این مرد وارث یکی از قدیمی ترین کبابی های ری است ، لذت کباب با ریحون در عصر چراغ زنبوری

به گزارش وبلاگ ایران، بسیاری از شهرهای ایران را از قدیم با سوغات، صنایع دستی، آب و هوا و میوه هایشان می شناسند و هر شهری با محصولات مخصوص آن دیار معروف بوده است؛ مثلاً انار ساوه، گز اصفهان، فالوده شیراز، سوهان قم، زیره کرمان، پسته دامغان، چاقوی زنجان، فرش تبریز و...

این مرد وارث یکی از قدیمی ترین کبابی های ری است ، لذت کباب با ریحون در عصر چراغ زنبوری

وبلاگ ایران -علی اشرف خانلری: از گذشته های دور تا به امروز معروف بوده است؛ شهرری هم از قدیم با آبنبات قیچی، دوغ و ماست و کباب و ریحان شناخته شده است.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

کبابی محمدی یکی از قدیمی ترین حجره های اغذیه فروشی سنتی در بازار سرپوشیده ری است که 3 نسل پدر بزرگ، پدر و پسر در آن فعالیت نموده اند. حسین محمدی که نسل سوم این حجره کبابی است، می گوید: حجره ما 120 سال قدمت دارد. پدربزرگ ما با برادرانش حاج رضا و حاج مدیر محمدی شریک بودند، بعد از آنها پدرم هوشنگ محمدی کار را ادامه داد و بعد از پدر، من و برادرم علی وارد شغل کبابی شدیم و دو برادر دیگرم به حرفه آب نبات فروشی مشغول شدند. حسین محمدی می گوید: بیشتر صاحبان مغازه های کبابی راسته بازار ری، یا مغازه کبابی را جمع نموده و تغییر شغل داده، یا آن را اجاره داده اند. تعداد انگشت شماری از کبابی های قدیم شغل خود را حفظ نموده اند.

یک پرس کباب 2 ریال

سال 1340 دو سیخ کباب، نان و گوجه و ریحان 2 ریال بود و تا مدت ها که قیمت گوشت ثابت بود، قیمت کباب هم تغییری نمی کرد. اما از چند سال گذشته کباب از سیخی 300 تومان به 500 تومان، هزار و 200 تومان، 2 هزار تومان و 3 هزار تومان افزایش یافته است.

کباب، آبگوشت و آش سالم ترین غذاهای بازار

حسین آقا، چنان از عطر و بوی غذاهای قدیم تعریف می نماید که آدم دلش ضعف می نماید: قدیم ها گوسفندان از علوفه ها و گیاهان معطر کوهستان چرا می کردند و گوشت گوسفندان بسیار لذیذ بود. برای همین وقتی در بازار، آبگوشت دیزی بار می گذاشتند یا کباب روی زغال می گذاشتند، بوی عطر آن تمام اطراف حرم حضرت عبدالعظیم(ع) را پر می کرد. در قدیم تنوع غذایی مثل الان نبود و کباب و ریحان، آبگوشت و آش برترین و سالم ترین غذاهای بازار بود. به همین دلیل بیماری هم کم بود اما امروزه انواع فست فودها، ساندویچ، پیتزا، ژانبون، لازانیا و... ذائقه مردم را تغییر داده و بچه ها با فست فود و غذاهای آماده خو گرفته اند که در پی مصرف این نوع غذاها، بیماری های نوظهور هم در کشور زیاد شده است.

چراغ زنبوری باصفا بود

قدیم برق نبود، پدر و پدر بزرگم 2 عدد پایه چراغ زنبوری بیرون مغازه می گذاشتند و 2 تا چراغ زنبوری هم داخل مغازه روشن می کردند که صدای هوا و نفت و نور زرد آن صفای دیگری داشت. سوخت این چراغ ها از نفت بود. نفت فروشی هم از دیگر مشاغل آن روزگار به شمار می رفت. یک مغازه نفت فروشی در محله نفرآباد بود و آقای نفت فروش با گاری نفت به بازار می آورد و ما هر 2 روز یکبار برای استفاده مغازه نفت می خریدیم. کباب را با دست سیخ می گرفتند اما الان دستگاه کباب زن برقی و سیخ گیر اتوماتیک وارد بازار شده است.

کرایه هر حجره 5 ریال

محمدی در خصوص مغازه های بازار ری می گوید: تا قبل از دهه 50، شهرری جمعیت آنچنانی نداشت و تا چشم کار می کرد بیابان بود؛ اما تقریباً از سال 60 به این طرف شهرک ها و محله های مختلف ایجاد شد که الان بسیاری از شهرک ها از کثرت جمعیت در حال انفجار است. بیشتر مغازه های بازار خالی بود و کسانی که قصد کاسبی داشتند، شبی 5 ریال بابت اجاره حجره به آستان کرایه پرداخت می کردند.

برق خانم

محمدی در خصوص روشنایی خانه ها و مغازه های بازار شهرری می گوید: در دوران نه چندان دور روشنایی خانه ها و مغازه ها با چراغ های نفتی گردسوز، فانوس و چراغ زنبوری تأمین می شد؛ بعد از مدتی در محدوده سمت راست بازار، طاقی هشتی صحن اول، خانمی یک دستگاه موتور برق آورده بود که هم به حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و هم به تعدادی از مغازه ها برق می داد. این برق به برق خانم معروف شده بود. مغازه هایی که از برق خانم استفاده می کردند 2 ریال به او هزینه برق پرداخت می کردند. بعدها کارخانه سیمان تهران اقدام به فراوری برق کرد و به محدوده شهرری برق می داد.

ساخت سقاخانه

وسط بازار روبه روی پاساژ 110 یک آب انبار زیر زمینی قرار داشت که الان خراب شده است، کسبه از آنجا آب بر می داشتند. بعلاوه سقا خانه ای وسط بازار بود که بعد از مدتی جمع شد. این سقاخانه حکم همین منبع های آب و آبسردکن های امروزی را داشت که مردم برای انجام کارهای عام المنفعه و شادی روح گذشتگان خود در معابر پر رفت و آمد می ساختند.

ماست کوزه ای ری معروفیت جهانی دارد

ماست های کوزه ای شهرری معروفیت جهانی داشت. این ماست ها به ماست تغاری هم معروف بود و به جای اینکه مثل الان ماست را در دبه بریزند، در کوزه می ریختند. ماست ها آنقدر سفت و خالص بود که اگر آن را آویزان می کردید از کوزه بیرون نمی ریخت. اراضی کشاورزی ملک ری بسیار حاصلخیز بود و سبزی کل تهران از اینجا تأمین می شد. اطراف ری باغ های مصفایی بود که با آب قنات آبیاری می شد.

----

منتشر شده در وبلاگ ایران محله منطقه 20 در تاریخ 1394/01/17

منبع: همشهری آنلاین

به "این مرد وارث یکی از قدیمی ترین کبابی های ری است ، لذت کباب با ریحون در عصر چراغ زنبوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این مرد وارث یکی از قدیمی ترین کبابی های ری است ، لذت کباب با ریحون در عصر چراغ زنبوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید