خرید 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن کرونا از کوواکس

به گزارش وبلاگ ایران، تهران (پانا) - رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره خرید واکسن کرونا از کوواکس گفت خرید 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن کرونا از کوواکس انجام می گردد. امروز کوواکس که یک اتحادیه دنیای بر محور سازمان دنیای بهداشت بوده هیچ واکسنی را در دنیا توزیع نکرده است.

خرید 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن کرونا از کوواکس

کیانوش دنیاپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل در ایران (بحران کرونا) که امروز برگزار گردید، اظهار کرد: دوازدهمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل هوشمند که به همت وزارت دفاع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، سازمان اورژانس و وزارت بهداشت با شعار و موضوع فرماندهی و کنترل هوشمند بحران های فراگیر از جمله کرونا برگزار خواهد شد، اتفاق مبارکی در کشور محسوب می گردد. با توجه به پیچیدگی و گستردگی های دنیای امروز قاعدتا اطلاعات و داده های مختلف از موضوعات و بحران ها و به طور کلی موضوعات مدیریتی به گونه ای باید باشد که بر پایه فناوری اطلاعات در سطح پایش و نظارت صورت گیرد، هرچند این اتفاق در کشور کلید خورده است اما در قالب سامانه های جامع که بحران ها را فرماندهی نمایند، دیده نمی گردد که در ماه های اخیر ضرورت آن بیشتر احساس شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات بسیار مثبت و سازنده ای در نظام سلامت با همکاری بین بخشی و با تعامل فناوران این عرصه اجرا شده است که گزارش آن ها ارائه خواهد شد، مطرح نمود: از جمله این اقدامات را می توان در سامانه های ام سی ام سی و ماسک مشاهده کرد. معتقدیم این رویداد فتح بابی است برای طرح موضوعی که شاید بسیار کاربردی و استراتژیک باشد؛ یکی از پنج موضوعی که در دهه های آینده بشر را تهدید می نماید در حوزه سلامت خواهد بود که به همین منظور باید به فرماندهی هوشمند بحران ها توجه گردد.

دنیاپور ادامه داد: در این کنفرانس از نظرات و پژوهش های علمی موجود در کشور در قالب همکاری های بین بخشی و از منظر فناورانه و کاملا با رویکرد کاربردی استفاده خواهیم کرد. از آنجایی که پیش از بحران و احساس احتیاج باید نقاط قوت، توانمندی و ظرفیت های موجود در کشور را شناسایی کنیم به همین منظور وزارت بهداشت در برگزاری این کنفرانس مشارکت نموده است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در این کنفرانس ملی ظرفیت های موجود علمی و فناوری خارج از نظام سلامت و در حوزه دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و موسسه های علمی و فناوری را آنالیز خواهیم کرد، مطرح نمود: شناسایی این ظرفیت ها در قالب بین بخشی یاری شایانی در مدیریت و فرماندهی هوشمند در مجموعه نظام سلامت خواهد داشت. نظام سلامت حداقل سالی یک بار درگیر یک بحران در ابعاد ملی است و این ضرورت که بتوانیم از ظرفیت های فناوری در کشور استفاده کنیم، بیش از پیش خود را نشان می دهد. اینکه امروز 3واکسن وارد کارآزمایی بالینی شده و وجود 9پرونده فعال واکسن در کشور، نتیجه شناسایی همین ظرفیت ها است که باز هم راستا ادامه خواهد داشت.

اقدامات وزارت بهداشت در زمینه استفاده از فناوری در زمینه مدیریت کرونا

وی با ابراز امیدواری نسبت به از بین رفتن دیواری که اکنون به نام دانشگاه های علوم پزشکی و غیرپزشکی وجود دارد، گفت: باید کوشش کنیم از ظرفیت های بسیار گسترده ای که در حوزه های مختلف فنی و مهندسی و علوم انسانی وجود دارند و مغفول مانده استفاده کنیم که امیدواریم در این کنفرانس ملی با آشناسازی و مشارکت دهی غیر علوم پزشکی در زمینه کنترل بحران های زیستی بتوانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه موتور محرکه خلاقیت، نوآوری دانشگاه ها به سمت موضوعات مهم زیستی و حوزه سلامت باشیم، گفت: امیدوارم اصحاب رسانه در پوشش اخبار و مقالات و خروجی های کنفرانس ملی با تاکید بر حوزه سلامت توجه و دقت بیشتری داشته باشند تا این موضوع محقق گردد.

دنیاپور درباره اقدامات وزارت بهداشت در زمینه استفاده از فناوری در زمینه مدیریت کرونا، با بیان اینکه حرکت خوبی در حوزه های نظام سلامت به سمت مدیریت و فرماندهی و پایش هوشمند بر پایه فناوری اطلاعات اجرا شده است، مطرح نمود: پراکنده و جزیره ای بودن اقدامات را هم می توان به عنوان نکات منفی اشاره نمود. حتی ساختارها به شکلی بوده که امکان تجمیع وجود نداشت و وزارت بهداشت به صورت گسترده از این ظرفیت استفاده نموده است. باید به سمت تجمیع ظرفیت ها و ساختارهای مدیریتی و اطلاعاتی پیش برویم؛ مشارکت وزارت بهداشت در این کنفرانس ملی هم به همین دلیل است که از ظرفیت های علمی و فناوری موجود در پژوهشگاه ها استفاده کند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اینکه این رویکرد یا عارضه جزیره ای به سمت سامانه های جامع مدیریتی و فرماندهی و کنترل هوشمند باید پیش برود، گفت: شاید وزارت بهداشت در مدیریت حوادث و بحران ها و به خصوص در استفاده از ظرفیت های فناوری اطلاعات و هوشمندسازی به خصوص در بحران ها از جمله کووید 19 و سایر حوزه ها همچون دارو و کالاهای سلامت محور و مبارزه با قاچاق کالا جزو نهادهای پیش رو بوده اما همه این موارد احتیاجمند ارتقاء و ایجاد سامانه های واحد است؛ بحران کووید 19 و همه گیری کرونا باید نقطه عطفی برای کنترل هوشمند بحران ها گردد.

خرید 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن کرونا از کوواکس

دنیاپور در ادامه نشست در پاسخ به سوالی درباره خرید واکسن کرونا از کوواکس گفت: خرید 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن کرونا از کوواکس را انجام خواهیم داد. امروز کوواکس که یک اتحادیه دنیای بر محور سازمان دنیای بهداشت بوده هیچ واکسنی را در دنیا توزیع ننموده است.

وی با بیان اینکه حداقل 18 شرکت در سبد کوواکس واکسن خود را عرضه می نمایند و ما هم حداقل از سه شرکت تغذیه خواهیم کرد، یادآور شد: هنوز کوواکس واکسنی توزیع ننموده است و ما هم واکسن وارد ننموده ایم؛ هر واکسنی که سازمان غذا و دارو به عنوان مرجع ملی برای تایید و صدور مجوز ورود تایید کند، از این محل تهیه خواهد شد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پایان از خرید مستقیم واکسن کرونا از شرکت های مورد تایید سازمان غذا و دارو در مرحله نخست اطلاع داد و گفت: در مرحله بعد سبد کوواکس و پس از آن، فراوری واکسن داخلی مکمل واکسیناسیون عمومی علیه کووید 19 در کشور خواهد بود. هرچند اولین کشور آغاز نماینده نبودیم که اقدام درستی در آن موقع بود، اما جزو اولین کشورهایی خواهیم بود که واکسیناسیون علیه کووید 19 را به پایان خواهیم رساند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "خرید 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن کرونا از کوواکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن کرونا از کوواکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید