راه خودکفایی در فراوری زیتون

به گزارش وبلاگ ایران، رئیس شورای ملی زیتون خواهان ممنوعیت واردات روغن زیتون در فصل برداشت زیتون و روغن گیری آن شد تا امکان خودکفایی در فراوری زیتون فراهم گردد.

راه خودکفایی در فراوری زیتون

مهدی عباسی درگفت وگو با وبلاگ ایران، اظهار کرد: با توجه به اقدامات انجام شده در سال قبل در جهت پیشگیری از واردات روغن زیتون با ارز 4200 تومانی و تشویق باغداران به برداشت روغنی، اگر دولت واردات روغن زیتون را در راستای محقق شدن چشم انداز 20 ساله و تامین 20 درصد از احتیاج کشور به روغن زیتون ممنوع کند، خودکفایی در فراوری زیتون دور از انتظار نیست.

وی مشکل حال حاضر بازار روغن زیتون کشور را، واردات روغن زیتون های بی کیفیت دانست و درباره آفت مگس زیتون در باغات گفت: با توجه به اقدامات وزارت کشاورزی و شرایط آب و هوایی، در حال حاضر گزارشی مبنی بر زیاد بودن تعداد مگس زیتون نداریم.

عباسی به باغداران توصیه کرد در صورتی که می خواهند زیتون هایشان را برای روغن گیری نگه دارند، برای اطمینان خاطر پایین تنه درخت زیتون را سمپاشی نمایند.

وی با بیان اینکه مگس زیتون، میوه زیتون را می خورد که به همین دلیل نمی توان از آن برداشت روغنی و زیتونی داشت، اضافه کرد: کشورهای توسعه یافته مبارزه بیولوژیکی برای مقابله با مگس زیتون را آغاز نموده و پیروز شده اند، در حالیکه در کشور ما همچنان از مبارزه شیمیایی استفاده می گردد.

رئیس شورای ملی زیتون در خاتمه تاکید نمود: در مبارزه شیمیایی و سم پاشی، میوه با سموم تماس پیدا نمی نماید و تنها پایین تنه درخت با مواد شیمیایی تماس پیدا می نماید.

به گزارش وبلاگ ایران، مگس میوه زیتون از آفات مهم در نقاط زیتون خیز است که این آفت پس از آنکه حشره بالغ ماده تخم خود را بر روی میوه گذاشت، بوی خاصی از میوه متصاعد می نماید که مگس های دیگر روی آن میوه تخم نمی گذارند و 2 تا 3 روز بعد تخم باز شده و کرم آغاز به تغذیه از گوشت میوه زیتون می نماید. این عمل باعث ریزش میوه ها قبل از برداشت و کاهش کیفیت روغن زیتون می گردد. برای مبارزه با این حشره روش های مختلفی وجود دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "راه خودکفایی در فراوری زیتون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه خودکفایی در فراوری زیتون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید