گلکسی واچ 6 کلاسیک در برابر واچ 5 پرو؛ آیا زمان ارتقا فرا رسیده؟

به گزارش وبلاگ ایران، گلکسی واچ 6 کلاسیک به عنوان یکی از اعضای سری واچ 6 به تازگی راهی بازار ایران شده است. گلکسی واچ 6 کلاسیک بزرگ ترین ساعت هوشمند سامسونگ محسوب می گردد و از ویژگی هایی مانند طراحی نو حاشیه فیزیکی، سیستم عامل تازه نفس و چندین سنسور سلامتی بهره می برد. گلکسی واچ 5 پرو که حدود یک سال قبل عرضه شده، ویژگی های بسیار جذابی را در اختیار کاربران قرار می دهد. البته هر دو مدل قیمت بالایی دارند و باید ببینید ویژگی های کدام مدل برای شما اهمیت بیشتری دارد. در ادامه این دو ساعت را با هم مقایسه می کنیم تا ببینیم کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد.

گلکسی واچ 6 کلاسیک در برابر واچ 5 پرو؛ آیا زمان ارتقا فرا رسیده؟

معینات گلکسی واچ 6 کلاسیک و گلکسی واچ 5 پرو

نام ساعتگلکسی واچ 6 کلاسیکگلکسی واچ 5 پرو
نمایشگرمدل 43 میلی متری: مقدار 1.3 اینچ و رزولوشن 432 در 432 پیکسل

مدل 47 میلی متری: مقدار 1.5 اینچ و رزولوشن 480 در 480 پیکسل

مدل 45 میلی متری: مقدار 1.4 اینچ و رزولوشن 450 در 450 پیکسل
چیپستاگزینوس W930اگزینوس W920
حافظه داخلی16 گیگابایت16 گیگابایت
ظرفیت باتری300 میلی آمپرساعت برای مدل 43 میلی متری و 425 میلی آمپرساعت برای مدل 47 میلی متری590 میلی آمپر ساعت
وزن بدنه52 گرم (مدل 43 میلی متری) و 59 گرم (مدل 47 میلی متری)46 گرم

طراحی

در زمینه طراحی و کیفیت ساخت، چند تفاوت کلیدی بین این دو ساعت وجود دارد. اول از همه باید به بحث مقدار بپردازیم. برای خرید مدل کلاسیک می توانید از بین دو مدل 43 و 47 میلی متری دست به انتخاب بزنید ولی واچ 5 پرو فقط در یک مدل 45 میلی متری راهی بازار شده است. واقعیت این است که هر سه مدل ابعاد بزرگی دارند و بنابراین هیچکدام از آن ها برای مچ های کوچک مناسب نیستند. در زمینه مقدار نمایشگر، باید به بهره گیری مدل کلاسیک از نمایشگرهای 1.3 و 1.5 اینچی و بهره گیری مدل پرو از نمایشگر 1.4 اینچی اشاره کنیم. تمام این مدل ها از نمایشگر مبتنی بر پنل AMOLED استفاده می نمایند که بر روی آن ها کریستال یاقوت کبود قرار گرفته و ضمناً از گواهی IP68 هم پشتیبانی می نمایند.

هر دو مدل کلاسیک، از واچ 5 پرو سنگین تر هستند؛ به طور معین، مدل 43 و 47 میلی متری دارای بدنه 52 و 59 گرمی هستند که برای مقایسه، واچ 5 پرو از بدنه 46 گرمی استفاده می نماید. بنابراین روی هم رفته اگر دنبال ساعت های هوشمند سبک و کوچک هستید، هیچکدام از این مدل ها مناسب شما نیستند.

به غیر از بحث مقدار، باید به تفاوت در زمینه حاشیه نمایشگر و مکانیسم استفاده از بند هم اشاره کنیم. حاشیه چرخان فیزیکی، یکی از ویژگی های مجذوب کننده ساعت های سری گلکسی واچ محسوب می گردد که سامسونگ در گلکسی واچ 6 کلاسیک بار دیگر از این قابلیت استفاده نموده است. اگرچه این معینه اصلا تازه نیست، اما در هر صورت به کاربران اجازه می دهد بدون احتیاج به لمس کردن نمایشگر، در رابط کاربری به بخش های مختلف سر بزنند. اگرچه واچ 5 پرو از حاشیه لمسی برای شبیه سازی همین معینه استفاده می نماید، اما از یک طرف صدای کلیکی لذت بخشی ندارد و از سوی دیگر اگر مثلا حین ورزش کردن دست شما به شدت عرق نموده باشد، استفاده از این حاشیه لمسی می تواند سخت باشد.

همانطور که گفتیم، گلکسی واچ 6 کلاسیک از مکانیسم متفاوتی برای برای باز و بسته کردن بندها استفاده می نماید. بنابراین نسبت به مدل های قدیمی تر گلکسی واچ، با این ساعت راحت تر می توانید بند را باز و بسته کنید.

نرم افزار

گلکسی واچ 6 کلاسیک از سیستم عامل WearOS 4 بهره می برد که بر روی آن رابط کاربری One UI Watch 5 قرار گرفته است. از سوی دیگر نسل قبلی هم به لطف آپدیت نرم افزاری، از نسخه تازه WearOS استفاده می نمایند و بنابراین از نظر سیستم عامل، تفاوتی با هم ندارند.

البته مدل کلاسیک از چیپست تازه اگزینوس W930 استفاده می نماید و دارای 2 گیگابایت رم است که در مقایسه باید به رم 1.5 گیگابایتی مدل پرو اشاره کنیم. با وجود این تفاوت ها، این دو ساعت از نظر عملکردی عملکرد مشابهی دارند و فقط مدل کلاسیک به طور ناچیزی سریع تر است.

قابلیت های سلامتی و تندرستی

گلکسی واچ 6 کلاسیک از نظر سنسورهای مختلف تفاوتی با واچ 5 پرو ندارد. با وجود اینکه هر دو ساعت از قابلیت ثبت نوار قلب و آنالیز فشار خون بهره می برند، ولی این دو معینه فقط برای کشورهای خاصی ارائه شده و در ایران کاربران باید با بهره گیری از روش های مختلف، این محدودیت را دور بزنند. با وجود اینکه این دو ساعت مقدار بزرگی دارند و در نتیجه خوابیدن با آن ها چندان راحت نیست، اما طبیعتا در زمینه پایش خواب هم امکانات زیادی در اختیار کاربران قرار می دهند.

البته گلکسی واچ 6 کلاسیک در زمینه پایش خواب با بهبود نسبی روبرو شده و می تواند اطلاعات دقیق تری ارائه دهد. ضمناً نباید قابلیت آنالیز دمای آب قبل از شنا کردن را از قلم بیندازیم که به شناگران اجازه می دهد قبل از ورود به آب، دمای آن را آنالیز نمایند. هر دو ساعت در زمینه نظارت بر تمرینات، محاسبه کالری سوزانده شده، مقدار گیری نواحی ضربان قلب، ارائه انواع تمرینات مختلف و به طور کلی موارد این چنینی، کار خود را به برترین شکل انجام می دهند.

عمر باتری

گلکسی واچ 5 پرو در زمینه عمر باتری بدون شک حرف بیشتری برای گفتن دارد. این ساعت از باتری 590 میلی آمپر ساعتی بهره می برد که بر اساس ادعای سامسونگ تا 80 ساعت دوام می آورد. اما طبق آنالیز های اجرا شده، در صورت استفاده معمولی، عمر باتری به 92 ساعت هم می رسد. این یعنی عملا هر 4 روز یکبار باید آن را شارژ کنید. با توجه به اینکه تقریبا هر روز باید مواردی مانند گوشی، لپ تاپ و تبلت را شارژ کنید، احتیاج به شارژ روزانه ساعت هوشمند خیلی زود آزاردهنده می گردد.

متاسفانه گلکسی واچ 6 کلاسیک در این زمینه عملکرد خیلی خوبی ندارد. مدل 43 میلی متری دارای باتری 300 میلی آمپر ساعتی است و مدل 47 میلی متری از باتری 425 میلی آمپر ساعتی بهره می برد. این یعنی در صورت فعال بودن قابلیت نمایشگر همواره روشن، عمر باتری به 30 ساعت می رسد و در صورت غیرفعال کردن آن می توانید حدود 40 ساعت از ساعت بهره ببرید. بنابراین اگر عمر باتری اهمیت بسیار زیادی برای شما دارد، پس طبیعتا استفاده از گلکسی واچ 5 پرو منطقی تر خواهد بود.

کدام ساعت برای شما بهتر است؟

با وجود اینکه بر اساس نام این ساعت ها به نظر می رسد با دو گجت کاملا متفاوت روبرو هستیم، ولی وقتی با دقت این دو را با هم مقایسه می کنیم، می توانیم ببینیم که شباهت بین آن ها بسیار بیشتر از تفاوت های آن ها است. گلکسی واچ 6 کلاسیک از چیپست نسبتا سریع تر، حاشیه چرخان فیزیکی، دو مقدار متفاوت و مکانیسم متفاوت برای وصل کردن بند بهره می برد. از سوی دیگر گلکسی واچ 5 پرو مجهز به چیپست قدیمی تر است و به جای حاشیه چرخان فیزیکی، از یک حاشیه لمسی بهره می برد و ضمناً فقط یک مدل از آن راهی بازار شده است. با این حال عمر باتری بسیار بهتری ارائه می نماید.

هر دو ساعت بدون شک گزینه های مجذوب کنندهی هستند که با قیمت بالا به فروش می رسند. اما اگر مسئله ای با عمر باتری گلکسی واچ 6 کلاسیک ندارید، پس بدون شک خرید آن را توصیه می کنیم زیرا همین استفاده از حاشیه چرخان فیزیکی، تجربه کاربری بسیار مجذوب کنندهی ارائه می دهد. در طرف مقابل اگر در حال حاضر از گلکسی واچ 5 پرو استفاده می کنید، پس طبیعتا خرید واچ 6 کلاسیک منطقی نیست غیر از اینکه به استفاده از حاشیه چرخان فیزیکی به شدت علاقه دارید. واچ 5 پرو یک ساعت هوشمند فوق العاده است که به خصوص از عمر باتری بسیار خوبی هم بهره می برد.

منبع: XDA

منبع: دیجیکالا مگ

به "گلکسی واچ 6 کلاسیک در برابر واچ 5 پرو؛ آیا زمان ارتقا فرا رسیده؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلکسی واچ 6 کلاسیک در برابر واچ 5 پرو؛ آیا زمان ارتقا فرا رسیده؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید