شرایط بودجه وزارت خارجه و نیرو های مسلح در کمیسیون امنیت مجلس بررسی شد

به گزارش وبلاگ ایران، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی بودجه سال آینده وزارت امور خارجه و وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح خبر داد.

شرایط بودجه وزارت خارجه و نیرو های مسلح در کمیسیون امنیت مجلس بررسی شد

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ ایران، سیدحسین نقوی حسینی، ضمن تشریح جلسه امروز (سه شنبه 26 آذر ماه) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: جلسه امروز کمیسیون با حضور امیرحاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح و معاونین این وزارتخانه با هدف بررسی و ارزیابی بودجه حوزه دفاع کشور در بودجه 1399 تشکیل شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگویی گفت: در این جلسه ابتدا امیرحاتمی گفت که در مورد بودجه دفاعی بحث مفصلی در دولت صورت گرفته و بر این اساس جلسات خوبی برگزار گشت لذا بخشی از مسائل حل شده است؛ در مجموع دغدغه ها در حوزه بودجه جاری و حقوق و مزایا توسط دولت به طور کامل حل شده و 25 درصد افزایش یافته که 15 درصد مربوط به حقوق و مزایا است.

وی افزود: در تقویت بنیه دفاعی حدود هزار میلیارد تومان کسری داشتیم که پیشنهاد شده از صندوق ارزی استفاده شود؛ در این صورت بودجه تقویت بنیه دفاعی تأمین خواهد شد.

نقوی حسینی با اشاره به دیگر اظهارات وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح ادامه داد: در بخش حقوق بازنشستگان نیرو های مسلح نیز با افزایش مناسبی موافقت شد که البته این به معنای تأمین همه بودجه مورد نیاز نیست؛ انتظار داریم مجلس و کمیسیون امنیت ملی کمک کنند تا در بخش هایی که با کسری بودجه روبه رو هستیم، دغدغه ها رفع شود.

کننده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی شرح داد: وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح گفت، شرمنده بازنشستگان ایثارگر هستیم، زیرا مطالبات ایثارگری آن ها هنوز پرداخت نشده است.

وی گفت: در بخش تقویت توان تولید دفاعی به عنوان اولویت وزارت دفاع نیازمند حمایت هستیم؛ به نظر راه هایی وجود دارد که بتوان در شرایط فعلی از تمام توان حوزه دفاعی در جهت حتی افزایش درآمد دولت استفاده کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این جلسه رئیس سازمان تأمین اجتماعی نیرو های مسلح نیز گزارشی از شرایط بازنشستگان نیرو های مسلح ارائه کرد.

نقوی حسینی شرح داد: به گفته وی در حوزه تأمین اجتماعی نیرو های مسلح و پرداخت حقوق ایثارگری بازنشستگان نیازمند تقویت، حمایت و رفع کسری بودجه این حوزه توسط مجلس و کمیسیون امنیت هستند.

این کننده مردم در مجلس دهم با اشاره به دیگر اظهارات رئیس سازمان تأمین اجتماعی نیرو های مسلح گفت: باید حدود 7 هزار میلیارد تومان کسری حوزه بازنشستگان جبران شود و این خواسته سازمان است؛ تأمین حوزه ایثارگری بازنشستگان ایثارگر به ویژه جانبازان که به شدت نیازمند نگهداری و رسیدگی هستند، راه های تأمین آن ها نیز اشاره شده که امیدواریم مجلس به تأمین نیاز های مذکور کمک کند.

وی شرح داد: در ادامه نشست امروز سردار طلایی نیک گفت: اولویت های اعلام شده وزارت دفاع مربوط به نیرو های مسلح و بازنشستگان کل نیرو های مسلح است، محصولات وزارت دفاع نیز متعلق به همه نیرو های مسلح است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق صحبت های طلایی نیک کسری های مطرح شده هم سرجمع تمامی نیرو های مسلح است. در مجموع 15 هزار میلیارد تومان کسری بودجه سال 1399 حوزه دفاعی است، البته برای جبران آن راه چاره پیشنهاد شده است.

نقوی حسینی ادامه داد: وزارت دفاع گفت که در این ارتباط می توانیم به صادرات نفت کمک کنیم. استفاده از صندوق توسعه نیز یکی دیگر از راه های حمایت و جبران کسری حوزه دفاع است، همچنین تقبل بدهی های قطعی وزارت دفاع به شرکت ها و انجام تهاتر با دولت یکی دیگر از راه های کمک به جبران کسری مذکور است.

کننده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه ملکوتی خواه و سایر کنندگان سازمان برنامه ریزی و بودجه دولت نیز با اشاره به توجه دولت به حوزه دفاع کشور، تولید دفاعی، تقویت بنیه دفاعی، تأمین حقوق و مزایای کارکنان، حقوق و مزایای بازنشستگان کل نیرو های مسلح که نسبت به سال گذشته بودجه ساتا 20 درصد افزایش یافته و حقوق و مزایای ایثارگران، آنچه که در توان دولت بوده به در حوزه دفاعی کشور توجه شده است.

وی اظهار کرد: در جمع بندی امیرحاتمی اشاره کرد عدد ها و رقم های اعلام شده و کسری های اعلام شده بسیار دقیق است و انتظار داریم کمیسیون و مجلس هر حمایت و کمکی که می تواند به راه های حل پیشنهادی توجه داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ادامه جلسه امروز کمیسیون به بررسی و ارزیابی بودجه وزارت امور خارجه اختصاص داشت که در این جلسه معاونین و مدیران اقتصادی وزارت امور خارجه حضور داشتند.

نقوی حسینی شرح داد: بر این اساس پناهی آذر، معاون اقتصادی و اداری وزارت امور خارجه گفت: امور خارجی و بین المللی تمامی دستگاه ها به عهده وزارت خارجه است؛ از دفاتر و بنگاه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی گرفته تا فعالیت های اجتماعی و نظامی. در واقع وزارت خارجه مسئول فعالیت خارج از کشور نظام جمهوری اسلامی را برعهده دارد.

کننده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: با شناختی که از شرایط کشور وجود دارد توقع زیادی نیست؛ بودجه سال 99 وزارت خارجه نسبت به سال 98 تغییر نکرده، به نوعی 10 درصد در حقوق و مزایا و هزینه های جاری افزایش یافته، ولی از سایر ردیف های بودجه کاهش یافته، اما سرجمع به اندازه سال گذشته است.

این کننده مردم در مجلس دهم با اشاره به دیگر اظهارات معاون اقتصادی و اداری وزارت امور خارجه، گفت: بنا بر این کسری بودجه وزارت خارجه سر جای خودش است و باید با توجه به مسئولیت های سنگین حوزه خارجی این کسری ها تأمین شود؛ بودجه وزارت خارجه نسبت به اغلب کشور ها کمتر از نصف است در حالی که مأموریت های وزارت خارجه چندین برابر است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این جلسه مطرح شد که وزارت خارجه صرفه جویی را در اولویت برنامه های خود قرار داده و نهایت تلاش خود را انجام دهد با حداقل بودجه، بیشترین کارآمدی را ارائه دهد.

کننده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بخش دیگری از اظهارات معاون اقتصادی و اداری وزارت امور خارجه، خاطر نشان کرد: حذف ویزا به کشور ها موجب کاهش درآمد های وزارت خارجه می شود از جمله لغو ویزا سفر به عراق و چین و از سوی دیگر تحریم ها بیشترین تأثیر را بر روی فعالیت های وزارت خارجه می گذارد و به لحاظ اقتصادی این دستگاه ها را محدود می کند.

منبع: خانه ملت

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "شرایط بودجه وزارت خارجه و نیرو های مسلح در کمیسیون امنیت مجلس بررسی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط بودجه وزارت خارجه و نیرو های مسلح در کمیسیون امنیت مجلس بررسی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید