سهم 2درصدی ایران در صنعت پالایشی دنیا، بزرگترین پالایشگرها کدامند؟

به گزارش وبلاگ ایران، هم اکنون حدود 100 میلیون بشکه نفت در بیش از 700 پالایشگاه دنیا تبدیل به فرآورده می گردد و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. آنالیز ها نشان می دهد از سال 2008 تا 2018 میلادی بیشتر کشورهای دنیا به سمت افزایش ظرفیت پالایشی خود به منظور ایجاد ارزش افزوده و حداکثر سازی سود خود حرکت نموده اند که در این گزارش تحولات این یک دهه روایت خواهد شد. بر اساس آمار رسمی، میزان مصرف نفت در دنیا از سال 2008 تا 2018 میلادی 10 میلیون بشکه افزایش یافته است که نشان می دهد همچنان نفت در صدر توجهات بین المللی قرار گرفته است و به همین منظور، کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده در احداث پالایشگاه های جدید به رقابت با یکدیگر می پردازند.

سهم 2درصدی ایران در صنعت پالایشی دنیا، بزرگترین پالایشگرها کدامند؟

آمریکایی ها در صدر توسعه ظرفیت های پالایشگاهی

بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایالات متحده در سال 2018 میلادی، روزانه بیش از 18.6 میلیون بشکه نفت مصرف نموده است که موجب شده بزرگترین کشور مصرف نماینده نفت دنیا لقب بگیرد. ظرفیت پالایشی این کشور در سال 2008 معادل 17.6 میلیون بشکه بود که طی 10 سال اخیر حدود یک میلیون بشکه افزایش یافته است. هم اکنون 135 پالایشگاه در آمریکا فعال هستند که این رقم در سال 2013 بالغ بر 143 پالایشگاه بوده است.

پالایشگاه پورت آرتر (Port Arthur Refinery) با ظرفیت 600 هزار بشکه ای خود، بزرگترین پالایشگاه نفت آمریکاست که به تازگی عربستان سعودی سهام آن را خریداری نموده است.

چشم بادامی ها نیز عقب نماندند

به گزارش وبلاگ ایران، پس از آمریکا، چین دومین کشور پالایشی دنیا با ظرفیت 14.5 میلیون بشکه شناخته می گردد که هم اکنون روزانه 12.170 میلیون بشکه از این ظرفیت در مدار فعالیت قرار گرفته است. نکته جالب درباره چین آن است که میزان مصرف نفت این کشور در سال 2008 میلادی رقمی معادل 9.670 میلیون بشکه بود که هم اکنون به بیش از 14 میلیون بشکه رسیده است. در واقع چینی ها از سال 2008 تا سال 2018 میلادی، سالانه 483 هزار بشکه به ظرفیت پالایشی خود افزوده اند. از این میزان ظرفیت، بین 3 تا 4 میلیون بشکه متعلق به پالایشگاه های کوچک است که با ظرفیت های 50 هزار بشکه ای به تصفیه نفت می پردازند.

در مجموع 179 پالایشگاه در چین فعال هستند و شرکت ساینوپک چین با پالایش روزانه 5 میلیون بشکه نفت، بازوی چینی ها در فراوری فرآورده های نفتی است.

سرمایه گذاری 30 میلیارددلاری تزارها در حوزه پالایشگاهی

روسیه با 40 پالایشگاه، ظرفیت 6.8 میلیون بشکه را به نام خود ثبت نموده و در رتبه سوم قرار گرفته است. کرملین در سال 2008 میلادی روزانه 5.563 میلیون بشکه نفت تصفیه می کرد که طی سال های اخیر بیش از یک میلیون بشکه به این ظرفیت افزوده و به رقم 6.8 میلیون بشکه رسیده است.

روسنفت با سهم 32 درصدی در صنعت پالایش نفت روسیه بازیگر اصلی در این حوزه به شمار می رود و پس از آن، شرکت باشنفت با سهم 19 درصدی و لوک اویل با سهم 15 درصدی در رتبه های بعدی قرار دارند. روسیه میخواهد با سرمایه گذاری 30 میلیارد دلاری، ظرفیت پالایشی خود را 500 هزار بشکه افزایش داده و سهم سوخت دیزل و بنزین با کیفیت را از فرآورده های نفتی بیشتر کند.

هند، دومین پالایشگر شرق آسیا

هند به عنوان چهارمین قطب پالایشی دنیا، ظرفیت 5.010 میلیون بشکه را داراست که سهم 15 درصدی از صنعت پالایش آسیا را به خود اختصاص داده است. شرکت این دین اویل (indian oil) صاحب 9 پالایشگاه از 29 پالایشگاه هند است و نقش مهمی در تأمین فرآورده های مورد احتیاج هندی ها ایفا می نماید. هندی ها در روز بیش از 1.2 میلیون بشکه از فرآورده های خود را صادر می نمایند و قصد دارند تا سال 2020 میلادی سرمایه گذاری 14 میلیاردی خود را برای افزایش کیفی فراورده های نفتی فراوریی به بهره برداری برسانند.

ظرفیت پالایشی کشورها- هزار بشکه

ژاپن، مجمع الجزایری با ظرفیت پالایشی بالا

پنجمین کشور بزرگ پالایشی دنیا ژاپن است که به دلیل سونامی با کاهش ظرفیت روبرو شده است؛ با این وجود هم اکنون با ظرفیت پالایش 3.5 بشکه از قدرت های پالایشی دنیا است. ژاپن در سال 2008 میلادی دارای ظرفیت پالایشی 4.5 میلیون بشکه نفت خام بود. این کشور هم اکنون 23 پالایشگاه فعال در اختیار دارد و سومین قدرت پالایشی آسیا نیز هست.

کره جنوبی و سرمایه گذاری سعودی ها

ششمین قدرت پالایشی دنیا، کره جنوبی است. کره ای ها در سال 2008 میلادی روزانه 2.710 میلیون بشکه نفت پالایش می کردند و طی سال های اخیر توانسته اند این رقم را به 3.246 میلیون بشکه افزایش دهند. عربستان به دلیل کاهش واردات کره جنوبی از این کشور، در صدد است در صنعت پالایش کره جنوبی سرمایه گذاری کند و با خرید بخشی از سهام شرکت های پالایشی، سهم خود را از بازار کره افزایش دهد.

شیخ نشینان حجاز در رده هفتم پالایشگرهای دنیا

پس از کره جنوبی، عربستان سعودی با پالایش روزانه 2.9 میلیون بشکه در رده هفتم قرار گرفته است. این کشور در سال 2008 میلادی روزانه 2.1 میلیون بشکه مصرف می کرد که میخواهد با سرمایه گذاری در طرح های جدید پالایشی در داخل و خارج از خاک خود، این میزان را تا 15 سال دیگر به 8 میلیون بشکه در روز برساند.

سهم برزیلی ها در حوزه پالایشی چقدر است؟

برزیل هم با پالایش روزانه 2.3 میلیون بشکه در رده هشتم قرار گرفته است. برزیلی ها در سال 2008 میلادی روزانه 2.093 میلیون بشکه نفت مصرف می کردند.

ژرمن ها؛ نهمین قدرت پالایشی

آلمان با 13 پالایشگاه و پالایش روزانه 2.130 میلیون بشکه نفت خام در رتبه نهم قرار گرفته است. البته میزان ظرفیت پالایشی این کشور در سال 2008 میلادی معادل 2.366 میلیون بشکه بود ولی به دلیل حرکت این کشور به سمت خودروهای برقی، فعالیت های شرکت های پالایشی در حال حاضر کمتر از 10 سال پیش شده است.

و اما ایران…

رتبه دهم هم متعلق به ایران است که با پالایش 2.1 میلیون بشکه آخرین کشور در بین 10 کشور با بیشترین ظرفیت پالایشی دنیا قرار گرفته است. افزایش 300 هزار بشکه ای ظرفیت پالایشی کشورمان به دلیل به مدار آمدن بخشی از پالایشگاه ستاره خلیج فارس و افزایش ظرفیت سایر پالایشگاه ها بوده است ولی در نهایت آنالیز ها نشان می دهد سهم ایران از صنعت دنیای پالایش حدود 2 درصد است.

به گزارش وبلاگ ایران، پس از ایران، کشورهای ایتالیا، کانادا، مکزیک، فرانسه و انگلستان در زمره کشورهای بزرگ پالایشی قرار دارند.

کم توجهی به توسعه صنعت پالایشی ایران در حالی است که کشورمان به عنوان یکی از فراورینمایندگان بزرگ نفت دنیا طی چهار دهه گذشته همواره با تحریم ها و محدودیت های آمریکا در این حوزه روبرو بوده است. کارشناسان معتقدند باید با توسعه ظرفیت های پالایشی کشور، ابزار نفت خام را برای همواره از میان گزینه های آمریکا برای اعمال فشار بر ملت ایران حذف کرد. چه بسا تا چند سال قبل بدلیل احتیاج مبرم کشور به واردات بنزین، دولتمردان آمریکایی از تحریم بنزین به عنوان ابزاری برای اعمال فشار بر کشورمان استفاده می کردند اما با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس و فراوری بنزین داخلی و توسعه ظرفیت این پالایشگاه که منجر به خودکفایی کشور در زمینه بنزین شد، تحریم بنزین کارایی خود را برای دولتمردان آمریکایی از دست داد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "سهم 2درصدی ایران در صنعت پالایشی دنیا، بزرگترین پالایشگرها کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم 2درصدی ایران در صنعت پالایشی دنیا، بزرگترین پالایشگرها کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید