گنج عصر برنز با فلز فرازمینی ساخته شد

به گزارش وبلاگ ایران، گنجینه خیره کننده عصر برنز که بیش از 60 سال پیش در اسپانیا کشف شد حاوی مقداری فلز خارج از این جهان است، زیرا تجزیه و تحلیل تازه نشان می دهد که بخش هایی از گنجینه ها از آهن شهاب سنگ ساخته شده اند.

گنج عصر برنز با فلز فرازمینی ساخته شد

گنجینه ای که به عنوان گنج ویلنا شناخته می شود و از طریق باستان شناسان در سال 1963در استان آلیکانته کشف شد، در مجموع شامل 59 شی از جمله کاسه و تکه های جواهراتی است که از طلا، نقره، کهربا و آهن ساخته شده اند.

با این حال، پس از کشف این گنجینه محققان متوجه جزئیات عجیبی در مورد برخی از قطعات شدند. در آن زمان، آن ها این اقلام را به عنوان اشیاء ساخته شده از فلز سرب تیره توصیف کردند که در برخی منطقه ها براق است و با اکسیدی شبیه آهن پوشیده شده است که عمدتاً ترک خورده است.

اکنون، تحقیقات تازه نشان داده که آهن مورد استفاده در دو مورد از مصنوعات از شهاب سنگی که حدود 1 میلیون سال پیش به زمین سقوط کرده است، منشاء گرفته.

برای مطالعه تازه، محققان دو قطعه آهن را آزمایش کردند: یک دستبند C شکل و یک کره توخالی که روی آن یک ورقه طلا کشیده شده است و هر دو مورد بین 1400 تا 1200 قبل از میلاد ساخته شده اند.

ایگناسیو مونترو روئیز (محقق موسسه تاریخ اسپانیا) در این باره گفت: ارتباط بین طلا و آهن مهم است، زیرا هر دو عنصر ارزش نمادین و اجتماعی زیادی دارند. در این مورد، احتمالاً گنج پنهانی بودند که می توانست متعلق به یک جامعه باشد نه یک شخص خاص چراکه در این دوره تاریخی هیچ پادشاهی در شبه جزیره ایبری وجود نداشت.

محققان با استفاده از طیف سنجی جرمی (تکنیکی که نسبت جرم به بار مولکول ها را اندازه گیری می کند)، ردپایی از آلیاژ آهن نیکل را اندازه گیری کردند که با آلیاژ آهن شهاب سنگ قابل مقایسه بود.

مونترو روئیز گفت: با توجه به اینکه ترکیبات این آثار بسیار شبیه به هم هستند، هر دو شی می توانند از یک شهاب سنگ آمده باشند.

وی افزود: فناوری آهن با متالورژی مبتنی بر مس و فلزات نجیب (طلا و نقره) کاملاً فرق دارد. بنابراین، افرادی که شروع به کار با آهن شهاب سنگ و بعداً با آهن زمینی کردند، باید نوآوری کنند و فناوری تازهی توسعه دهند.

او افزود: دیدن اینکه چگونه فرهنگ ها با فناوری های تازه نوآوری کردند، مجذوب کننده است و آزمایش و کنجکاوی بخشی از جوامع گذشته بود.

بر اساس این مطالعه، در حالی که محققان درباره اینکه چه کسی این اشیاء را ساخته و از کجا منشا گرفته اند مطمئن نیستند، اما می دانند که این اجرام هر دو اولین و قدیمی ترین اجرام آهنی شهاب سنگی هستند که در شبه جزیره ایبری یافت شده اند.

این آثار همچنین بینش تازهی از شیوه های متالورژی از اواخر عصر برنز ارائه می دهند. تنها آثار شناخته شده ای که شامل آهن شهاب سنگی از هزاره اول قبل از میلاد می باشد. شامل یک نوک پیکان از 900 قبل از میلاد در موریگن، سوئیس، و چند شی از لهستان از حدود 800 سال قبل از میلاد یافت شده است.

حتا محققان هنوز شناخت درستی از این که این آثار باستانی از کجا آمده است، ندارند.

مونترو روئیز گفت: یک گزینه این است که این آثار از مدیترانه شرقی آمده اند، جایی که دیگر اشیاء معاصر شناخته شده است (به عنوان مثال، خنجر و سایر موارد از مقبره [شاه] توتانخ آمون) در آنجا بودند. در کل، استدلالی برای حمایت از تولید محلی وجود ندارد، زیرا سایر آهن های شهاب سنگی در اروپا دارای گاهشماری های بعدی (از لهستان یا سوئیس) هستند.

این اقلام بخشی از مجموعه موزه باستان شناسی در ویلنا، اسپانیا هستند.

منبع: گردشبان

به "گنج عصر برنز با فلز فرازمینی ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنج عصر برنز با فلز فرازمینی ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید