10 پیشنهاد برای اینکه خشمتان را کنترل کنید

به گزارش وبلاگ ایران، تقریباً می گردد گفت همه ما انسان ها در یک مرحله از زندگی عصبانیت را تجربه نموده ایم و کنترلمان را از دست داده و مسائل بیشتری را برای خود و اطرافیانمان به وجود آورده ایم و پس از فروکش کردن آن پشیمان شده و افسوس خورده ایم که ای کاش می توانستیم به موقع خشم مان را کنترل کنیم.

10 پیشنهاد برای اینکه خشمتان را کنترل کنید

به گزارش، یادگیری نحوه کنترل هیجانات می تواند ابزار قدرتمندی برای ما باشد. مدیریت عصبانیت احتیاج به تمرین دارد و هر چه تمرین بیشتر گردد کنترل آن آسان تر خواهد شد. با یادگیری هنر کنترل خشم به خود یاری می کنیم تا زندگی سالم و رضایت بخشی داشته باشیم و با انسان ها و محیط اطرافمان روابط بهتری برقرار کنیم.

اولین قدم برای کنترل خشم، اعتراف به آن است. اگر اعتراف کردید که برای کنترل خشمتان مشکل دارید در واقع قدمی مثبت و رو به جلو برداشته اید. برای این کار ابتدا باید علت عصبانیت معین گردد و سپس با آگاهی از عوامل عصبانیت به دنبال راهکار هایی برای آرام کردن خودتان باشید.

زمانی که توقع مان از شخصی زیاد است و مرتب در فکرمان چرا، چطور، درست و نادرست می کنیم پس به کوچک ترین رفتار و صحبت ها هم حساس می شویم و افکاری بی صدا در ذهنمان شکل می گیرد که با مسموم کردن ذهن باعث خشم ما خواهد شد.

معمولاً همه ما زمانی که در موقعیت بحث و جدل قرار می گیرم آغاز به پیش کشیدن نارضایتی های گذشته می کنیم و همین باعث خشم و عصبانیت بیشتر می گردد. به جای اینکه نگاهمان به گذشته باشد باید روی مسئله ای که در زمان حال برایمان پیش آمده تمرکز کنیم و فقط و فقط درصدد حل آن باشیم نه اینکه آن را با نارضایتی های گذشته ادغام کنیم.

کاهش خواب به افزایش خشم یاری می نماید. کسانی که در طول شبانه روز کم می خوابند بیشتر به خشم و عصبانیت گرایش پیدا می نمایند و بالعکس افرادی که خواب خوبی دارند توانایی زیادی برای مقابله با شرایط ناامیدنماینده دارند.

بعد از اینکه از موضوعی عصبانی شدید قبل از اینکه واکنشی نشان دهید و به بدترین شرایط آن فکر نموده و سریع نتیجه گیری کنید، منطقی فکر کنید و از دراماتیک و اغراق آمیز کردن آن بپرهیزید. از خود بپرسید که آیا واقعاً ارزش ناراحتی دارد؟ آیا این موضوع در یک هفته، ماه یا سال بعد هم برایتان اهمیتی خواهد داشت؟

ناامیدی و استرس محصول خشم و عصبانیت شما است. در چنین شرایطی ضروری است ذهن و بدن خود را به آرامش دعوت نموده و حواس خود را به حالت عادی برسانید. برای این کار از محیط دور شوید، موسیقی مورد علاقه تان را گوش کنید، یک فنجان چای با شکلات میل کنید، کودکتان را نوازش کنید، از رایحه های آرامش بخش استفاده کنید، به تابلوی ارزشمندی که در اتاقتان است نگاه کنید و یا حتی می توانید از ماساژ و ورزش هایی مثل یوگا، بوکس، پیاده روی و ... استفاده کنید تا خود را از شرایط منفی دور نموده و به ذهنیت مثبت برسید.

زمانی که توقع مان از شخصی زیاد است و مرتب در فکرمان چرا، چطور، درست و نادرست می کنیم پس به کوچک ترین رفتار و صحبت ها هم حساس می شویم و افکاری بی صدا در ذهنمان شکل می گیرد که با مسموم کردن ذهن باعث خشم ما خواهد شد

شوخ طبعی و بازیگوشی به شما یاری می نماید که ذهنتان را آرام تر کنید و اختلافات را از بین ببرید. به جای عصبانی شدن و دعوا کردن سعی کنید در خصوص آن موضوع شوخی کنید. زمانی که از شوخ طبعی برای کاهش تنش و عصبانیت استفاده می کنید می توانید فرصتی برای ارتباط و صمیمیت ایجاد کنید.

یکی دیگر از کارآمدترین کار ها برای کنترل خشم نوشتن است فرقی نمی نماید با یک قلم، لپ تاپ یا تلفن همراه، آغاز به نوشتن کنید. درباره هر چیزی که روح و روانتان را می آزارد و عصبانیتان می نماید بنویسید. نوشتن در مواقع عصبانیت تأثیراتی شگرفی در فروکش کردن آن دارد.

نفس عمیق به دلیل اینکه باعث کاهش ضربان قلب می گردد و در نتیجه می تواند به کاهش فشارخون و کنترل خشم منجر گردد و این یکی از قوی ترین مکانیسم های خوددرمانی بدن است.

فرقی نمی نماید از کشیدن سیگار و اعتیاد به انواع مخدر گرفته تا تغذیه ناسالم و تمایل به مصرف گوشت های قرمز و غذا های تند و روغنی و ... این عادات نه تن ها تأثیر بدی بر سلامتی دارد بلکه باعث به هم ریختگی روانی هم می شوند و زودرنجی و عصبانیت را به دنبال دارند. با ترک این عادات قطعاً عصبانیت و پرخاشگری نیز کاهش می یابد.

منبع : تبیان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "10 پیشنهاد برای اینکه خشمتان را کنترل کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 پیشنهاد برای اینکه خشمتان را کنترل کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید