عراق، تعویق معرفی نخست وزیر جدید تا یکشنبه، اسامی مطرح برای جانشینی عبدالمهدی

به گزارش وبلاگ ایران، یک نماینده مجلس عراق از توافق درباره به تعویق افتادن معرفی نامزد نخست وزیری تا یکشنبه آینده خبر داده است.

عراق، تعویق معرفی نخست وزیر جدید تا یکشنبه، اسامی مطرح برای جانشینی عبدالمهدی

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ایران به نقل از شبکه الفرات، احمد الکنانی از کنندگان ائتلاف الفتح گفت برهم صالح رئیس جمهوری عراق تصمیم گرفته است واگذاری مأموریت نخست وزیری را تا یکشنبه آینده به تأخیر بیندازد.

الکنانی خاطرنشان کرد رئیس جمهوری و رؤسای فراکسیونها درباره به تأخیر افتادن معرفی نخست وزیر جدید عراق تا یکشنبه آینده به توافق رسیده اند تا فرصت برای اینکه طرف ها درباره نامزد نخست وزیری به توافق برسند، فراهم شود.

فراکسیون اکثریت پس از انتخابات مجلسی در می 2018 تعیین نشد و به همین سبب معرفی عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی که در آن زمان با توافق سیاسی و طی چند ساعت پس از انتخاب برهم صالح به عنوان رئیس جمهور صورت گرفت، ولی مأموریت امروز برای هر نامزدی که اعتماد مجلس را کسب کند و بتواند خواسته های جامعه را برآورده کند و معترضان از کف خیابان ها جمع شوند، سخت خواهد بود.

الفرات گزارش داد تظاهرات عراق بیش از دو ماه است که آغاز شده و به کشته شدن حدود 460 نفر و زخمی شدن بیش از 20 هزار نفر منجر شده است.

پس از موافقت مجلس عراق در اول دسامبر جاری با استعفای دولت عادل عبدالمهدی، در صحنه سیاسی اسامی مختلفی برای تصدی نخست وزیری مطرح شد که برخی جدی بود و برخی دیگر صرفاً برگ های سوخته شده بود که کنار گذاشته شد، ولی اخیراً سه نام برای تصدی نخست وزیری مطرح شده اند که شامل قصی السهیل وزیر آموزش عالی، محمد شیاع السودانی وزیر کار و امور اجتماعی سابق و مصطفی الکاظمی رئیس سابق سازمان اطلاعات ملی عراق هستند.

اظهارات عضو ائتلاف صادقون درباره ویژگی های نخست وزیر آینده

نعیم العبودی از کنندگان مجلس عراق و عضو فراکسیون صادقون (وابسته به جنبش عصائب اهل الحق) شرح داد مرحله کنونی به نخست وزیری نیاز دارد که درد و رنج عراقی ها را حس و با آنها زندگی کرده باشد.

وی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: مرحله کنونی به نخست وزیری نیاز دارد که با درد و رنج عراقی ها زندگی کرده باشد و از افراد شایسته و توانا برای به عهده دریافت مسئولیت باشد، به همین سبب انتخاب نخست وزیر باید از عراقی های داخل که تابعیت دوگانه نداشته باشند، صورت گیرد، هرچند ما به عراقی های مخلصی که در خارج از کشور بودند، احترام می گزاریم، ولی آنها فرصت مدیریت دولت را به دست آورده بودند.

این در حالی است که مجلس عراق روز گذشته نتوانست قانون جدید انتخابات را به تصویب برساند و دوشنبه آینده را زمان تکمیل رأی گیری درباره این قانون اعلام کرده است.

مجلس عراق روز چهارشنبه 18 دسامبر(27 آذر) بیست و سومین نشست خود را به ریاست محمد الحلبوسی رئیس مجلس و با حضور 297 کننده با هدف تکمیل رأی گیری درباره قانون جدید انتخابات برگزار کرد و در نهایت دوشنبه هفته آینده زمان رأی گیری برای این قانون اعلام شد.

اعلام نامزدی علاوی از سوی برخی کنندگان برای تصدی نخست وزیری

محمد الخالدی از کنندگان مجلس عراق گفت که گروهی از کنندگان، طی نامه ای به برهم صالح رئیس جمهوری این کشور، نامزد مدنظر خود را معرفی کرده اند. الخالدی به شبکه السومریه گفت این کنندگان در نامه خود، محمد توفیق علاوی وزیر ارتباطات اسبق را برای تصدی نخست وزیری نامزد کرده اند.

الخالدی خاطرنشان کرد این انتخاب پس از دیدار با تظاهرات کنندگان و اعضای مجلس و شنیدن دیدگاه ها و نظرات آنها درباره نامزد مدنظر بود که با مقبولیت فراوان روبه رو شد.

وی اضافه نمود: ما پیوست دیگری با امضاهای جدید برای رئیس جمهور ارسال خواهیم کرد، زیرا به سبب مشغول بودن به مسئله قانون انتخابات نتوانستیم امضاها را تکمیل کنیم.

روز چهارشنبه یک کننده مجلس عراق از نشست 150 نفر از کنندگان مجلس خبر داد که بر مخالفت با هر نامزد تصدی نخست وزیری که احزاب معرفی کنند، تأکید کرده بود. این کننده گفته بود کنندگان مجموعه ای از اسامی شخصیت های مستقل را به عنوان نامزدهای تصدی نخست وزیری برای برهم صالح رئیس جمهور ارسال خواهند کرد.

همه نام هایی که برای جانشینی عبدالمهدی مطرح شده است؟

شبکه السومریه گزارش داد برخی اسامی سوخته می شود و اسامی دیگری در صحنه روزانه ای ظاهر می شود که حجم رقابت بر سر پست نخست وزیری را نشان می دهد، از زمان استعفای عادل عبدالمهدی از نخست وزیری تا این لحظه، نام های مختلفی در صحنه سیاسی برای تصدی دولت آن هم دولت موقت با کابینه وزارتی جدیدی که مقبول جامعه باشد، مطرح شده است.

نام محمد شیاع السودانی به عنوان اولین نامزد پس از اعلام استعفا از حزب الدعوه و ائتلاف دولت قانون در صحنه ظاهر شد، کار به جایی رسید که افراد حاضر در میادین اعتصاب تصاویری را نصب کردند که بر موافقت با برخی از افراد برای تصدی نخست وزیری و مخالفت با برخی دیگر تصریح می کرد، این در حالی است که صاحبان این عکس ها خود رسماً نامزدی شان برای نخست وزیری را اعلام نکرده اند.

همچنین خبرهایی درباره نامزدی مصطفی الکاظمی رئیس سابق سازمان اطلاعات ملی، رائد جوحی بازرس کل وزارت دارایی، اسعد العیدانی استاندار بصره، توفیق حمود الیاسری سیاستمدار، علی عبدالامیر علاوی وزیر تجارت و دفاع سابق برای تصدی نخست وزیری مطرح شده است.

منابع عراقی همچنین از شخصیت هایی همچون عزت الشابندر سیاستمدار مستقل، محمد توفیق علاوی وزیر ارتباطات اسبق، ابراهیم بحرالعلوم وزیر نفت اسبق، قصی السهیل وزیر آموزش عالی فعلی، عبدالحسین عبطان وزیر ورزش سابق برای تصدی نخست وزیری خبر دادند. فائق الشیخ علی کننده مجلس و مازن الاشیقر کارشناس مسائل اقتصادی با ارسال درخواستی برای برهم صالح رئیس جمهوری خود را برای نخست وزیری نامزد کردند.

مطرح شدن اسامی مختلف برای تصدی نخست وزیری در حالی است که معترضان گفته اند نامزد نخست وزیری باید این شروط را داشته باشد؛ این که تابعیت دوگانه نداشته باشد، نامزد هیچ طرف سیاسی یا یکی از احزاب حاکم نباشد، این که تلاش کند سلاح منحصراً در اختیار دولت باشد، متهم به مسائل فساد نباشد و قادر به مبارزه با آن باشد.

پیام اقلیم کردستان عراق به نخست وزیر آینده

دولت اقلیم کردستان عراق امروز پنجشنبه پیامی برای نخست وزیر آینده ارسال کرد. جوتیار عادل سخنگوی دولت محلی کردستان عراق گفت از زمان آغاز اعتراضات در عراق، دولت اقلیم بر حمایت خود از خواسته های تظاهرات کنندگان در چارچوب قانون اساسی تأکید کرده است.

وی اضافه نمود هر نخست وزیری که روی کار آید، باید حقوق اقلیم کردستان بر اساس قانون اساسی را مدنظر قرار دهد.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "عراق، تعویق معرفی نخست وزیر جدید تا یکشنبه، اسامی مطرح برای جانشینی عبدالمهدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراق، تعویق معرفی نخست وزیر جدید تا یکشنبه، اسامی مطرح برای جانشینی عبدالمهدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید