اقامت پس از تحصیل در امریکا چگونه است؟

به گزارش وبلاگ ایران، در این مطلب به اقامت پس از تحصیل در امریکا می پردازیم. آمریکا همیشه ید طولایی در جذب استعدادها و تخصص ها از سرتاسر دنیا داشته و از جهات مختلف برترین گزینهٔ ممکن برای ادامهٔ تحصیلات عالیه بوده است. استعدادهایی که اغلبشان اقامت پس از تحصیل در آمریکا را ترجیح داده و خود را در محیطی ایده آل برای کار و زندگی و تعقیب رویاهای علمی و شغلی خود می بینند و همانجا ماندگار می شوند.

اقامت پس از تحصیل در امریکا چگونه است؟

دانشجویان بین المللی از این نظر که به عنوان یک دانشجو و با مجوز تحصیل وارد این کشور شده اند، امتیاز قابل توجهی نسبت به سایر مهاجران و افراد غیرمقیم در آمریکا دارند که از سایر روش های مهاجرت بهره برده اند. بیشتر این افراد از ویزایی موسوم به F-1 برخوردارند و بعد از فارغ التحصیلی، درهای زیادی به رویشان باز است. چرا که ویزای تحصیلی آنها به شیوه های مختلفی راستا اقامت بعد از تحصیل در آمریکا را باز می نماید.

اقامت پس از تحصیل در امریکا

به عنوان دانش آموختهٔ یکی از موسسات آموزش عالی در آمریکا، چند گزینهٔ معین برای اقامت بعد از تحصیل در امریکا پیش روی شماست. فقط این را مد نظر داشته باشید که مستقل از اینکه کدام یک از این راه ها را انتخاب می کنید، پروسهٔ اقامت دائم آمریکا می تواند سال ها طول بکشد. با این وجود می توانید در حین طی کردن این فرایند، مشغول به کار باشید و شانس اقامت را بیشتر کنید. در ادامه به تعدادی از راه های اقامت بعد از تحصیل در امریکا به وسیله استخدام خواهیم پرداخت.

اقامت پس از تحصیل در امریکا به وسیله استخدام شیوهٔ OPT

راستا Optional Practical Training یا به طور مخفف OPT یکی از راه های مرسوم برای دارندگان ویزای تحصیلی F1 است. متقاضیان تحصیل در آمریکا در مقطع لیسانس و مقاطع بالاتر می توانند از این شیوه استفاده کنند و مدت زمان 12 ماه پس از فارغ التحصیلی در خاک آمریکا بمانند و دنبال کار مناسب بگردند. تنها شرط لازم برای استفاده از این شیوه، دریافت مدرک تحصیلی در آمریکا و یا گذراندن یک سال تحصیلی کامل در خاک این کشور است.

برای دانشجویانی که در یکی از حوزه های STEM تحصیل نموده اند این زمان تا 24 ماه قابل تمدید است اما باید توجه داشت که این طرح بیست و چهار ماهه ظرفیت محدودی دارد و ممکن است شامل همگان نگردد. محض یادآوری حوزه های مذکور شامل علوم پایه Science، فناوری Technology، مهندسی Engineering و ریاضیات یا Mathmathic هستند و اگر رشتهٔ تحصیلی شما در یکی از این حوزه ها باشد شانس استفاده از مهلت دو سالهٔ کاریابی را خواهید داشت.

اگر در نهایت تصمیمتان به استفاده از این شیوه منتهی شد، توجه کنید که:

  • استخدام باید در شغلی مرتبط با رشتهٔ تحصیلی فرد باشد.
  • فرم های مجوز کار باید در USCIS ثبت گردد.
  • اگر پیش از خاتمه تحصیل در OPT پذیرفته شوید، نهایتا هفته ای 20 ساعت اجازه کار خواهید داشت.

یکی از راه های جستجو برای مشاغل OPT مراجعه به بخش مشاورهٔ دانشجویان خارجی در خود دانشگاه یا استفاده از سایت هایی مثل OPT Nation است. در نظر داشته باشید که به خاطر مهلت یک ساله ای که دارید، بهتر است در پی قراردادهای کوتاه مدت بگردید. اگر یک کارفرمای مناسب پیدا شد و استخدام شدید و عملکرد رضایت بخشی از خود نشان دادید، احتمالش هست که کارفرما اسپانسر شما گردد و درخواستی مبنی بر تغییر ویزای شما به H-1B ثبت کند.

هر کدام از این شیوه ها مزایای خود را دارند اما خوبی OPT در ریسک پایین آن است. چون فرد فارغ التحصیل می تواند با یک تیر چند نشان بزند. هم کار کند و هم ارتباطات بیشتری در حوزهٔ تحصیلی خودش ایجاد نماید که برای اسپانسری بدرد می خورد و هم خود را به عنوان یک نیروی کار ارزشمند برای کارفرمایان بالقوه در آینده اثبات کنند.

اقامت پس از تحصیل در امریکا به وسیله ویزای H-1B

یکی از گزینه های موجود برای اقامت پس از تحصیل در آمریکا، تغییر ویزای F1 به ویزای H-1B است که باید با یاری یک کارفرمای آمریکایی و تحت پوشش اسپانسری وی انجام پذیرد. یک دانشجوی بین المللی با ویزای H-1B می تواند تا 6 سال در خاک آمریکا کار و زندگی کند و تنها شرط لازم آن، متقاعد کردن USCIS نسبت به این واقعیت است که شما با توجه به حوزهٔ تحصیلی خود، برترین کاندید ممکن برای شغل مورد نظر هستید.

در این شرایط و اگر به مدت 5 سال پیاپی در همان کمپانی باقی ماندید، کارفرما می تواند درخواست اقامت دائم شما را به وسیله استخدام ثبت نماید. این گزینه که از آن با عنوان employment-based permanent residency یاد می گردد، مدت ویزای H-1B فرد را از محدودیت 6 ساله فراتر می برد و اگر در بازهٔ زمانی شش ساله شغلتان را عوض کنید، باید مجددا برای ویزای H-1B درخواست دهید.

اقامت پس از تحصیل در امریکا به وسیله گرین کارت

بیراه نیست اگر دریافت کارت اقامت آمریکا را مهمترین هدف یک غیرآمریکایی مقیم در این کشور بدانیم. اتفاقی که خوشبختانه برای دانشجویان بین المللی تا حدودی آسانتر بوده و تعدادی از مقدمات آن به خودی خود طی شده است. دلیلش هم این است که این افراد مدت زمان قابل توجهی را به صورت کاملا قانونی در خاک آمریکا سپری نموده و از این بابت در اولویت بالاتری جهت دریافت گرین کارت قرار دارند.

اگر ویزای H-1B اجازهٔ اقامت بعد از تحصیل در امریکا را تنها به مدت محدود به 6 سال ایجاد می نماید، گرین کارت کلید دستیابی به اقامت دائم در این کشور است. دارندهٔ گرین کارت آمریکا می تواند در هر نقطه ای از این کشور مشغول به کار شده، از حمایت های اقتصادی برخوردار گردد و بطور مادام العمر در این سرزمین زندگی کند. با این تفاسیر عجیب نیست که تقاضا برای گرین کارت به شدت بالا باشد و دریافت آن، کار چندان آسانی نباشد و یک چند سالی هم طول بکشد.

برترین سناریوی ممکن برای دریافت گرین کارت به وسیله استخدام

اقامت بعد از تحصیل در آمریکا به وسیله گرین کارت یک شیوهٔ مرسوم با شانس موفقیت بسیار بالا دارد و آن هم درخواست و ضمانت کارفرمای شما به عنوان یک نیروی کار ارزشمند برای کمپانی است. یعنی فرد متقاضی ویزای دیگری در اختیار دارد و به طور کامل در شغل و حرفه ٔ کنونی اش جا افتاده و ارزش خود را اثبات نموده است و کارفرما در پروسهٔ درخواست گرین کارت نقش اسپانسر وی را بازی می نماید.

فقط این نکته را مد نظر داشته باشید که دریافت کارت اقامت آمریکا فقط در حالت استخدام محور یا به قولی employed-based petition انجام نمی گردد و به صورت خویش فرما یا self-based petition هم قابل درخواست است.

اقامت پس از تحصیل در امریکا به وسیله اسپانسرشیپ فامیل درجه یک

اگر یکی از اقوام درجه یک شما شهفرایند آمریکا باشد، می تواند برای کارت اقامت آمریکا اسپانسر شما گردد. این فامیل درجه یک می تواند همسر، فرزند بالای 21 سال، والدین یا خواهر یا برادر شما باشد. تنها کار لازم این است که به وسیله فرم I-130 رابطهٔ خویشاوندی شما با فرد مذکور ثابت گردد و دیگر باقی ماجرا دنگ و فنگ خاصی نخواهد داشت. برای اطلاعات بیشتر در این باره از مشاورین همواره در دسترس لتسگو یونی یاری بگیرید یا خودتان به لینک Family of US Citizens مراجعه بفرمایید.

اقامت پس از تحصیل در امریکا به وسیله ازدواج

همسر و یا نامزد فرد متقاضی می تواند اسپانسر شده و درخواست ویزا یا اقامت دائم به وسیله او ثبت گردد. نکته مهم اینکه ازدواج با یکی از شهفرایندان آمریکا به خودی خود اقامت دائم شما را تضمین نخواهد کرد. این فرایند احتیاجمند گذر از یک پروسهٔ معین شده است تا صحت و سقم ازدواج آنالیز گردد و مثلا کاسه ای زیر نیم کاسه نباشد.

اقامت پس از تحصیل در امریکا به وسیله پناهندگی

کسانی که در آمریکا پناهنده شده و یک سال تمام را در این کشور گذرانده باشند، می توانند برای دریافت گرین کارت آمریکا درخواست دهند. شرط لازم اینست که در زمان درخواست گرین کارت ثابت کنید که هنوز در شرایط پناهندگی قرار دارید و همچون زمانی که درخواست پناهندگی نموده اید، کماکان احتیاجمند یاری هستید.

گفته می گردد که یکی از عوامل کلیدی در موفقیت فرد برای استفاده از این شیوه، عدم خروج از آمریکا و عدم مسافرت به سرزمین مبدا خود برای یک زمان قابل توجه است. چرا که در غیر اینصورت، امکانش هست که تصمیم گیرندگان به شرایط پناهندگی شما شک نموده و درخواست شما رد گردد.

اقامت پس از تحصیل در امریکا به وسیله خدمت ارتش

تمام دانشجویان خارجی که به مدت 2 سال در یکی از دانشگاه های آمریکا تحصیل نموده اند، می توانند بدون داشتن کارت اقامت آمریکا در ارتش این کشور استخدام شده و در موقعیت های خاصی مثل پزشکی و پرستاری یا به عنوان مترجم مشغول کار شوند. با این تفاوت که فقط دارندگان گرین کارت و شهفرایندان مقیم می توانند به درجات بالای نظامی برسند یا از یک سری دسترسی ها و مزایای امنیتی خاص برخوردار باشند.

استخدام در ارتش شاید سرراست ترین راستا به سمت اقامت دائم آمریکا نباشد اما قطعاً شانس فرد را بالا می برد و با برداشتن مدت زمان 5 ساله ٔ اقامت در خاک این کشور که برای دریافت شهفرایندی ضروری است، سرعت دستیابی به اقامت دائم را بالا می برد. فقط باید توجه داشت که خود ارتش حق ندارد در پروسهٔ شهفرایندی فرد دخالت کند و قانونی که از آن صحبت کردیم ممکن است در آینده برقرار نباشد.

پیش از فارغ التحصیلی چه باید کرد؟

به عنوان یک دانشجوی خارجی و دارندهٔ ویزای F-1 راه های زیادی برای اقدام جهت اقامت بعد از تحصیل در امریکا وجود دارد. اما حواسمان باشد که نباید دیر اقدام کنیم و تنها چند ماه مانده به فارغ التحصیلی به تقلا بیفتیم. خوشبختانه روش های مختلفی برای اقدام سریع وجود دارد که یکی از آنها کارآموزی بدون حقوق در هنگام تحصیل است. این دورهٔ کارآموزی می تواند تجربهٔ بسیار ارزشمندی برای فرد باشد و متقاضی اقامت بعد از تحصیل در آمریکا را در راستا پیدا کردن شغل مناسب چند پله جلو بیندازد.

فایدهٔ دیگر کارآموزی آشنایی با پروسهٔ دریافت ویزا و احتیاجمندی های مرتبط با آن و یاری به کارفرماهای آینده برای به جریان انداختن این فرایند است. به علاوه در این مدت می توانید فرصت را مغتنم شمرده و روی مهارت خود در مصاحبه کاری تمرکز نموده و در ایجاد یک رزومه برجسته و قابل قبول تجربهٔ بیشتری پیدا کنید. چون کارفرمایان با تماشا یک رزومهٔ درست و درمان تمایل بیشتری به سرمایه گذاری روی شما پیدا می کنند و این یکی از مهمترین عناصر موفقیت در فرایند اقامت بعد از تحصیل در آمریکا است.

انواع کارآموزی یا استخدام برای دارندگان ویزای F-1

اگر ویزای تحصیلی F-1 داشته باشید، دو شیوهٔ استخدام در پیش رویتان قرار گرفته است:

  • کار در محیط دانشگاه - طرف قرارداد شما در این شیوه که به کار On-campus work خود دانشگاه یا موسسه آموزش عالی بوده و می تواند از کار در بوفه یا کتابخانهٔ دانشگاه تا موارد دیگر را پوشش دهد.
  • کار خارج از دانشگاه - در مدل Off-campus work متقاضی به عنوان دستیار پژوهش یا به عنوان بخشی از یک برنامهٔ بورسیه که از نظر علمی با دانشگاهش مرتبط است وارد بازار کار شده و به همراه استادش روی یک پروژهٔ تحقیقاتی کار می نماید.

غیر از دو مورد بالا، فرد می تواند به عنوان دستیار تدریس یا تحقیق در دانشگاه مشغول به کار گردد. دقت گردد که طبیعت این موارد پاره وقت بوده و محدودیت 20 ساعت در هفته را به همراه دارد. غیر از موعد تعطیلات رسمی و تعطیلات تابستان که امکان کار تا 40 ساعت برقرار است. باید توجه کرد که تخطی از این محدودهٔ زمانی، می تواند برای دانشجو گران تمام شده و منجر به دیپورت وی گردد!

راه های استخدام به عنوان کارآموز در آمریکا

در بخش های قبلی از شیوهٔ OPT صحبت کردیم که فقط بعد از گذراندن یک سال کامل تحصیلی امکانپذیر است و باید با رشتهٔ تحصیلی فرد مرتبط باشد. اما نوع دیگری با عنوان CPT یا Circular Practical Training وجود دارد که آن هم بعد از گذراندن اولین سال تحصیلی قابل استفاده است. سی پی تی معمولا در قالب کارآموزی، همکاری مشترک یا مطالعات مستقل قابل انجام بوده و می تواند تمام وقت و یا پاره وقت باشد.

برای دریافت مجوز CPT کافیست که به دفتر مربوطه در محل تحصیل مراجعه گردد و باید این نکته را در نظر داشت که اگر فرد متقاضی به مدت یک سال و به صورت تمام وقت در یک موقعیت CPT کار کند، دیگر امکان استفاده از OPT را نخواهد داشت. پس برای اقامت بعد از تحصیل در آمریکا، رفتن به سمت CPT احتیاجمند احتیاط لازم و در نظر گرفتن کلیهٔ جوانب است.

دریافت مجوز کار یا ویزای کار در آمریکا

بعد از پیدا کردن یک شغل فول تایم در آمریکا، باید جهت دریافت مجوز کار یا همان work permit به ادارهٔ USCIS مراجعه کرد. مجوز کار در واقع یک کارت عکس دار است که با عنوان Employment Authorization Document یا به طور مخفف EAD هم شناخته می گردد. اگر قرار باشد زمان اقامت فرد فارغ التحصیل از محدودهٔ OPT که دوازده ماه (یا بیست و چهار ماه برای بعضی رشته ها) است فراتر رود، ضرورت دریافت ویزای H-1B وارد معادله می گردد.

ویزای H-1B باید به وسیله کارفرما درخواست گردد و دریافت آن برای خود فرد به تنهایی مقدور نیست. بعلاوه این ویزا تنها در بعضی از حوزه ها و مشاغل که بازار کار آمریکا در آن کمبود دارد و دچار فقدان نیروی متخصص است صادر می گردد. برای همین است که بسیار از دانشجویان خارجی رشته های مرتبط به کامپیوتر را انتخاب می کنند و کمتر سمت رشته های مثل بازاریابی یا مدیریت منابع انسانی می فرایند. در کل می توان نکات مهم دربارهٔ ویزای کار در موارد زیر خلاصه می گردد:

  • برای استخدام بلند مدت در آمریکا دریافت ویزای H-1B با اسپانسری یک کمپانی آمریکایی ضروری است.
  • اخذ ویزای H-1B برای بعضی از حوزه ها مثل مهندسی کامپیوتر و IT راحت تر است.
  • دارندگان H-1B تا زمان دریافت اقامت دائم، مقید به کمپانی اسپانسر خود هستند.
  • دارندگان H-1B تا زمان دریافت اقامت دائم امکان ایجاد کسب و کار شخصی خود را ندارند.
  • ویزای H-1B تا 3 سال صادر می گردد و سپس تا 3 سال دیگر هم قابل تمدید است.
  • بعد از اتمام مدت 6 سالهٔ H-1B اگر کارفرما برای گرین کارت اقدام کند، این زمان مجددا قابل تمدید است.
  • در غیراینصورت فرد باید 1 سال خارج از آمریکا زندگی کند و سپس مجددا برای ویزای H-1B درخواست دهد.
  • وجود متقاضی بیش از حد برای H-1B کار را به قرعه کشی می رساند و همه چیز به شانس و اقبال موکول می گردد.

شرایط اپلای برای گرین کارت آمریکا

داشتن green card آمریکا به معنی اقامت دائم و امکان کار و زندگی بدون محدودیت در این کشور است. اگر متقاضی در یکی از دسته بندی های زیر قرار بگیرد، می تواند برای اقامت دائم آمریکا درخواست دهد:

نیروی کار مهاجر در اولویت اول:

  • مهارت و تخصص فوق العاده در علم، هنر، آموزش، کسب و کار یا ورزش
  • سابقه فعالیت به عنوان یک استاد ممتاز و یا محقق باسابقه
  • مدیر کارکشتهٔ بین المللی که تجربهٔ اجرایی بالایی دارد و حائز شرایط خاصی است

نیروی کار مهاجر در اولویت دوم:

  • داشتن مهارت در شغلی که احتیاجمند به یک مدرک تحصیلی سطح بالا است
  • مهارت و تخصص ممتاز در علم، هنر، آموزش، کسب و کار یا ورزش

نیروی کار مهاجر در اولویت سوم:

  • کارگر حرفه ای و ماهر که شغلش به دست کم 2 سال آموزش و تجربه احتیاج دارد
  • فرد کارشناس و حرفه ای که شغلش احتیاجمند به مدرک لیسانس آمریکا یا معادل آن از کشورهای دیگر است

نیروی کار مهاجر به عنوان پزشک (برای دانشجویان پزشکی) که کار در یک منطقهٔ کم امکانات را برای یک مدت معین می پذیرد و از سایر شرایط لازم برای دریافت گرین کارت برخوردار است.

روال کار بدین صورت است که فرد متقاضی در قدم اول یک green card مشروط یا Conditional دریافت می نماید و بعد از گذشت 2 سال باید درخواست لغو حالت مشروط را ثبت کند و یک گرین کارت 10 ساله بگیرد. این گرین کارت هر ده سال یکبار احتیاج به تجدید داشته و فقط کافیست که درخواست آن تا 90 روز مانده به انقضای گرین کارت ثبت گردد. این نکته را مد نظر داشته باشید که بعد از گذشت پنج سال از دریافت گرین کارت مشروط، امکان ثبت درخواست برای شهفرایندی آمریکا وجود دارد. ضمناً تمام حقوق و مزایای دارندگان green card مشروط با غیر مشروط و ده ساله برابر است و غیر از مدت اعتبار تفاوتی بین آنها وجود ندارد.

شرایط لازم دریافت شهفرایندی آمریکا یا US Citizenship

تمدید گرین کارت آمریکا از لحاظ تعداد دفعات هیچ محدودیتی ندارد اما دریافت شهفرایندی یا همان سیتیزن شیپ این کشور یک شرط اساسی دارد. برای درخواست شهفرایندی آمریکا باید لااقل پنج سال گرین کارت این کشور را داشته باشیم و این نکته را مد نظر داشت که آمریکا یکی از معدود کشورهاییست که شهفرایندی و تابعیت دوگانه را به رسمیت می شناسد و دریافت شهفرایندی آن به معنی از دست دادن شهفرایندی کشور زادگاه متقاضی نیست. شرایط لازم برای دریافت شهفرایندی آمریکا:

  • برخورداری از گرین کارت این کشور به مدت حداقل 5 سال
  • برخورداری از سن بالای 18 سال در زمان ثبت درخواست
  • توانایی در خواندن و نوشتن و مکالمه به زبان انگلیسی
  • برخورداری از شخصیت سالم و مطلوب
  • تکمیل فرم N-400 و موفقیت در مصاحبهٔ شهفرایندی

سوالات رایج درباره اقامت پس از تحصیل در امریکا

آیا ویزای F-1 تنها ویزای تحصیلی آمریکا است؟

خیر. ویزای M-1 و FM هم هستند که اولی برای شرکت کنندگان در دوره های فنی و حرفه ای و دومی برای افرادیست که ویزای غیرمهاجرتی می گیرند.

آیا برای تحصیل در آمریکا تمکن اقتصادی ضروری است؟

بله. کسانی که با ویزای F-1 مشغول تحصیل هستند امکان کار هفتگی بیش از 20 ساعت را ندارند و باید از تمکن اقتصادی لازم برای گذران زندگی برخوردار باشند.

آیا با داشتن هر شغلی امکان دریافت کارت اقامت وجود دارد؟

خیر. تنها مشاغلی که با رشتهٔ تحصیلی فرد هماهنگ باشند به دریافت کارت اقامت ختم خواهند شد.

چه مواردی برای موفقیت در مصاحبهٔ کاری تاثیرگذار هستند؟

داشتن اعتماد به نفس کافی، تحقیق و پیش مطالعه در مورد کارفرمای مورد نظر، پوشش رسمی و مناسب و ارسال رزومه پیش از موعد مقرر جلسه.

آیا تمامی دارندگان ویزای F-1 یا M-1 می توانند ویزای خود را به H-1B تغییر دهند؟

خیر. باید توجه داشت که دریافت ویزای H-1B برای بعضی رشته ها و حوزه ها بسیار سخت است و دولت آمریکا با توجه به احتیاج و کمبود نیروی متخصص بومی در بازار کار آنرا صادر می نماید. با این حال اگر کارفرمایی پیدا کنید که اسپانسر شما گردد امکان دریافت این ویزا وجود دارد.

چه راه هایی برای دریافت اقامت آمریکا وجود دارد؟

راه تحصیل و یا کار، ثبت اختراع، سرمایه گذاری، ازدواج، اسپانسرشیپ فامیل درجه یک و برنده شدن در لاتاری. برای دریافت اطلاعات بیشتر به مقالهٔ روش های مهاجرت به آمریکا مراجعه نمایید.

چه رشته هایی برای مهاجرت به آمریکا بهتر هستند؟

به مطلب برترین رشته ها برای مهاجرت به آمریکا مراجعه بفرمایید. در مطالب گذشته منتشر شده در مجله مهاجرتی وبلاگ ایران به طور کامل این رشته ها را معرفی نموده ایم.

منبع: لتس گو یونی

به "اقامت پس از تحصیل در امریکا چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقامت پس از تحصیل در امریکا چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید