هرزه خواری: غیرمنتظره ترین نشانه کمخونی فقر آهن

به گزارش وبلاگ ایران، کمبود آهن یکی از شایع ترین کمبودهای مواد معدنی به خصوص در میان زنان است، با آنکه برترین راه برای شناسایی کمبود آهن انجام آزمایش خون است، اما این کمبود ممکن است با نشانه هایی از جمله نشانه های بسیار حیرت انگیزی همراه باشد.

هرزه خواری: غیرمنتظره ترین نشانه کمخونی فقر آهن

به گزارش وبلاگ ایران یکی از حیرت انگیزترین این نشانه ها پیکا یا هرزه خواری یا به عبارت دگیر اشتیاق به خوردن چیزهایی است که در واقع غذا نیستند، مانند یخ، خاک رس یا گل، کاغذ، صابون..

حتی پزشکان هنوز دقیقا ماهیت این نشانه عجیب را نمی دانند. پیکا یا هرزه هواری با کمخونی ناشی از کمبود آهن ارتباط دارد که هنگامی رخ می دهد که بدن به دلیل کمبود دریافت آهن نمی تواند هموگلوبین، یعنی پروتئین موجود در سلول های قرمز که اکسیژن را به بافت های بدن منتقل می نماید.

برای انجام اقدامات تشخیصی و آغاز درمان در کمخونی فقر آهن در صورتی که نشانه پیکا یا هرزه خواری وجود داشته باشد، لازم است این تمایل غیرمعمول غذایی و علائم مربوط به آن را مورد توجه قرار داد. البته هرزه خواری ممکن است علامتی از سایر اختلالات پزشکی یا کمبودهای تغذیه ای هم باشد.

سایر نشانه های کمخونی فقر آهن

البته هرزه خواری تنها نشانه کمبود آهن در بدن نیست و نبود این نشانه به معنای آن نیست که شما کمبودی از این لحاظ ندارید.احساس سرما یک نشانه دیگر کمبود آهن است. غده تیرویید برای کارکرد درست احتیاج به آهن دارد و این غده یکی از اندام های اصلی دخیل در تنظیم درجه حرارت است. مقدار پایین آهن به خصوص ممکن است به احساس سرما در دست ها و پاها بینجامد.

یک علامت دیگر کمبود آهن که شاید تصورش را نکرده باشید، احساس اضطراب است. پایین بودن مقدار آهن در بدن می تواند به افزایش تحریک پذیری و احساس اضطراب بینجامد.

نشانه های دیگر کمبود آهن شامل این موارد می شوند:

  • ریزش مو
  • بیقراری پاها
  • شکنندگی ناخن ها
  • بی اشتهایی یا تغییر در اشتها
  • احساس افسردگی
  • بیمار شدن های مکرر
  • اشکال در تمرکز
  • کبود شدن آسان پووست
  • سرگیجه
  • تورم زبان

چطور کمبود آهن تشخیص داده می گردد

اگر هر یک از نشانه ها و علائم بالا را داشته باشید، مقدار گیری مقدار آهن به طور مرتب لازم است، چرا کمبود آهن در درازمدت می تواند پیامدهای منفی بهداشتی داشته باشد.

آهن برای بدن لازم است، زیرا به حمل اکسیژن از ریه ها به همه بخش های دیگر بدن یاری می نماید و کمبود آن به سلامت قلب و ریه های آسیب می زند. کمبود درازمدت آهن می تواند فرد را در معرض خطر بیشتر بیماری های مربوط به قلب و عروق مانند نارسایی قلبی قرار دهد، یعنی قلب نمی توان خون کافی برای تامین احتیاجهای بدن و حفظ فشار خون را پمپ کند.

کمبود آهن بعلاوه در صورتی که مانع رسیدن اکسیژن کافی به مغز گردد، می تواند بر توانایی های شناختی فرد تاثیر بگذارد.

یک آزمایش ساده خون می تواند کمخونی ناشی از کمبود آهن را مطرح کند و با آزمایش های تکمیلی مانند می توان این تشخیص را ثابت کرد.

درمان کمبود آهن

یکی از ساده ترین راه ها برای بهبود مقدار آهن در بدن خوردن غذاهای غنی از آهن مانند گوشت، غلات کامل، اسفناج، عدس، کینوآ و مواد دیگر است.

اما مصرف مکمل های آهن نیز ممکن است ضروری باشد. پیش از آغاز مصرف هر مکمل آهن بهتر است با پزشکتان مشورت کنید تا مطمئن شوید این مکمل با هدف ها و احتیاجهای خاص بهداشتی تان تطبیق دارد.

همچجنین مصرف بیشتر ویتامین C هم می تواند به جذب بیشتر آهن یاری کند.

بنابرانی گرچه کمبود آهن علائم عجیبی مانند هرزه خواری ایجاد می نماید، انتخاب های گوناگونی برای بازگرداندن مقدار آهن به حد طبیعی در اختیار شما است.

منبع: همشهری آنلاین

به "هرزه خواری: غیرمنتظره ترین نشانه کمخونی فقر آهن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرزه خواری: غیرمنتظره ترین نشانه کمخونی فقر آهن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید