معرفی برترین غذاهای محلی خراسان رضوی !

به گزارش وبلاگ ایران، یکی از مجذوب کننده ترین بخش های یک سفر خوردن غذاهای سنتی آن منطقه است. چشیدن غذاهای محلی، ما را با فرهنگ غذایی و ذائقه مردم آن شهر یا کشور آشناتر نموده و دید وسیع تری نسبت به آن ها به ما می دهد. استان های کشور عزیزمان ایران، با توجه به فرهنگ غنی و پیشینه طولانی که دارند، غذاهای محلی متنوع و خاص خود را دارا می باشند. یکی از این استان ها، خراسان رضوی است که غذاهای خوشمزه ای را در شهرهای مختلف خود دارد. غذاهای محلی خراسان رضوی برای گردشگران دلچسب و لذیذ است که در این بخش قصد داریم پرطرفدارترین غذاهای سنتی خراسان رضوی را معرفی نموده و اطاعاتی را در خصوص هریک از آن ها در اختیارتان قرار دهیم. پس در ادامه با ما در مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید برای آشنایی بیشتر با غذاهای خراسان رضوی...

معرفی برترین غذاهای محلی خراسان رضوی !

غذاهای محلی خراسان رضوی : اشکنه

اشکنه یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که در بسیاری از شهرها و استان های کشورمان تهیه می شود. اما جالب است بدانید که پیشینه این غذا به استان خراسان بر می شود. اشکنه انواع مختلفی دارد که بنا به مواد بکار رفته در آن با نام هایی چون اشکنه سیب زمینی، اشکنه پیاز، اشکنه سیب زمینی پیاز، اشکنه اودوغ و اشکنه اوجز شناخته می شوند. اشکنه پیاز متداول ترین نوع اشکنه است که از پیاز، تخم مرغ، روغن، شنبلیله یا مرزه خشک شده، آرد گندم، سیر، رب گوجه فرنگی و ادویه جاتی مانند نمک، زردچوبه و ... تهیه می شود. این غذا ظاهری شبیه به سوپ دارد و بیشتر در فصل های سرد سال طبخ شده و بر روی سفره قرار می گیرد. تهیه این غذای خوشمزه نیز بسیار ساده و سریع می باشد.

غذاهای محلی خراسان رضوی : کمه جوش

کمه، نوعی فرآورده لبنی شبیه به ماست چکیده است که در غذاهای محلی استان خراسان رضوی مورد استفاده قرار می گیرد. برای تهیه این غذا علاوه بر کمه از گوجه فرنگی، تره، نعناع، پیاز، گردو، کشک، کره محلی، روغن، نمک، فلفل و زردچوبه استفاده می شود. البته می توان به جای کمه از ماست چکیده نیز استفاده نمود، اما این جایگزینی مزه اصلی آن را کمی تغییر خواهد داد. کمه جوش غذایی سریع و ساده است که در بین تمامی غذاهای معروف استان خراسان رضوی هوادار دارد، اما اصالت آن به شهر سبزوار برمی شود. مردم بومی سبزوار این غذا را در کنار خوراک بادمجان یا نیمرو سرو نموده و سبزی خوردن نیز در کنار آن قرار می دهند.

غذاهای محلی خراسان رضوی : حلیم عدس خراسانی

حلیم عدسی با ارزن بدون پوست، گوشت چرخ نموده و عدس تهیه می شود. علاوه بر این از پیازداغ، سیر، کشک، جعفری، نعناع، زعفران، نمک و فلفل نیز در این غذا استفاده می کنند. برای تهیه این غذا ابتدا گوشت را به همراه نمک و فلفل کمی تفت داده و پس از نیم پز شدن عدس خیس خورده را به آن اضافه می کنند. پس از مدتی برنج خیس شده را نیز اضافه نموده و اجازه می دهند تا خوب بپزد. در مرحله بعدی مواد را کوبیده و له می کنند و به همراه مقداری آب و ادویه جات بر روی اجاق قرار می دهند تا حلیم خوب جا بیفتد. پس از پخت آن را از روی اجاق برداشته و کشک را اضافه می کنند.

غذاهای سنتی خراسان رضوی : ساطری پلو

ساطری پلو یک غذای خوشمزه و خوش رنگ و لعاب از غذاهای محلی استان خراسان رضوی است. در تهیه این غذا از موادی چون برنج، هویج، گوشت چرخ نموده، پیاز، کشمش پلویی، زعفران و روغن استفاده می شود و با توجه به این که غذای کاملی است، می توان آن را به تنهایی نیز بر روی سفره قرار داد.

غذاهای سنتی خراسان رضوی : رشته سوزمه یا آش آبکش

رشته سوزمه یکی از انواع آش های سنتی و غذاهای معروف استان خراسان رضوی است که بومی شهر قوچان می باشد. این غذا بسیار مغذی بوده و روش تهیه آن نیز ساده است. از این رو برای کسانی که در پی درست کردن غذاهای راحت هستند، بسیار مناسب است. با توجه به این که یکی از مواد اولیه این غذا سیر می باشد، برای علاقه مندان به این طعم بسیار دوست داشتنی خواهد بود.برای درست کردن این آش، ابتدا رشته آشی را درون آب جوش ریخته و به مدت 10 تا 15 دقیقه می پزند. سپس رشته ها را آبکش نموده و به همراه نمک، زردچوبه و نعناع درون روغن تفت می دهند. در مرحله بعدی رشته باید دم بکشد. در پایان ماست را به همراه سیر رنده شده بر روی رشته دم نموده ریخته و سرو می کنند.

غذاهای سنتی خراسان رضوی : قروتو یا آب کشک

از نمونه غذاهای خراسان رضوی قروتو یا آب کشک ، غذایی شبیه به کمه جوش است که طعم خاص خود را دارد. این غذا از غذاهای سنتی خراسان رضوی در شهر بجنورد بوده و در بین مردم محلی هواداران بسیاری دارد. کشک، ماست، پیاز، گردوی خرد شده، روغن حیوانی و سبزیجات خرد شده شامل تره، جعفری و ترخون مواد اولیه این غذا را تشکیل می دهند. قروتو یک غذای آبکی مانند آش یا سوپ است و خراسانی ها معمولا به این غذاها علاقه مندند. از این رو در این استان بسیار پرهوادار است.

غذاهای سنتی خراسان رضوی : آش بلغور گندم نیشابور

از نمونه غذاهای خراسان ، آش بلغور گندم یکی از برترین غذاهای خراسان رضوی و بومی شهر نیشابور است. این آش یکی از انواع غذاهایی است که معمولا برای ادای دین و نذر در مراسم های دینی گوناگون خصوصا سوگواری ها طبخ شده و هواداران بسیاری نیز دارد. برای تهیه این آش از موادی چون نخود، لوبیا قرمز، باقالی، عدس، بلغور گندم، بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز و سبزیجات خرد شده شامل تره، جعفری، گشنیز و شوید استفاده می شود.

غذاهای سنتی خراسان رضوی : آش حلبه و زیره نیشابور

حلبِه نام دیگر شنبلیله می باشد. این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله کم خونی، راشیتیسم، لنفاتیسم، دیابت و ... مفید است تا جایی که پیامبراسلام (ص) توصیه های بسیاری برای مصرف این گیاه پرخاصیت داشته است. برنج، حلبه، زیره سیاه، زردچوبه و نمک موادی هستند که در تهیه این آش مورد استفاده قرار می گیرند. آش حلبه بسیار مقوی بوده و برای زنانی که تازه زایمان نموده اند تهیه می شود. برای خوشمزه تر شدن این آش گاهی آلو بخارا نیز در آن می ریزند و اگر طعم شیرین را دوست داشته باشید می توانید شکر را جایگزین نمک این غذا نمایید.

غذاهای سنتی خراسان رضوی : توگی سرداغی

یکی از غذاهایی که در فصل زمستان پخته شده و هواداران بسیاری نیز دارد، توگی است. توگی از جوشاندن ارزن و گاورس پوست کنده تهیه شده و در آن از گوشت چرخ نموده، عدس، کشک، پیازداغ، نعناع داغ، نمک، فلفل و زردچوبه استفاده می شود. این نمونه از غذاهای خراسان رضوی را می توانید در بعضی از فروشگاه های شهر فردوس پیدا کنید.

منبع: همگردی

به "معرفی برترین غذاهای محلی خراسان رضوی !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی برترین غذاهای محلی خراسان رضوی !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید