نرخ های مالیات سیگار در قانون نو

به گزارش وبلاگ ایران، براساس اعلام سازمان امور مالیاتی، قانون مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ 13 دی ماه امسال اجرا می گردد که در آن، نرخ های بازدارنده ای برای انواع سیگار و محصولات دخانی برای شمولیت مالیات و عوارض مشخص شده است.

نرخ های مالیات سیگار در قانون نو

به گزارش ایسنا، قانون مالیات بر ارزش افزوده سال 1387 به صورت آزمایشی تصویب و هر ساله در بودجه تمدید شد تا اینکه برای بودجه سال گذشته این قانون تا مهرماه آن سال اعتبار داشت، اما در آبان ماه سال 1399 تا زمان تصویب و لازم الاجرا شدن لایحه اصلاح و دائمی شدن این قانون، به وسیله مجلس شورای اسلامی به مدت یک سال تمدید شد.

پس از این، قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده در اوایل خرداد امسال تصویب و در تیرماه نیز به رئیس جمهوری ابلاغ شد که طبق اعلام سازمان امور مالیاتی این قانون از 13 دی ماه امسال اجرا می گردد.

یکی از مالیات هایی که به قانون مالیات برارزش افزوده (بر مصرف کالا و خدمات) مربوط می گردد، مالیات بر سیگار است که در قانون نو انواع سیگار و محصولات دخانی به توضیح زیر مشمول مالیات و عوارض می گردد:

1) سیگار، توتون پیپ و تنباکوی فراوری داخلی، 25 درصد

2) سیگار، توتون پیپ و تنباکوی فراوری داخلی با نشان بین المللی که لیست آن ها هر سال به وسیله وزارت صمت تهیه و با تصویب هیئت وزیران ابلاغ می گردد، 40 درصد

3) سیگار، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی؛ 65 درصد

4) توتون خام وارداتی؛ 10 درصد

5) توتون فرآوری شده وارداتی؛ 35 درصد

البته این نرخ های مشخص شده از سال دوم اجرای قانون، هر سال پنج واحد درصد افزایش می یابند تا زمانی که نرخ مذکور برای انواع سیگار و محصولات دخانی، توتون پیپ و تنباکوی فراوری داخلی به 55 درصد، برای فراوریات داخلی با نشان بین المللی به 95 درصد و برای انواع سیگار و محصولات دخانی، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی به 125 درصد برسد.

بعلاوه، فراوریکنندگان سیگار و محصولات دخانی باید از زمان لازم الاجرا شدن این قانون، قیمت خرده فروشی و تاریخ فراوری را بر روی پاکت بسته بندی محصولات دخانی درج کند و در صورت تخلف از این تکلیف، اعتبار مالیاتی مربوط، پذیرفته نمی گردد و مشمول مالیات و عوارض فروش به نرخ های مذکور است.

درحالی این نرخ ها برای مالیات سیگار در قانون نو مالیات بر ارزش افزوده مشخص شده است که در لایحه بودجه 1401 مالیات بر فروش سیگار بیش از 87 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و رقم آن 2309 میلیارد تومان مشخص شده است.

اما در مقابل این افزایش چشمگیر در مالیات بر فروش، در این لایحه به مالیات بر مصرف سیگار اشاره ای نشده و این در حالی است که در لایحه بودجه سال 1400 مالیات بر مصرف سیگار بیش از 2734 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود.

منبع: فرارو

به "نرخ های مالیات سیگار در قانون نو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ های مالیات سیگار در قانون نو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید