از طرز تهیه دلمه قارچ با مرغ تا شیر برنج خوشمزه برای عصرانه

به گزارش وبلاگ ایران، در گزارش زیر شما را با طرز تهیه 4 نوع عصرانه خوشمزه و لذیذ آشنا می کنیم.

از طرز تهیه دلمه قارچ با مرغ تا شیر برنج خوشمزه برای عصرانه

به گزارش، خوراک واویشکا از جمله خوشمزه ترین و مشهورترین غذا های شمالی است. واویشکا غذایی با ریشه روسی است که بعد از جنگ جهانی دوم به آشپزخانه گیلانی راه پیدا کرد. برای درست کردن واویشکا می توانید هم از گوشت قرمز بهره ببرید و هم ازگوشت مرغ یا دل و جگر مرغ، گوسفند و گوساله. اگر هم گیاهخوار هستید واویشکا را با بادمجان و بدون گوشت قرمز و گوشت سفید درست کنید.

دلمه قارچ با مرغ یا همان قارچ شکم پر از خوش مزه ترین نوع دلمه می باشد، این غذا را می توان در دسته پیش غذا ها و یا فینگرفود ها قرار داد. همچنین این غذا برای بچه ها بسیار مناسب است. به دلیل داشتن قارچ و مرغ که از برترین مواد گروه پروتئینی محسوب می شوند، ارزش غذایی بسیاری را به خود اختصاص داده اند. دلمه قارچ این قابلیت را دارد که بتوانید مواد اولیه آن را متناسب با سلیقه و ذائقه غذایی خود تغییر داده و مواد آن را کم و یا زیاد کنید. دلمه قارچ به دلیل طعم خوب و خواص فراوان بین بچه ها به محبوبیت رسیده است. قارچ به دلیل داشتن ویتامین D بسیار در جلوگیری و شیوع سرطان ها در بدن نقش دارد. به علاوه این ماده خوراکی مفید در درمان بیماری هایی از جمله دیابت، کم خونی و فشار خون و همچنین کاهش وزن مناسب، کنترل جذب مواد غذایی برای بدن و تقویت استخوان ها اثر گذار می باشد. قارچ ها در انواع پلو ها و خورش ها توسط افراد به مصرف می رسند. مناسب ترین روش مصرف قارچ در زمینه بهداشتی پخت آن ذکر شده است؛ چرا که با پختن و حتی بخارپز کردن قارچ به جای سرخ کردن می توان بسیاری از خواص و ارزش این ماده را حفظ کرد. باید در تهیه قارچ از بازار برای این نوع غذا قارچ های متوسط، سفت و سالم را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که قارچ استفاده شده در این دلمه از قارچ های خوراکی است و با قارچ های سمی و مضر که باید از آن ها اجتناب کرد، تفاوت دارد.

از انواع دلمه های مشابه می توان به دلمه بادمجان، دلمه فلفل دلمه ای، دلمه پیاز، دلمه هویج و دلمه کاهو اشاره نمود.

قارچ: نیم کیلوگرم

سینه مرغ: 1 عدد

روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری

پیاز: 1 عدد

فلفل دلمه ای: 1 عدد

پنیر موزارلا: 200 گرم

سس گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری

زردچوبه: به مقدار لازم

نمک: به مقدار لازم

فلفل: به مقدار لازم

موادلازم برای سس:

آرد: 3 قاشق غذاخوری

شیر: 1 پیمانه

کره: 50 گرم

ابتدا سینه مرغ را به قطعات کوچک و مناسبی خرد کنید.

سپس آن را همراه با روغن زیتون و پیازی که به قطعات ریز خرد نموده اید، در تابه ای ریخته و روی حرارت ملایم تفت دهید.

بعد از تفت مواد ادویه های لازم را به مرغ تفت داده شده اضافه کنید و درب تابه را بگذارید تا بخارپز شوند.

چند دقیقه بعد فلفل دلمه ای و سس گوجه فرنگی را نیز اضافه کنید.

در این بخش قارچ های شسته شده را خشک کنید و دسته آن را جدا کنید تا داخل قارچ خالی گردد.

برای تهیه سس: ابتدا کره را در ظرفی بریزید تا آب گردد.

سپس آرد را اضافه کنید و با کره خوب مخلوط کنید.

پس از آنکه کره و آرد خوب مخلوط شدند کم کم شیر به دمای محیط رسیده را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

پس از انکه تمام شیر را اضافه نمود هر ادویه و گیاه معطری که دوست دارید را اضافه کنید و مجدد سس را هم بزنید تا به غلظت مورد نظر برسید.

سپس داخل قارچ های آماده شده را با مواد اولیه پر کنید و روی آن را ابتدا با سس تهی شده و بعد پنیر موزارلا بریزید.

فر را روی 180 درجه سانتی گراد قرار دهید.

قارچ ها را داخل سینی فر بگذارید.

20 دقیقه بگذارید دلمه ها بپزد.

دلمه ها را از فر خارج کنید و بعد از خنک شدن نوش جان کنید.

اگر با طعم و مزه قارچ رابطه خوبی دارید و ضمناًً نگرانی ای از بابت بوی سیر برای روز بعد کاری تان نیز ندارید، می خواهیم طرز پخت و آماده کردن یک ساندویچ ساده و فوری با قارچ و سیر را به شما آموزش دهیم.

کره مارگارین

6 قاشق سوپ خوری

سیر

2 حبه

قارچ

350 گرم

نان فرانسوی عظیم

1 عدد

جعفری تازه چند ساقه

نمک و فلفل

به میزان لازم

1 ـ برای درست کردن این ساندویچ، اولین مرحله، آماده سازی مواد است. ابتدا حبه سیر ها را از پوست جدا نموده و رنده یا له کنید، سپس قارچ ها را به صورت درشت برش بزنید.

نان فرانسوی را نیز با چاقوی تیز به صورت اریب حلقه حلقه کنید. آخرین کار، خرد کردن جعفری است؛ البته پیش از مراجعه به سبزی فروشی و خرید جعفری، سری به فریزر بزنید.

اگر متاهل هستید، به احتمال قوی خانمتان مقداری جعفری خردشده را برای سوپ ها فریز نموده است؛ البته به طور قطع طعم و مزه جعفری تازه چیز دیگری است؛ به شرط آنکه بتوانید برگ های آن را ریز خرد کنید.

اگر به استفاده از جعفری تازه اصرار دارید، برای خرد کردن جعفری از دستگاه سبزی خردکن استفاده نموده یا جعفری خرد شده را از سوپرمارکت نزدیک خانه خریداری کنید.

2 ـ تابه ای آماده کنید و مارگارین را داخل آن بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا ذوب گردد؛ سپس سیر رنده شده را به روغن اضافه نموده و به مدت 30 ثانیه تفت دهید.

3 ـ سیر داغ را به قارچ ها اضافه کنید و 5 دقیقه حرارت دهید. در طول پخت، هم زدن یادتان نرود.

4 ـ برش های نان فانتزی را داخل تابه دیگری یا روی سینی میله ای فر قرار داده و به مدت 2 تا 3 دقیقه تست کنید.

5ـ جعفری خردشده را به مخلوط قارچ و سیر اضافه نموده و با نمک و فلفل مزه دار کنید.

حالا هر کدام از برش های نان را در سینی یا دیس چیده و مخلوط قارچ و سیر را روی نان ها ریخته و نوش جان کنید.

مقدار مواد لازم برای 4 نفر است؛ بنابراین اگر تنها هستید، مقدار مواد را به یک چهارم کاهش دهید.

10 دقیقه

10 دقیقه

اسنک مرغ غذای بسیار خوشمزه و لذیذ است که در همه مواقع میچسبه و زمان اماده سازی این غذا 15 دقیقه و زمان پخت آن 45 دقیقه است. این مقدار مناسب 6 نفر است.

فیله مرغ 8 عدد

فلفل دلمه 2 عدد

پیاز 1 عدد

قارچ 400 گرم

پنیر پیتزا به میزان لازم

نان تست 12 عدد

نمک و فلفل سیاه به مقداری لازم

برای آغاز کار ابتدا فیله ها را نازک برش بزنید. فلفل دلمه ای ها را نگینی خرد کنید و قارچ ها را حلقه ای ببرید.

سپس پیاز ها را با رنده درشت رنده کنید و فیله مرغ برش زده را به همراه کمی نمک و فلفل با هم مخلوط کنید تا به خوردش برود. کمی بعد فیله ها را در روغن تفت دهید تا حدی که خشک نگردد و رنگ آن طلایی گردد.

قارچ ها را تفت دهید و کمی نمک روی آن بپاشید.

کف و روی دستگاه ساندویج سازتان را چرب کنید و نان تست را روی آن بگذارید و روی نان تست یک لایه مرغ، قارچ، فلفل دلمه ای و پنیر پیتزا بگذارید و روی آن را با یک نان تست دیگر بپوشانید و در دستگاه ساندویج میکر را ببندید.

حدود 3 تا 5 دقیقه بعد ساندویج های آماده شده و برشته شده را خارج کنید و با سس خردل و کچاپ میل کنید.

اسنک مرغ جزو پیش غذا - اسنک و رول میباشد

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15 دقیقه

و زمان پخت و انتظار آن در حدود 10 دقیقه میباشد.

اسنک مرغ را می توانید در وعده نهار - شام - پیش غذا - سرو کنید.

همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان افطار - میل کرد.

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 6 نفر مناسب میباشد.

شیر برنج یکی از انواع دسر های اصیل و قدیمی ایرانی است که به عنوان وعده اصلی هم استفاده می گردد. این دسر خوشمزه همانطور که از نامش تعیین است از شیر و برنج به همراه شکر تهیه می گردد، البته در تهیه شیر برنج مجلسی از خامه هم استفاده می گردد.

با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است می توانید برای 4 نفر شیر برنج تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری شیر برنج تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش تهیه دسر شیر برنج با سایت پارسی دی همراه باشید.

برنج 2 لیوان

شیر 8 لیوان

شکر 1 لیوان

خامه نصف لیوان

گلاب به میزان لازم

پودر پسته برای تزیین

برای تهیه شیر برنج ساده ابتدا خامه را از یخچال بیرون می آوریم و می گذاریم تا با دمای محیط سازگار گردد و بعد برنج را در ظرفی می ریزیم و روی آن آب می گیریم و می گذاریم تا خیس بخورد. سپس آب اضافه برنج را بیرون می ریزیم

و در قابلمه ای برنج را با 3 لیوان آب می گذاریم روی حرارت ملایم تا آب آن تبخیر گردد و فقط 1 لیوان آب در آن باقی مانده باشد. پس از آنکه برنج نرم شد و 1 لیوان از آب در قابلمه مانده بود و باقی آب تبخیر شده بود شیر را به برنج اضافه می کنیم؛ و صبر می کنیم تا برنج کاملا پخته و باز گردد. بعد شکر را در نصف لیوان آب جوش می ریزیم و با قاشق هم می زنیم تا حل گردد و بعد به شیر برنج می افزاییم و پیاپی هم می زنیم تا اگر شکر احیانا حل نشده است در این مرحله کاملا حل گردد.

سپس گلاب را به مواد می افزاییم و مجددا مواد را مخلوط می کنیم تا طعم گلاب به کل شیربرنج برسد. اگر بخواهیم به شیر برنج خامه نیز اضافه کنیم بهترین زمان 5 دقیقه آخر پخت است که کمی از شیر برنج را در کاسه ای می ریزیم

و می گذاریم تا کمی خنک گردد و بعد خامه را به آن اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم و بعد به مواد شیر برنج در قابلمه اضافه می کنیم و هم می زنیم و پس از 5 دقیقه حرارت قابلمه را خاموش می کنیم و یک دم کنی روی قابلمه می گذاریم

تا شیر برنج به مدت 10 دقیقه حسابی آماده گردد و اصطلاحا جابیفتد. اگر بخواهیم شیر برنج را برای مجلسی آماده کنیم بهتر است کمی خلال بادام را 1 ساعت جلوتر از پخت شیربرنج در آب بگذاریم تا خیس بخورد

و بعد زمان پخت به آن اضافه کنیم. یا اگر بخواهیم شیربرنج قالبی درست کنیم باید بگذاریم تا آب آن کاملا تبخیر گردد تا سفت تر بگردد و بعد در قالب بریزیم و با پشت قاشق خوب فشار دهیم و بعد در یخچال قالب را قرار دهیم

تا خودش را بگیرد و بعد در ظرف سرو آن را برگردانیم. سپس می گذاریم تا کمی شیربرنج خنک گردد و در ظرف مورد نظر می کشیم و با پودر پسته که تضاد رنگی ایجاد می نماید روی آن را تزئین می کنیم. نوش جان

منابع: غذالند، بیتوته، دونفره، پارسی دی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "از طرز تهیه دلمه قارچ با مرغ تا شیر برنج خوشمزه برای عصرانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از طرز تهیه دلمه قارچ با مرغ تا شیر برنج خوشمزه برای عصرانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید