12300 مرگ به علت مسمومیت طی 18 ماه گذشته

به گزارش وبلاگ ایران، رئیس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو با بیان اینکه داروهای آرامبخش، مسکن های مخدر و غیرمخدر در رتبه اول تا سوم مسمومیت های دارویی قرار دارند، گفت: بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی، بیش از 8400 نفر در سال گذشته و نزدیک به 3900 نفر در نیمه نخست سال جاری، جان خود را بر اثر انواع مسمومیت از دست داده اند.

12300 مرگ به علت مسمومیت طی 18 ماه گذشته

دکتر یسنا به منش در گفت وگو با وبلاگ ایران، همزمان با هفته پیشگیری از مسمومیت ها با اشاره به بیشترین نوع مسمومیت ها در کشور، گفت: اغلب مسمومیت های مراجعه شده به بیمارستان های کشور مسمومیت دارویی هستند. اندازه شیوع مسمومیت دارویی در شهرها و بیمارستان های مختلف، فرق دارد؛ اما به صورت میانگین، 40 درصد از مسمومیت های مراجعه شده به بیمارستان ها ناشی از دارو است.

وی اضافه نمود: بر اساس آمار به دست آمده از مسمومیت های مراجعه شده به بیمارستان های کشور، در سال گذشته و نیمه نخست سال جاری، بین 40 تا 48 درصد از انواع مسمومیت های مراجعه شده به بیمارستان ها تعمدی بوده است و با توجه به شیوع مسمومیت دارویی، متاسفانه اغلب مسمومیت های دارویی نیز تعمدی است و فرد مسموم، دارو را تعمدا در اندازهی بالاتر از دوز درمانی و به قصد خودکشی مصرف نموده است.

به منش ادامه داد: از سوی دیگر بسیاری از مسمومیت های دارویی به وسیله متخصصین و با مراجعه فرد مسموم به بیمارستان، درمان می گردد و به این ترتیب به نقل از سازمان پزشکی قانونی کشور، مرگ ناشی از مسمومیت دارویی در سال های اخیر به اندازه هفت تا هشت درصد از کل مرگ و میر ناشی از مسمومیت را به خود اختصاص داده است.

تقریبا نیمی از مسمومیت های مراجعه شده به بیمارستان ها، دارویی است

وی درباره اندازه مسمومیت های ناشی از دارو در کشور، اظهار کرد: بر اساس آمار اولیه به دست آمده از 70 درصد دانشگاه های کشور در سال گذشته، 140 هزار مورد مسمومیت به بیمارستان های کشور مراجعه شده است که بدون در نظر گرفتن داروی مسکن مخدر مانند متادون، ترامادول و مورفین، 32 درصد از آنها مسمومیت های دارویی بوده است. البته اگر داروهای مسکن مخدر را به بقیه مسمومیت های دارویی اضافه کنیم، به عدد 45 درصد می رسیم. یعنی تقریبا نیمی از مسمومیت های مراجعه شده به بیمارستان ها دارویی است.

آرامبخش ها، در صدر مسمومیت های دارویی

به منش بعلاوه گفت: در سال گذشته و نیمه نخست سال جاری، داروهای آرامبخش بیشترین عامل مسمومیت دارویی بوده اند و در رتبه دوم مسکن های مخدر شامل متادون، ترامادول و مرفین و در رتبه سوم مسکن های غیر مخدر قرار دارند.

وی ادامه داد: مصرف دارو در مقادیر بالاتر از دوز درمانی ممکن است به صورت اتفاقی رخ دهد یا در افرادی که از اختلالات خلق و خو مانند افسردگی شدید رنج می برند، به قصد وارد کردن صدمه به خودشان انجام گردد. اغلب داروهای مسکن مخدر که در ترک اعتیاد به اوپیوئیدها مصرف می شوند، ممکن است به صورت سوء مصرف به وسیله افرادی که وابستگی به عوامل مخدر دارند، استفاده و منجر به مسمومیت شوند. داروهای ترک اعتیاد مانند شربت و قرص متادون برای بچه ها بسیار خطرناک است و باید دور از دسترس قرار داده گردد.

سهم بچه ها از مسمومیت ها

وی با بیان اینکه اغلب مسمومیت های مراجعه شده به بیمارستان ها مربوط به بزرگسالان به اندازه 80 تا 85 درصد بوده و سهم بچه ها از مسمومیت ها، به اندازه 15 تا 20 درصد است، گفت: این در حالی است که اغلب مسمومیت های بچه ها، در سنین زیر پنج سال رخ می دهد و این گروه سنی به علت کنجکاوی خاص سن کودکی و اینکه بچه ها اغلب مواد اطراف خود را برای شناسایی به دهان می برند، معمولا آسیب پذیرتر هستند.

به منش گفت: بروز مسمومیت در سالمندان گرچه خیلی شایع نیست، اما به علت شرایط جسمی و همراهی بیماری های مزمن در سالمندان، می تواند بسیار خطرناک باشد. گروه خطر دیگر زنان باردار هستند که بروز مسمومیت در این افراد علاوه بر خطراتی که برای سلامت خودشان در پی خواهد داشت، منجر به صدمات جنینی نیز خواهد شد.

شرایط مرگ ومیر ناشی از مسمومیت

رئیس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو درباره اندازه مرگ و میر ناشی از مسمومیت در سال گذشته نیز، گفت: بر اساس آمار ارسالی از جانب سازمان پزشکی قانونی که به مناسبت برگزاری هفته پیشگیری از مسمومیت ارائه شده است، با افزایش 850 نفری نسبت به سال 1398، بیش از 8400 نفر در سال گذشته و نزدیک به 3900 نفر در نیمه نخست سال جاری ، جان خود را بر اثر انواع مسمومیت از دست داده اند. در شش ماه نخست سال 1400 نسبت به مدت زمان مشابه در سال 1399، مرگ ناشی از سموم دفع آفات به طور میانگین 30 درصد و مرگ ناشی از داروهای مخدر افزایش داشته و مرگ ناشی از انواع الکل، تا 78 درصد کاهش داشته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "12300 مرگ به علت مسمومیت طی 18 ماه گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12300 مرگ به علت مسمومیت طی 18 ماه گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید