جاذبه های دیدنی جهت بیشاپور تا بوشهر

به گزارش وبلاگ ایران، راستا بیشاپور تا بوشهر از جمله راستاهای خاص و پر رفت آمدی است که امروز قصد داریم آن را با شما تا خاتمه طی کنیم. تمام نقاط ایران جذابیت های دیدنی خود را دارند، شهرهای مستقر در شمال، جنوب، غرب و شرق همگی می توانند جاذبه هایی بی نظیر و خاص برای گردشگران داشته باشند. شما در تمامی شهرهای ایران با منطقه ها و شگفتی های غافلگیر کننده ای روبرو می شوید که فراموش نشدنی هستند. مقصد امروز ما جنوب کشور است و می خواهیم شما را در طول راستا غافلگیر کنیم، پس تا خاتمهی این سفر با ما همراه باشید.

جاذبه های دیدنی جهت بیشاپور تا بوشهر

جهت بیشاپور تا بوشهر

همانطور که میدانید شهر بیشاپور یکی از شهرهای با قدمت و باستانی استان فارس است که امروز مبدأ ماست و تصمیم داریم از این شهر به سمت بوشهر حرکت کنیم. جهت بیشاپور تا بوشهر شگفتی های فراوانی در خود دارد، جاذبه هایی که توصیه می کنیم در طول سفر به تک تک آنها سر بزنید. عجایبی مانند سنگ نگاره های تنگه چوگان، ساحل شنی، غارهای نمکی، نخلستان های آب پخش، کوه و گنبد نمکی جاشک، قلعه نصوری سیراف و سایر مجذوب کنندهیت های طبیعی و توریستی که در بین شهرهای بیشاپور و بوشهر طی کردن طول جهت را برای شما لذت بخش و البته هیجان انگیز می نمایند. در ادامه به تک تک مجذوب کنندهیت های جهت بیشاپور تا بوشهر سر میزنیم و از تماشا آنها لذت می بریم.

آغاز جهت از بیشاپور به مقصد بوشهر

بعد از این که شاپور اول در جنگ با رومیان پیروز شد و بر آنها غلبه کرد، به برکت این پیروزی دستور به ساخت این مجموعه را داد. شهر بیشاپور یکی از شهرهای بسیار مهم و تاریخی ایران است که در سال 1397 به ثبت جهانی در یونسکو رسید. این شهر در جهت جاده شاهی احداث شده، همان جاده ای که در زمان هخامنشیان ایجاد شد و شوش را به تخت جمشید متصل می کرد. مهندسی این شهر خاص و ویژه است و با استفاده از یک طراحی شهرسازی یونانی در زمینی به شکل مستطیل با وسعت 200 هکتار احداث شده است. فاصله شهر بیشاپور از شهر کازرون 143 کیلومتر است و یکی از شهرهای مهم زمان گذشته محسوب می شده که دقیقاً در شمال غرب کازرون قرار گرفته. ما به شما مجذوب کنندهیت های جهت بیشاپور تا بوشهر را معرفی خواهیم کرد.

  • تنگه چوگان بیشاپور

یکی از زیبایی های چشمگیر شهر کازرون استان فارس که در جهت بیشاپور تا بوشهر حتما آن را خواهید دید، تنگه چوگان بیشاپور است. در دل تنگه چوگان، رودخانه شاپور را می بینید که در جهت شمال شرق به جنوب غرب روان است و در اطراف این تنگه سنگ نگاره های برجسته و زیبایی از پادشاهان ساسانی مانند بیستون و نقش رستم را نظاره خواهید کرد که چشمان شما را به خود خیره می نمایند. همانطور که از نام این مکان پیداست، تنگه چوگان محلی برای بازی های سنتی مانند چوگان بوده است که در زمان ساسانیان اجرا می شده است.

تنگه چوگان روستا های علیا، سفلی و وسطی را دارد که با کشتزار های پهناور و باغات سرسبز خود در دشتی میان دو کوه در تنگه چوگان گسترده شده اند و زیبایی چشم نوازی را به این منطقه بخشیده اند. در این تنگه شما 6 نقش برجسته که به شاپور اول، بهرام اول و بهرام دوم مربوط می شوند را مشاهده می کنید و بعلاوه می توانید مجسمه بزرگی از شاپور اول را ببینید که با ارتفاع 6 متری در غار شاپور در نزدیکی بستر رودخانه با شکوه تمام خودنمایی می نماید.

  • خانه تاریخی کازرونی ها

بوشهر یکی از شهرهای بسیار پرطرفدار و البته شرجی ایران است که توصیه می کنیم حتما به این شهر سفر کنید، منطقه ها مجذوب کننده و تماشای آن را از نظر بگذرانید، طعم غذاهای لذیذ آن را بچشید و با مردمان مهربان و خونگرم آن معاشرت کنید. خانه کازرونی ها یکی از مجذوب کنندهیت های بی نظیر جهت بیشاپور تا بوشهر به شمار میرود که معماری منحصربه فردی دارد و با پا گذاشتن به درون خانه و گذر از درگاه آن به دنیایی وارد می شوید که همانند ماشین زمان شما را به عقب برده و در گذشته غوطه ور می نماید. اصل بنای خانه کازرونی به دوره قاجار برمی گردد و روایت است که تاجری به نام محمدرضا کازرونی مالک این عمارت بوده است.

برای ساخت خانه کازرونی از معماری بمبئی و بندر کراچی الهام گرفته شده به صورتی که این بنا را در چند طبقه ساخته اند و ارتفاع زیاد آن بسیار جلب توجه می نماید. در این بنا شما بالکن هایی را می بینید که همگی تودرتو هستند و به حیات اشراف دارند که همین امر سبب شده تا جریان هوا به راحتی در داخل خانه رفت و آمد داشته باشد. یکی از دلایل معروفیت این بنا این است که پلاک این عمارت را استاندار بوشهر درست در روز جهانی توریستی بر سر در آن نصب کرد. اگر در طول جهت بیشاپور تا بوشهر تمایل به بازدید از این عمارت زیبا داشتید، در شهر بوشهر به محله قدیمی بهبهانی ها مراجعه کنید و از تماشا این بنای زیبا و منحصربفرد لذت ببرید.

  • عمارت طاهری یا موزه ساحلی مردم شناسی بوشهر

به استان بوشهر که رسیدید در شهر بوشهر، محله بهبهانی ها و درست در خیابان ساحلی، عمارتی را خواهید دید که به عمارت طاهری سابق معروف است و در حال حاضر موزه مردم شناسی شهر بوشهر است. این بنا یکی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی جهت بیشاپور تا بوشهر به شمار میرود که از ابتدا موزه نبوده بلکه ساختمان شهرداری یا بلدیه بوشهر بوده که به وسیله شهردار وقت آقای سیادت ساخته و بنا شده است. بعد از مدتی شخصی به نام آقای طاهری این بنا را خریداری کرد که بعد از آن این عمارت به بنای طاهری تغییر نام داد. این عمارت یکی از میراث برجای مانده از دوره قاجار است که از گچ و سنگ های آهکی ساخته شده و درها و پنجره هایی از جنس چوب درخت ساج دارد.

عمارت طاهری بعد از مدت زمانی تحت اختیار سازمان میراث فرهنگی توریستی و صنایع دستی قرار می گیرد و به عنوان بنایی برای موزه مردم شناسی از آن استفاده می نمایند. این بنا 2 طبقه است و یک نیم طبقه 10 اتاقه نیز دارد که در هر قسمت شما با انواع صنایع رایج و مختلف موجود در شهر بوشهر مانند صنایع دستی، آهنگری، ماهیگیری و غیره بعلاوه ماکت هایی از شناورهای دریایی، لنج ها، مجموعه وسایل کشاورزی، لوازم پخت و پز، نحوه برگزاری مرنام عروسی و حنابندان روبرو هستید. تمامی این موارد از جمله زیباترین و با قدمت ترین یادگارها و رسومات معروف در میان مردمان این خطه هستند.

  • عمارت باشکوه گلشن بوشهر

یکی دیگر از بناهای بسیار قدیمی و مهم قرار گرفته در محله بهبهانی های شهر بوشهر که در انتهای سفر خود در جهت بیشاپور تا بوشهر باید آن را از نزدیک ببینید، عمارت گلشن بوشهر است که قدمتی معادل 170 سال داشته و با دریا تنها 10 متر فاصله دارد. بد نیست بدانید که محله بهبهانی ها در شهر بوشهر یکی از محله های بسیار با ارزش این شهر محسوب می گردد که تمامی بناهای موجود در آن همگی تاریخی و قدیمی هستند. عمارت گلشن در اصل به تاجری با همین نام تعلق داشته که در زمان قاجاریه می زیسته و علاوه بر کاربری مسکونی از این بنا برای اهداف تجاری خود نیز استفاده می نموده است.

بعد از آن، این عمارت را فردی به نام مهربان خریداری نموده و درست در سال 1365 میراث فرهنگی مالکیت آن را در اختیار گرفت. بنای گلشن بعد از بازسازی و بازسازی در سال 1377 در لیست میراث ملی کشور ثبت شد و در حال حاضر تمام ورودی های این عمارت که یکی از بناهای مجذوب کننده و تاریخی شهر بوشهر به شمار میرود به روی تمامی مسافران و توریستان باز است. در زمان بازسازی بنا، بازسازی نمایندگان تمام کوشش خود را انجام دادند تا شکل اولیه بنا و اصالت موجود در آن حفظ شده و تنها قسمت هایی که پوسیده و تخریب شده بودند مورد بازسازی و بازسازی قرار گرفتند.

  • عمارت روغنی یا دهدشتی

یکی دیگر از بناهای زیبا و منحصربه فرد که بعد از طی کردن جهت بیشاپور تا بوشهر آن را خواهید دید، عمارت دهدشتی در محله کوتی است که متعلق به حاج غلامحسین دهدشتی بوده و با یک معماری خاص در دوره قاجار احداث شده است. این عمارت را عمارت روغنی نیز می نامند به این دلیل که آقای غلامحسین دهدشتی تاجر روغن بوده اند. در این عمارت اسناد تجاری فراوانی پیدا شده که در حال حاضر آنها را به صورت دسته بندی شده در میراث فرهنگی نگهداری می نمایند. بعضی از این اسناد به دست آمده قدمت زیادی دارند و بعضی از تمبرهای به کار گرفته شده بر روی اسناد مربوط به 200 سال قبل هستند.

تمبرهایی از کشورهای هندوستان، آلمان، بریتانیا و همینطور دوره قاجار که ارزش فراوانی دارند. مانند سایر بناهای تاریخی، عمارت دهدشتی نیز کاربری مسکونی - تجاری داشته و در سال 1377 بواسطه عملکرد مدبرانه میراث فرهنگی، بازسازی و بازسازی آن صورت گرفت که در حال حاضر موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس نیز است.

مهمترین دلیلی که خانه دهدشتی را نسبت به سایر بناهای موجود در بوشهر متفاوت نموده این است که بیشتر ساختمان ها در بوشهر 2 طبقه و در نهایت 3 طبقه هستند. اما عبارت عمارت دهدشتی بنایی 4 طبقه است که از سنگ های مرجانی، گچ، آهک، چوب ساج و همینطور صندل یا چندل ساخته شده و معماری خاصی دارد. بعد از طی کردن جهت بیشاپور تا بوشهر توصیه می کنیم حتما به این عمارت تاریخی نیز سر بزنید و از آن تماشا کنید.

  • ساحل متفاوت و بی نظیر دلارام بوشهر

ساحل دلارام بوشهر واقعاً یک ساحل فرق دارد چون وقتی به این ساحل رسیدید تا چشم کار می نماید فقط و فقط دریا را خواهید دید. پرواز مرغان ماهی خوار، تابش خورشید طلائی و گرم، امواج خروشان در کنار ماسه های لغزنده، با روح و روان شما کاری می نمایند که تمام شلوغی ها و هیاهوی زندگی مدرن شهری را فراموش نموده و خود را در آرامشی محض رها کنید. در این ساحل دنج و زیبا شما به راحتی سر ذوق می آیید و در فضایی آرامش بخش و بیکر خاطرات زیبایی را برای خود و همراهان رقم خواهید زد.

این ساحل در حوالی قسمت دلوار در استان بوشهر و دقیقا در نزدیکی روستای دلارام واقع شده است. ساحل دلارام مکانی امن و تمیز برای توریستان و محیطی دلخواه و دوست داشتنی برای بومیان منطقه محسوب می گردد. شنیدن صدای مرغان دریایی در کنار غروب آفتاب و وزش نسیم خنکی که از سمت دریا به سوی ساحل حرکت می نماید، می تواند به راحتی هر شخص خمود و کسلی را سر شوق آورده و او را برای اقامتی طولانی تر در این منطقه قانع کند. در انتهای جهت بیشاپور تا بوشهر به شما توصیه می کنیم حتماً برای بازیابی انرژی از دست رفته خود در مدت زمان سفر، در این ساحل اندکی تامل کنید.

  • کوه و گنبد زیبای نمکی جاشک

عجیب نیست اگر تا به امروز نام گنبد نمکی جاشک را به گوش خود نشنیده باشید. این گنبدها کلاس های آموزشی و رایگانی هستند که در آنها می توانید اطلاعات کافی و جامعی در خصوص زمین شناسی کسب کنید. گنبدهای نمکی جاشک که در جهت بیشاپور تا بوشهر آنها را به وفور خواهید دید از نمک، آهن، مخازن نفتی و سولفات پتاس تشکیل شده اند و همواره یکی از سوژه های با اهمیت برای پژوهشگران و محققان هستند. بد نیست بدانید که بهره مندی از گنبدهای نمکی نه تنها یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در جذب توریست محسوب می گردد، بلکه نشان دهنده وجود ذخیره هایی غنی و قوی از نفت، گاز و مواد معدنی نیز خواهد بود.

بد نیست بدانید که شهرهای آذربایجان شرقی، قم، سمنان و چهارمحال وبختیاری نیز گنبد نمکی دارند اما منطقه گنبد نمکی جاشک در بوشهر بزرگترین و عجیب ترین گنبد نمکی موجود در خاورمیانه است که اهمیت فراوانی نیز دارد. گنبد نمکی جاشک در 144 کیلومتری جنوب شرقی بندر شهر بوشهر واقع شده که با شهر خورموج 55 کیلومتر و با شهر کاکی 15 کیلومتر فاصله دارد. این گنبد نمکی مابین دو شهرستان دیر و دشتی واقع شده و یک کوه نمک با وسعت 4 هزار هکتار در آن خودنمایی می نماید. قدمت این گنبد نمکی به بیش از 600 میلیون سال تخمین زده شده و در لیست آثار طبیعی ملی ایران نیز ثبت شده که به این واسطه حفظ و نگهداری آن امری بسیار مهم است. در جهت بیشاپور تا بوشهر بازدید از این گنبد زیبا را نباید فراموش کنید.

جهت بیشاپور تا بوشهر و این همه شگفتی!

بدون شک شگفتی های جهت بیشاپور تا بوشهر به مواردی که ما ذکر کردیم محدود نمی شوند. در این جهت شما با عجایب طبیعی زیادی مانند پارک ساحلی بوشهر، شهر دلوار، نخلستان های آبپخش با نخل های سر به فلک کشیده و منظم، بندر سیراف، خلیج ماسه ای و صخره ای نایبند، شهر فیروزآباد، شهر سی سخت و بعلاوه دشت ها، آبشارها، باغ های انگور و چشمه های روان فراوانی روبرو خواهید شد که از جمله مجذوب کنندهیت های منحصر به فرد و فراموش نشدنی این جهت هستند. به شما توصیه می کنیم با سفر به جنوب کشور خاطره ای گرم و دلچسب را برای همواره در فکر و جان خود ثبت کنید.

منبع: الی گشت

به "جاذبه های دیدنی جهت بیشاپور تا بوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های دیدنی جهت بیشاپور تا بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید