افزایش دقت برش قطعات با استفاده از فناوری برش با یاری آب

به گزارش وبلاگ ایران، ابزارهای برش، یک بخش مهم و جدایی ناپذیر ابزار دقیق هستند. تجهیزاتی که باید از فناوری های پیشرفته بهره ببرند تا بتوانند کارآمد باشند.

افزایش دقت برش قطعات با استفاده از فناوری برش با یاری آب

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ ایران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با پیشرفت دانش و ورود فناوری های پیشرفته ای همچون نانوفناوری، لیزر و ساخت و مواد پیشرفته تجهیزاتی که از آن ها تحت عنوان ابزار دقیق یاد می گردد، دست خوش تحول های قابل توجهی شده اند. از جمله این تجهیزات، ابزارهایی هستند که برای برش به کار می فرایند و باید بتوانند دقت هایی در حد میلی متر یا حتی فراتر از آن کار برش را صورت دهند. امروزه فناوری برش جت آب به عنوان یک راه حل برای برش دقیق اشیا با ابعاد و اندازه های دلخواه، جای خود را در میان دیگر راه کارها باز نموده و تجهیزات آن توسط شرکت های فناور فراوری می گردد.

کارآمدی بالا و انعطاف پذیری

این ابزار صنعتی قادر به برش طیف گسترده ای از مواد با استفاده از فشار بسیار بالای آب یا مخلوطی از آب و ماده ای ساینده است. از این فناوری به طور خاص برای برش مواد سخت مانند فلز، سنگ یا شیشه استفاده می گردد. در حالی که از ترکیب ساینده و آب برای برش مواد سخت استفاده می گردد، برش واترجت با استفاده از آب خالص و بدون استفاده از ساینده، اغلب برای مواد نرم تر مانند چوب یا لاستیک کاربرد دارد.

از این تجهیز فناورانه برای ساخت قطعات ماشین استفاده می گردد. این روش ترجیحی زمانی استفاده می گردد که مواد برش خورده به دمای بالای فراوری شده توسط روش های دیگر حساس باشند. نمونه هایی از این مواد شامل پلاستیک و آلومینیوم است.

از آنجایی که شکل و جریان برش به راحتی قابل اصلاح است، از این فناوری می توان تقریباً در هر صنعتی استفاده کرد. مواد مختلفی وجود دارد که برش جت آب می تواند آنها را برش دهد. بعضی از آنها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که هنگام برش احتیاج به توجه ویژه دارند. از فناوری برش واترجت در صنایع مختلف از جمله فناوری های معدن، هوا و فضا برای برش، شکل دهی و استفاده مجدد استفاده می گردد.

از مزایای مهم این فناوری، توانایی برش مواد بدون ایجاد تداخل در ساختار ذاتی آن است. زیرا هیچ منطقه ای تحت تأثیر حرارت آسیب نمی بیند و به حداقل رساندن تأثیرات گرما باعث می گردد که فلزات بدون آسیب دیدن یا تغییر در خصوصیات ذاتی بریده شوند. گوشه های تیز، بخش های مورب، سوراخ های متعدد و اشکال خاص با حداقل شعاع داخلی امکان پذیر است.

تجهیزات سیستم های برش واترجت توسط شرکت های فناور در سراسر جهان به مرحله تجاری سازی رسیده اند و فراورینمایندگان این تجهیزات را در اندازه های مختلف و با پمپ های آب که قادر به اعمال فشارهای مختلف هستند، در دسترس قرار داده اند.

دستگاه های برش معمول جت آب دارای یک بازه توانایی از چند متر مربع تا صدها فوت مربع هستند. پمپ های فوق فشار قوی می توانند آب را با فشارهای مختلفی به حرکت درآورند تا دقت و میزان برش متناسب با احتیاج صنایع انجام گردد.

ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در راستای فراوری تجهیزات پیشرفته ایران ساخت، از تجاری سازی طرح های نوآورانه و محصولات این حوزه حمایت می نمایند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "افزایش دقت برش قطعات با استفاده از فناوری برش با یاری آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش دقت برش قطعات با استفاده از فناوری برش با یاری آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید