ژیان با چهره ای تازه

به گزارش وبلاگ ایران، ژیان یکی از ماندگارترین و معروف ترین برند های خودرویی در کشور ایران است. این فرانسوی کوچولو که با ظاهر متفاوت خود برای سال ها در خیابان های ایران حضور داشته، اکنون به نمادی از یک خودروی کلاسیک و بخشی از تاریخ این صنعت مبدل شده است.

ژیان با چهره ای تازه

اولین بار در سال 1967 روی خط فراوری نهاده شد و مدل های مختلف آن تا سال 1983 همچنان فراوری شد. موتور 2 سیلندر کم مصرف پس از طراحی ظاهری، مهم ترین ویژگی این خودرو بود، چیزی حدود 5 لیتر برای 100 کیلومتر رانندگی!

اما ژیان در بخش فنی نیز میزبان یک فناوری مهم بود؛ سیستم تعلیقی ژیان نسبت به زمان خود بی نظیر است:، زیرا ساختار تعلیق این خودرو به صورت دو استوانه است که زیر خودرو قرار گرفته است، در واقع نوعی یاری فنر که در طول خودرو قرار می گیرد و هر کدام از میله ها به یکی از چرخ ها متصل می گردد. ضربه گیر هم به صورت یک واحد مجزا عمل می نماید.

جالب است بدانید که یک مهره در آن وجود دارد که با شل و سفت کردن آن (به صورت دستی) می توان ارتفاع خودرو را تنظیم کرد. بسیاری آن را با سیستم تعلیق هیدرونیوماتیک مشهور سیتروئن اشتباه می گیرند. بخاطر استفاده از همین سیستم تعلیق است که در موانع و دست انداز ها سطح بالایی از راحتی و نرمی را به همراه داشت، چیزی که در پیکان آن موقع به هیچ عنوان قابل احساس نبود!

اما آنچه که بهانه پرداختن به ژیان شد، تصاویر رندری است که اخیرا در رسانه های بین المللی جابجا می گردد و به نوعی طراحی بروز و فناورانه ژیان را تداعی می نماید.

نامی که برای این رندر انتخاب شده، سیتروئن ایی-مهاری است که مشاهده می کنید جزئیات مشترک بسیاری با طرح اولیه ژیان دارد. در صورت توجه کمپانی فرانسوی به فراوری این مدل، قطعا خاطره ژیان برای بسیاری از مخاطبان این برند باردیگر زنده خواهد شد.

منبع: عصر ایران

منبع: فرارو

به "ژیان با چهره ای تازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژیان با چهره ای تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید