مردودی 50 درصد خودروهای یورو 5 در آزمون تطابق فراوری، تحریم و سوخت بهانه است

به گزارش وبلاگ ایران، هرچند که بر اساس قانون هوای پاک قرار بود سال جاری آخرین فرصت خودروسازان برای فراوری و شماره گذاری خودروهای یورو 4 باشد اما روز گذشته شرکت ایران خودرو پیش فروش چهار مدل از محصولات خود را برای سال آینده آغاز کرد. این درحالیست که به گفته دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان محیط زیست، موضوع تحریم و نبود سوخت یورو 5 بهانه خودروسازان است و البته در حال حاضر نیز 50 درصد خودروهای یورو 5 در آزمون تطابق فراوری مردود شده اند.

مردودی 50 درصد خودروهای یورو 5 در آزمون تطابق فراوری، تحریم و سوخت بهانه است

به گزارش وبلاگ ایران، بر اساس آیین نامه فنی ماده 2 قانون هوای پاک قرار بود که از ابتدای سال 98 کلیه خودروهای داخلی با استاندارد یورو 5 فراوری شوند اما خودروسازان اجرای این قانون را تا ابتدای سال 99 به تعویق انداختند و بنابراین قرار شد که اسفند ماه امسال آخرین مهلت خودروسازان برای فراوری و شماره گذاری خودروهای یورو 4 باشد.

به دنبال این چندی پیش عیسی کلانتری - رییس سازمان حفاظت محیط زیست - در نامه ای خطاب به رضا رحمانی - وزیر صنعت - اظهار داشت که شرکت های خودروساز باید حداکثر تا خاتمه امسال با ارائه مدارک لازم تاییدیه انطباق با استاندارد آلایندگی یورو 5 را برای تمامی محصولات خود از سازمان محیط زیست دریافت نمایند و در غیر این صورت این سازمان از ابتدای سال آینده از فراوری و شماره گذاری محصولات یورو 4 جلوگیری خواهد نمود.

با وجود اتمام حجت سازمان محیط زیست با وزارت صنعت، روز گذشته سایت ایران خودرو پیش فروش چهار محصول یورو 4 (خودروی سمند، پژو پارس، پژو 207 و دنا) را برای سال آینده شروع کرد و سازمان حفاظت محیط زیست نیز بلافاصله اظهار داشت که در صورت انجام پیش فروش این محصولات این سازمان پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

ارتقای استاندار خودروها به یورو 4 ربطی به تحریم ها ندارد

هرچند که خودروسازان ادعا می نمایند که تحریم و بنزین یورو4، مانع فراوری خودروی یورو5 است اما سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که این ها بهانه های خودروسازان برای قانون شکنی است. بهزاد اشجعی - دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست - به وبلاگ ایران می گوید: بیشتر قطعات محصولات سایپا و ایران خودرو فراوری داخل است و ارتقای استاندارد آن ها ربطی به تحریم ها ندارد اما از سوی دیگر بعضی از شرکت هایی که احتیاج به همکاری شریک خارجی خود دارند مانند مدیران خودرو و کرمان موتور ممکن است در زمینه خدمات فنی و یا تامین قطعات با مشکلاتی روبرو شوند.

آیا نبود سوخت یورو 5 در عدم ارتقای استاندارد خودروها موثر است؟

دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که آیا نبود سوخت یورو 5 می تواند در عدم ارتقای استاندارد خودروها موثر باشد؟ شرح می دهد: در حال حاضر سوخت یورو 5 در دو پالایشگاه کشور فراوری می گردد اما باید این نکته را در نظر داشت که بر اساس استانداردها اگر خودروی یورو 5 سوخت یورو 4 مصرف کند مسئله ای نخواهد داشت چرا که تفاوت سوخت یورو 4 و یورو 5 ناچیز است بنابراین اجباری برای استفاده از سوخت یورو 5 در خودروهای یورو 5 وجود ندارد.

اشجعی در ادامه درباره تفاوت خودروهای با استاندارد یورو 4 و یورو 5 می گوید: حدود مجاز استاندارد یورو 5 سختگیرانه تر از یورو 4 است. همچنین از سوی دیگر سیستم عیب یاب خودرو در استاندارد یورو 5 با استاندارد یورو 4 متفاوت است. این سیستم عیب یاب که مرتبط با آلایندگی خودرو است متوجه بروز اختلال در قطعات کنترل آلایندگی می گردد، همچنین حد مجاز آلاینده ناکس در استاندارد یورو هشت صدم میلی گرم بر کیلومتر و این عدد در استاندارد یورو 4 هشت صدم میلی گرم بر کیلومتر است.

مردودی 50 درصد خودروهای یورو 5 در آزمون ها

در حال حاضر حدود 100 مدل خودروی فراوری داخل تاییدیه زیست محیطی دارند که حدود 48 مدل آن بر اساس استاندارد یورو 5 فراوری می شوند. به گفته اشجعی 50 درصد خودروهای یورو 5 فراوری داخل در آزمون های تطابق فراوری رد شده اند و این نشان می دهد که این محصولات یورو 5 بویی از این استاندارد نبرده اند. همچنین بر اساس آزمون های دوره ای تطابق فراوری 20 درصد خودروهای یورو 4 نیز مردود شده اند.

وی در خاتمه تاکید می نماید که سازمان حفاظت محیط زیست درخواست از رده خارج کردن خودرویی را نداده است و صرفا اعلام نموده است که خودروهای با استاندارد یورو 4 تنها تا خاتمه امسال می توانند شماره گذاری شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مردودی 50 درصد خودروهای یورو 5 در آزمون تطابق فراوری، تحریم و سوخت بهانه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردودی 50 درصد خودروهای یورو 5 در آزمون تطابق فراوری، تحریم و سوخت بهانه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید