7 مهارت ضروری که هر دانش آموزی به آن ها احتیاج دارد

به گزارش وبلاگ ایران، دانش آموزان برای پیشرفت به مهارت های مختلفی احتیاج دارند. بچه هایی که مهارت های ضروری زندگی را کسب نموده اند، باانگیزه، انعطاف پذیر، با اعتماد به نفس و پیروز هستند. شما به عنوان پدر و مادر می توانید با آموزش مهارت های ضروری به فرزندتان، زمینه را برای تبدیل شدن او به یک بزرگسال پیروز فراهم کنید. در این مقاله از خبرنگاران مگ به مهم ترین مهارت های دانش آموزان پیروز اشاره می کنیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

7 مهارت ضروری که هر دانش آموزی به آن ها احتیاج دارد

مهم ترین مهارت های دانش آموزان پیروز چیست؟

دانش آموزان برای کسب پیروزیت به مهارت های زیر احتیاج دارند:

1. اعتماد به نفس

از اعتماد به نفس می توان به عنوان یکی از ضروری ترین مهارت های دانش آموزان نام برد. مردم اغلب بر این باورند که عزت نفس همان اعتماد به نفس است. اما در حقیقت، این 2 مفهوم با یکدیگر متفاوت هستند. عزت نفس به این معنی است که چطور درباره خودتان فکر می کنید، چقدر خودتان را لایق احترام می دانید و چگونه با دنیا تعامل می کنید، در حالی که اعتماد به نفس باور شما را نسبت به توانایی هایتان می سنجد.

شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد عزت نفس بالا به شادی یا پیروزیت تحصیلی منجر می گردد. با این حال، مطالعات نشان داده اند که بچه ها با اعتماد به نفس بالا از نظر تحصیلی عملکرد بهتری دارند. بچه هایی که اعتماد به نفس بالایی دارند، نمرات خود را نتیجه توانایی و کوشش شان می دانند. شما می توانید با استفاده از راه چارههای زیر اعتماد به نفس را در فرزندتان تقویت کنید:

  • سعی کنید خودتان اعتماد به نفس بالایی داشته باشید تا او از شما الگوبرداری کند.
  • وقتی اشتباهی رخ می دهد، ناراحت و مضطرب نشوید.
  • کودک را به امتحان کردن چیزهای نو تشویق کنید.
  • گاهی اوقات، به کودک اجازه دهید شکست بخورد.
  • از کوشش فرزندتان قدردانی کنید.

2. همدلی

همدلی به این معنی است که خود را در موقعیت دیگران قرار دهید و احساسات آن ها را درک کنید. همدلی به ایجاد و حفظ دوستی ها و روابط سالم کمک می نماید، تعارض ها و سوء تفاهم ها را کاهش می دهد و شانس پیروزیت را در زندگی بالا می برد. مانند سایر مهارت های دانش آموزان پیروز، مهارت همدلی را هم می توان به بچه ها آموزش داد. در ادامه چند راه چاره عالی برای آموزش همدلی به بچه ها آورده شده است:

  • الگوی خوبی باشید؛ هر مهارت نوی را که می خواهید به فرزند خود آموزش دهید، سعی کنید خودتان الگوی او باشید. این موضوع اهمیت زیادی دارد، چون به کودک کمک می نماید که بفهمد همدلی چیست، چگونه به نظر می رسد و با چه احساسی همراه است. زمانی آموزش یک مهارت نو به کودک آسان تر می گردد که خودتان بر آن مسلط باشید.
  • درباره احساسات مختلف صحبت کنید؛ صحبت آزادانه و واضح درباره احساسات لازم است. احساسات کودک را نادیده نگیرید یا آن ها را سرکوب نکنید. به فرزندتان بگویید که همه احساسات قابل قبول هستند و مورد استقبال قرار می گیرند. او باید بیاموزد که چگونه احساسات خود را به روش سالم و به وسیله بحث و تفکر مدیریت کند.
  • در خانه یا جامعه به دیگران کمک کنید؛ کمک کردن دیگران مهربانی و همدلی را در کودک افزایش می دهد. بعلاوه او را قادر سازد تا با افراد با پیشینه ها، سنین و شرایط مختلف ارتباط برقرار کند. برقراری ارتباط با افراد مختلف به کودک کمک می نماید که راحت تر همدلی خود را به مردم نشان دهد.
  • رفتار همدلانه را تحسین کنید؛ وقتی فرزندتان نسبت به دیگران همدلی نشان می دهد، بلافاصله آن رفتار را تحسین کنید. این باعث می گردد کودک در آینده مجددا این رفتار را از خود نشان دهد.

3. خودکنترلی (خویشتن داری)

به توانایی تنظیم و تغییر واکنش ها به منظور اجتناب از رفتارهای نامطلوب و مقاومت در برابر رفتارهای ناخواسته، خودکنترلی می گویند. خودکنترلی به افراد در برنامه ریزی کردن و رسیدن به اهداف کمک می نماید و در عین حال باعث کاهش استرس و افزایش بهزیستی می گردد. به همین علت، دانش آموزانی که می توانند احساسات و رفتارهای خود را کنترل نمایند، در مدرسه عملکرد بهتری دارند. شما با استفاده از تکنیک های زیر می توانید این مهارت مهم را به فرزندتان آموزش دهید:

  • به کودک کمک کنید از وسوسه ها دوری کند.
  • به خودکنترلی و خویشتن داری کودک پاداش بدهید.
  • کودک را به برنامه ریزی کردن تشویق کنید.
  • بازی هایی انجام دهید که کودک بتواند خودکنترلی را تمرین کنید.
  • برای استقلال کودک ارزش قائل باشید.

4. شرافت و رعایت اصول اخلاقی

شرافت به این معنی است که حتی هنگام مواجهه با موقعیت های سخت به اصول اخلاقی پایبند باشید، تصمیم های اخلاقی بگیرید و از دستورالعمل ها پیروی کنید. این مهارت مجموعه ای از باورها، ظرفیت ها، نگرش ها و مهارت های آموخته شده است که یک قطب نمای اخلاقی ایجاد می نماید تا کودک از آن برای پیدا کردن کار درست استفاده کند. این ویژگی با صداقت، انصاف و مسؤولیت پذیری مرتبط است و به همین علت به پیروزیت تحصیلی دانش آموزان کمک می نماید.

5. کنجکاوی

کنجکاوی از مهم ترین مهارت های دانش آموزان پیروز محسوب می گردد. کنجکاوی به معنی میل شدید به یادگیری یا دانستن چیزی است. بچه ها به طور طبیعی کنجکاو هستند و می خواهند همه چیز را درباره دنیای اطراف خود بدانند. فرصت دادن به بچه ها برای کنجکاوی و کشف محیط باعث رشد و تقویت بهزیستی آن ها می گردد.

کنجکاوی عنصر مهم یادگیری است و به بچه ها در تصمیم گیری و راهنمایی بحث ها یا مشاجره ها کمک می نماید. بچه ها کنجکاو برای کسب دانش در پی پاسخ سوالات خود می روند و احتمالا از چالش ها و تجربیات نو استقبال می نمایند. از این رو، بیشتر محتمل است که اطلاعات را یاد بگیرند و حفظ نمایند و در مدرسه عملکرد بهتری داشته باشند. شما می توانید با تشویق فرزندتان به سوال پرسیدن به افزایش کنجکاوی او کمک کنید.

6. پشتکار

به توانایی ادامه دادن کارها در شرایط سخت پشتکار می گویند. بدون پشتکار نمی توان کاری را به سرانجام رساند یا آن را به خوبی انجام داد. کسب این مهارت حیاتی ممکن است برای بسکمک از دانش آموزان چالش برانگیز باشد. چرا که اشتباهات و شکست ها می توانند آن ها را ناامید نمایند و از پیروزیت باز دارند. از راه چارههای زیر برای آموزش پشتکار به فرزندتان بهره ببرید:

  • خودگویی مثبت و فکر آگاهی را تشویق کنید.
  • کوشش او را تحسین کنید، نه هوش او را.
  • از او بخواهید که اشتباهات خود را تجزیه و تحلیل کند.
  • به او فرصت مبارزه بدهید.

7. خوش بینی

خوش بینی از مهارت های دانش آموزان پیروز است. دانستن تفاوت بدبینی و خوش بینی به دانش آموزان کمک می نماید که واکنش خود را نسبت به چالش ها بهبود بخشند. خوش بینی یک فکریت سالم است که باعث می گردد به جای نیمه خالی لیوان به نیمه پر آن نگاه کنید. تکنیک های مختلفی برای افزایش فکریت خوش بینانه وجود دارد. در ادامه به برخی از این تکنیک ها اشاره می کنیم:

  • از کودک بخواهید که به رویدادهای مثبت توجه کند.
  • سعی کنید فکر کودک را طوری پرورش دهید که باور کند می تواند اتفاق های خوبی را در زندگی خود رقم بزند.
  • هنگامی که کودک اشتباه می نماید، او را سرزنش نکنید.
  • هنگامی که اتفاق خوبی می افتد، به آن اهمیت دهید.
  • به کودک یادآوری کنید که ناکامی ها موقتی هستند.
  • سعی کنید خودتان خوش بین باشید. کودک می تواند این خصوصیت را در شما تشخیص دهد.

کلام سرانجامی

در دنیای پیچیده امروز، بهره هوشی به تنهایی نمی تواند به پیروزیت دانش آموزان کمک کند. دانش آموزان برای کسب پیروزیت در مدرسه و داشتن زندگی رضایت بخش به مهارت های مختلف احتیاج دارند. شما با تقویت اعتماد به نفس، همدلی، خودکنترلی و سایر مهارت های ضروری در فرزندتان می توانید او را برای چالش ها و فرصت های پیش رو آماده کنید.

منبع: oxfordlearning

منبع: دیجیکالا مگ

به "7 مهارت ضروری که هر دانش آموزی به آن ها احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 مهارت ضروری که هر دانش آموزی به آن ها احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید