افزایش ریسک افسردگی و اضطراب با غذا های سرخ شده

به گزارش وبلاگ ایران، این مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف منظم غذا های سرخ شده، به ویژه سیب زمینی سرخ شده، به ترتیب 12% و 7% خطر ابتلاء به اضطراب و افسردگی را افزایش می دهد.

افزایش ریسک افسردگی و اضطراب با غذا های سرخ شده

کارشناسان می گویند این ارتباط به دلایل متعددی از جمله اختلال در روده، افزایش التهاب و اختلال در متابولیسم لیپید (چربی) است.

تحقیقات نو نشان می دهد که آنچه می خوریم ممکن است نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر روحی نیز بر ما تأثیر بگذارد. به طور خاص، مطالعه نو محققان دانشکده پزشکی سنت لوئیس در واشنگتن نشان می دهد که رژیم غذایی سرشار از مصرف غذا های سرخ شده، به ویژه سیب زمینی سرخ شده، با افزایش موارد اضطراب و افسردگی مرتبط است.

محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف مکرر غذای سرخ شده به علت وجود یک آلاینده در غذا های سرخ شده به نام آکریل آمید، به شدت با خطر بیشتر اضطراب و افسردگی مرتبط است.

تعیین شده است که این آلاینده باعث التهاب عصبی و اختلال در متابولیسم لیپید می گردد که می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد.

از نظر محققان، این فرضیه وجود دارد که التهاب ممکن است ترشح دوپامین را کاهش دهد و بعلاوه مناطقی از مغز را که با پاداش مرتبط هستند را کم رنگ کند.

علاوه بر این، غذا های سرخ شده معمولاً فاقد فیبر، فیتونوترینت ها و چربی های سالم هستند که تأثیر مثبتی بر سلامت مغز دارند. به نوبه خود، این روند می تواند بر روده هم تأثیر بگذارد.

به گفته محققان: فقدان این ترکیبات می تواند باعث اختلال در نحوه ارتباط روده و مغز با یکدیگر گردد. بیش از 90 تا 95 درصد سروتونین ما در روده ساخته می گردد و بنابراین فرض بر این است که عدم تعادل در میکروبیوم های روده بر فراوری این انتقال دهنده های عصبی تأثیر می گذارد که به نوبه خود بر خلق و خوی ما تأثیر منفی می گذارد.

منبع: فرارو

به "افزایش ریسک افسردگی و اضطراب با غذا های سرخ شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش ریسک افسردگی و اضطراب با غذا های سرخ شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید