بروید توبیرون تا حالتان خوب گردد!

به گزارش وبلاگ ایران، دره ای خوش آب وهوا و بهشت آیین با هوای مطبوع که باورتان نمی گردد در خوزستان باشید. مکانی با دیواره های بلند و صخره ای با ارتفاعی که گاه تا 100 متر نیز می رسد و دره ای کم عرض را ایجاد نموده اند که در تمام طول مسیر در زیر سایه این صخره ها و روی شن های کف دره می توانید قدم بزنید و از استنشاق هوایی خنک لذت ببرید؛ اما شگفتی های این دره به اینجا ختم نمی گردد!

بروید توبیرون تا حالتان خوب گردد!

وبلاگ ایران: وقتی به توبیرون برسید، حتما از تماشا آن شگفت زده خواهید شد. هزاران سال طول کشیده است تا دست افسونکار طبیعت با مه و خورشید و فلک دست به دست هم دهند تا چنین شاهکاری را خلق نمایند!

دره ای خوش آب وهوا و بهشت آیین با هوای مطبوع که باورتان نمی گردد در خوزستان باشید. مکانی با دیواره های بلند و صخره ای با ارتفاعی که گاه تا 100 متر نیز می رسد و دره ای کم عرض را ایجاد نموده اند که در تمام طول مسیر در زیر سایه این صخره ها و روی شن های کف دره می توانید قدم بزنید و از استنشاق هوایی خنک لذت ببرید؛ اما شگفتی های این دره به اینجا ختم نمی گردد!

در جای جای آن اشکال عجیب و غریب و چشم نوازی می نماید و تابلوی تماشای از منظره ای از انبوه درختان انگور و انجیر وحشی را خواهید دید و محو تماشای آن می شوید. چشمه های آب فراوان، آبشارها و آب چکان های زیبا و خیره نماینده نیز منظره بی نظیر و وصف ناشدنی را به توبیرون بخشیده اند.

معنای دره توبیرون را که تو بیرون نیز نوشته می گردد، باید در گویش زیبای دزفولی جستجو کرد. مردمان این دیار برای تب و گرما واژه تو را به کار می برند و بیرون نیز به معنی بریدن است! پس تو بیرون یعنی مکانی که گرما را از تن و جان از بین می برد. گفته شده که در گذشته برای کاهش درد و بیماری ها به دره توبیرون می رفتند و آب را مفید می دانستند.

در فصل های خشک سال عمق دره توبیرون مانند یک زهکش عمل می نماید و آب سفره های زیر زمینی در آن جمع و جاری می گردد ؛ به طوری که در این دره در دیواره ها و کف دره آب بسیار زلال و خنکی را خواهید دید که در آن ماهی های ریز و درشت و انواع مارها و مارمولک زندگی می نمایند.

هر چند دزفول هوایی گرم دارد اما برای سفر به این شهر و تماشا توبیرون نگران هوا نباشید؛ چراکه این دره یکی از برترین مکان ها برای زدن به دل طبیعت حتی در فصل گرما است. برترین زمان برای بازدید از این دره از اردیبهشت ماه تا اواخر تابستان است. بهتر است بدانید که با وجود گرمای بالای 40 درجه دزفول، در این دره باد خنک می ورزد و دمای آن تا 25 درجه و کمتر نیز می رسد.

میلیون ها سال طول می کشد تا در طبیعت مناطقی چون دره توبیرون شکل بگیرد و ما بتوانیم از تماشا آن ها لذت ببریم. پس برای اینکه تماشای شگفتی های طبیعت همیشگی باشد، در حفظ آن کوشا باشیم و آن را برای آیندگان حفظ کنیم.

برای بازدید از دره توبیرون، نخست به دزفول در استان خوزستان سفر کنید ، سپس با ماشین به جاده دزفول - سردشت رفته و از آنجا به منطقه تنگه سرا روید. سپس جاده سمت چپ خود را برگزیده و پس از طی مسیری حدود 6 کیلومتر وارد جاده خاکی خواهید شد که شما را به دره توبیرون خواهد رساند.

منبع: توریسم آنلاین

به "بروید توبیرون تا حالتان خوب گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بروید توبیرون تا حالتان خوب گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید