یادداشت، باور کنیم آمریکا در کنار مردم ایران است؟

به گزارش وبلاگ ایران، با آغاز اعتراضات بنزینی در ایران مقامات آمریکایی در بیانیه ای اعلام کردند که در کنار مردم ایران هستند؛ اما آیا واقعاً دولت آمریکا در کنار مردم ایران بوده است؟

یادداشت، باور کنیم آمریکا در کنار مردم ایران است؟

به گزارش وبلاگ ایران، با افزایش قیمت بنزین در ایران، اعتراضاتی در نقاط مختلف کشور برگزار گردید که در بعضی نقاط به خشونت شدید کشیده شد. نحوه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین، نحوه اعلام شوک آور آن، عدم قانع کردن افکار عمومی و بعضی اظهارات عجیب مقامات دولتی باعث تحریک و واکنش شدید افکار عمومی شد. پاسخ وزیر نفت ایران به سوالی درباره میزان افزایش قیمت بنزین تا حدی که مردم جا داشته باشند، از جمله مواردی بود که هم باعث عصبانیت، ناراحتی و سلب اعتماد افکار عمومی شد.

در این میانه بعضی در داخل از شرایط سوء استفاده نموده و کوشش کردند جهت اعتراضات بنزینی را به بیراهه بکشانند. عده ای از بازیگران خارجی هم که غافلگیر شده بودند، سعی کردند از آب گل آلود در ایران ماهی بگیرند. رسانه های عربی و غربی به بزرگنمایی تحولات در ایران پرداختند. شبکه ایران اینترنشنال، وابسته به عربستان سعودی، بی بی سی فارسی، وابسته به دولت انگلیس به یکباره برنامه های خود را به پوشش تحولات ایران اختصاص دادند. اینکه این تحولات پوشش داده گردد، یک بحث است، اما پرداخت اغراق آمیز، یکطرفه این رسانه ها مثل معروف فارسی یک کلاغ چهل کلاغ کردن را به ذهن متبادر می کرد.

تعدادی از مقامات کشورهای غربی هم از این فرصت برای فشار بیشتر بر ایران استفاده کردند. یکی از بیانیه هایی که در ایام هفته گذشته در ایران صادر شد، توسط وزارت خارجه آمریکا بود. این بیانیه گفت که دولت آمریکا در کنار مردم ایران است. اما اینجا بحثی جدی مطرح می گردد. اینکه مردم ایران حق اعتراض دارند و به سیاست مسئولان اعتراض می نمایند در جای خود باید محفوظ باشد. هر چند که در این زمینه نقدها و اشکالاتی در مورد نحوه و مجرای اعلام اعتراض هم وجود دارد. اما فریاد شهروند ایرانی بر سر مسئول کشورش لزوما به مفهوم این نیست که آنها دل خوشی از عملکرد کشورهای خارجی مانند آمریکا در قبال مردم ایران دارند و برای مقامات کاخ سفید فرش قرمز پهن می نمایند.

اقدامات ضد ایرانی آمریکا به حدی هست که می توان لیست بلند و بالایی از آن تهیه کرد. این اقدامات به حدی هم قدیمی نیستند که از حافظه مردم پاک شده باشند، بلکه بالعکس اقشار مختلف، هر کدام در زمینه ای اثرات فشارها و تحریم های آمریکا را حس نموده اند. از بچه ها مبتلا به بیماری پروانه ای که تعدادی از آنها در مقابل چشمان والدین خود جانشان را از دست داده اند گرفته تا حتی امور عادی مانند محدودیت اپل، گوگل، کورسرا و... برای شهروندان ایرانی در زمینه استفاده از خدمات اینترنتی، علمی و آموزشی.

زمانی که اینترنت در داخل برای کنترل شرایط و حفظ امنیت محدود شد، عده ای در داخل بخاطر مختل شدن کارشان یا بنا به هر دلیلی از این اقدام ناراحت شدند و انتقاد کردند. اما لااقل آمریکا که سال هاست محدودیت های زیادی را برای شهروندان ایرانی در زمینه خدمات اینترنتی اعمال نموده، صلاحیت لازم آن را ندارد تا سنگ مردم ایران را بخاطر محدودیت چند روزه به سینه بزند.

نکته دیگر این که وزیر خارجه آمریکا که قبلا در جایی گفته بود که باید به قدری به مردم ایران گرسنگی داد تا در صدد تغییر در ایران بیایند، نباید خود را به عنوان وکیل مدافع مردم ایران جا بزند. البته شاید از جهتی گزاره آمریکایی ها مبنی بر اینکه کنار مردم ایران هستند درست باشد؛ اما با این شرح که آمریکا همواره با تحریم، فشار، تهدید و ایجاد محدودیت در کنار ایرانیان بوده است، نه از باب مساعدت و همدردی با آنها.

تا چند وقت پیش در محافل آمریکایی صحبت از ناکارآمدی فشار حداکثری آمریکا در قبال ایران بود. با بروز اعتراضات در ایران مقامات دولت آمریکا در واشنگتن ذوق زده شده و سعی کردند که این تحولات را به فشار حداکثری گره زده و این اتفاقات را میوه آن سیاست بدانند.

بحث افزایش قیمت سوخت همواره در هر کشوری بحثی جنجالی بوده و امروز در فرانسه جنبش جلیقه زردها را یکساله نموده است. در ایران هم این موضوع جدیدی نیست و در حدود بیش از 40 سال گذشته 15 بار قیمت بنزین از 10 تا 400 درصد افزایش داشته است که گاها با اعتراضاتی کم و بیش روبرو بوده است. اما شدت اعتراضات این بار بیش از آن که نتیجه فشار حداکثری آمریکا باشد، به نظر می رسد در نتیجه عملکرد نامطلوب مسئولین در زمینه نحوه اجرا و اعلام تصمیم اخیر است. حتی اگر تصمیم اخیر متاثر از فشارها و تحریم های آمریکا باشد، مهمتر مفهوم آن است؛ اینکه ایران با وجود تحمل سختی هنوز تسلیم نشده، بلکه برای ایستادن مقابل تحریم ها کمربند خود را محکم تر بسته است.

نویسنده: بیژن عباسوند کارشناس مسائل بین الملل

.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "یادداشت، باور کنیم آمریکا در کنار مردم ایران است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت، باور کنیم آمریکا در کنار مردم ایران است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید