بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که در خصوص تجربیات منفی مداوم فکر کنید.باز هم متغیر اینجا زمان است. زمانی که به خود فرصت دادید تا با شرایط خود کنار بیایید، وقت آن است که دوباره آغاز کنید. در غیر این صورت، ناامیدی به راحتی می تواند به اضطراب، تفکر منفی و رنجش تبدیل گردد.

آیا احساس ناامیدی برای شما خوب است؟

هم بله و هم خیر! نه در لحظه اما اقداماتی که پس از تجربه ناامیدی بزرگ انجام می دهید، می تواند نتیجه نهایی را کاملاً متحول کند و به شما در تصمیم گیری بهتر یاری کند.

ناامیدی به عنوان یک احساس تا حدی مفید است. وقتی ناامیدی را تجربه می کنید، به شما می گوید که چیزی خاموش بوده است. شاید این شرایط، روند یا انتظارات شما بوده است.

دره ناامیدی

به عبارت دیگر، زمان آن رسیده است که در پی راهی متفاوت باشید. و برترین مکان برای انجام این کار جایی است که جیمز کلیر آن را دره ناامیدی می نامد. اگر بر اقدامات خود در این وادی پافشاری کنید، می توانید به یک پیشرفت دست پیدا کنید.

در اینجا نحوه عملکرد آن آمده است:

ما هدف یا نتیجه ای را که می خواهیم مشخص می کنیم.

وقتی برای اولین بار کاری را آغاز می کنیم که منجر به تحقق این هدف می گردد، چیزهای خوبی را که ممکن است اتفاق بیفتد، دست بالا ارزیابی می کنیم.به طور همزمان، ما چیزهای منفی را که ممکن است اتفاق بیفتد دست کم می گیریم. به همین خاطر است که بخش اول هر دستیابی به هدف می تواند بسیار خائنانه باشد - شما در دره ناامیدی زندگی می کنید. اما اگر انتظارات خود را در طول زمان ثابت نگه داریم، همان چیزهایی که ما را ناامید کردند در نهایت منجر به پیشرفت می شوند.

ناامیدی چگونه کار می نماید؟

فقط به آن موقع کافی بدهید، و خواهید دید - ناامیدی ممکن است مهمترین چیز در رسیدن به اهداف شما باشد. به سادگی احساس ناامیدی سه چیز مهم را به شما می گوید:

  1. به این معنی است که شما به چیزی علاقه دارید

ضرب المثلی که می گوید: توقع عامل اصلی همه دردهای دل است. اما همین واقعیت که انتظارات شما واقعیت نتایج را از دست داد به این معنی است که شما به میزان کافی شجاع بودید که برای چیزی کوشش کردید کما اینکه بدست هم نیاورده باشید.

  1. فرصتی برای رشد است

با طرز فکر صحیح، می توانید به وسیله ناامیدی ها رشد کنید. تا زمانی که متعهد شوید که دوباره بلند شوید و دوباره کوشش کنید. مهم نیست که فکر می کردی لیاقتش را داشتی، آنچه رخ داد همان چیزی است که واقعاً لیاقتش را داشتی.بنابراین، از این ناامیدی، می توانید آغاز به هماهنگ کردن انتظارات خود با واقعیت کنید. شما بعلاوه می توانید تصمیمات خود را طوری تنظیم کنید که دوباره از این نوع خاص ناامیدی جلوگیری کنید.

  1. می تواند شما را قوی تر کند

ناامیدی که از آسیب های دوران کودکی ناشی می گردد می تواند ناتوان نماینده باشد. این می تواند باعث گردد که احساس کنیم نمی توانیم چیزهای نو را امتحان کنیم زیرا ممکن است شکست بخوریم. اما دانستن نحوه مدیریت ناامیدی نیز می تواند نقطه آغاز قوی تر و انعطاف پذیرتر باشد.

محققان می گویند مزایای ناملایمات عبارتند از:

استحکام فکری بیشتر

افزایش هوش هیجانی

تفکر شفاف تر

یک موضع قوی تر در برابر تفکر منفی

بدانید چه زمانی در پی یاری باشید

گاهی اوقات برای غلبه بر یک ناامیدی به یاری احتیاج دارید. شما می توانید یک شبکه پشتیبانی فوق العاده داشته باشید، اما هنوز کافی نیست. هنگامی که این اتفاق می افتد، باید در پی یاری حرفه ای باشید.

یک متخصص سلامت روان با شما در خصوص احساساتتان صحبت می نماید و به شما یاری می نماید تا یاد بگیرید که چگونه آنها را مدیریت کنید. آنها به شما راهبردهای مقابله ای را آموزش می دهند که به شما یاری می نماید تا احساس خود را درک کنید و چیزها را در منظره قرار دهید.

اگر متوجه شده اید که با ناامیدی خود کنار نمی آیید، اولین قدم را برداشته اید. پس از آن، باید تصمیم بگیرید که چگونه در پی یاری باشید.

از متخصصان سلامت یاری بگیرید

اگر هرگز به مشاور، روانشناس یا روانپزشک مراجعه ننموده اید، از دوستان یا خانواده خود بخواهید که به شما معرفی نمایند. اگر ترجیح می دهید موضوع را خصوصی نگه دارید، در پی توصیه های آنلاین باشید.

هنگامی که با یک متخصص سلامت روان گپ زدید، آنها هدایت هایی را در خصوص کارهای بعدی ارائه می دهند.

شما مجبور نیستید به تنهایی با احساس ناامیدی و ناامیدی خود کنار بیایید. متخصصان سلامت روان آموزش دیده اند تا به شما یاد دهند که چگونه با آن کنار بیایید و می توانند یک برنامه بهبودی متناسب با شرایط شما ایجاد نمایند.

ممکن است یک شبه نتایج را نبینید، اما به مرور زمان آنها را خواهید دید. بعلاوه می دانید وقتی در آینده ناامید شدید، چه کاری باید انجام دهید، تا در همان چرخه ناامیدی گیر نکنید.

منبع: توریسم آنلاین

به "5 روش اثبات شده برای مقابله با ناامیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 روش اثبات شده برای مقابله با ناامیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید