زدریو GX5 کراس اوور برقی سایپا ، مشخصات فنی خودرو

به گزارش وبلاگ ایران، زدریو GX5 با 88 اسب بخار قدرت و شتاب 3/9 ثانیه ای به ایران آمده است. البته این شتاب برای رسیدن به رقم 50 کیلومتر است! این کراس اوور برقی کوچک اکنون در سایپا حضور دارد. اما هنوز برنامه این خودروساز برای زدریو GX5 معین نیست. آیا این خودرو صرفاً یک برنامه تحقیقاتی است، یا سایپا قرار است آن را در کشورمان به فراوری برساند؟

زدریو GX5 کراس اوور برقی سایپا ، مشخصات فنی خودرو

وبلاگ ایران - محمد فتح اللهی - خودروهای بسیاری در طول سال ها به کشورمان آمده اند. در ماه های گذشته نمونه هایی از تسلا مدل 3 در ایران خودرو دیده شدند. اگر به گذشته های دور برگردیم، باید به خودروهایی چون هوندا Insight هم اشاره نمود. نمونه هایی که صرفاً جهت تحقیق و توسعه پا به خودروسازهای داخلی ما گذاشته بودند.

زدریو GX5 و احتمالات

زدریو GX5 (ZEDRIV) از لحاظ ابعاد بدنه، خودرویی است که شباهت های بسیاری با سایپا اطلس دارد. از همین رو محتمل است سایپا صرفاً به عنوان یک پروژه تحقیقاتی به آن نگاه کند.

اما اگر این خودرو در کشورمان فراوری گردد، باید گفت که سایپا دست روی محصولی گذاشته است که در بازار چین با استقبال بسیاری رو به رو نشده است.

پیش از آنکه به این خودرو به پردازیم باید گفت که برند ZEDRIV زیر مجموعه Sinomach چین (China National Machinery Industry Corporation) است. شرکتی که در زمینه ابزارسازی، تجهیزات ساختمانی، تجهیزات کشاورزی و ساخت و ساز فعالیت می نماید.

ZEDRIV را Sinomach چهار سال پیش تشکیل داده و تبدیل به برندی شده است که خودروهای برقی فراوری می نماید. GX5 یکی از 4 محصول برقی فراوری شده به وسیله زدریو است. این کراس اوور کامپکت با گارانتی 6 ساله یا 120/000 کیلومتری در بازار چین به فروش می رسد.

جایگاه زدریو GX5 در چین

GX5 در بازار خودرو چین در رده پنجاه و نهم پر فروش ترین کراس اوورهای کوچک حضور دارد. رده ای که این خودرو به عنوان یک محصول برقی در آن حضور دارد، پر از رقبای داخلی و خارجی است.

جالب اینجاست که چینی ها در این سگمنت از هوندا XR-V بیش از هر خودرو دیگری استقبال کردند. کافیست بدانیم که XR-V تنها در آخرین ماه سال گذشته میلادی، 20/897 مشتری داشت.

جایگاه این خودرو در چین از خودروهایی چون سوئیست DX3 EV، لوکسژن U5 EV و چری تیگو 3XE پایین تر است. GX5 به عنوان یک کراس اوور کوچک شاید انتخاب درستی نباشد؛ اما به عنوان یک پروژه تحقیقاتی می تواند آغاز خوبی برای فرایند برقی شدن محصولات داخلی سایپا باشد.

طراحی ZEDRIV GX5

نمونه چینی شده اسمارت مرسدس بنز رو به روی ما قرار گرفته است. خودرویی که در نمای جلو چنین حسی را منتقل می نماید و در نمای عقب سعی نموده تا خطوط ساده ای داشته باشد.

در واقع زدریو GX5 در نمای خارجی در کوشش بر پیروی از اصول طراحی روز بود. در نمای داخلی اما این فرایند دیده نمی گردد. داخل کابین این خودرو محلی است که فکر را به طراحی خودروهای یک دهه پیش می برد.

بطور کلی می توان مطرح نمود که Zedriv در طراحی این خودرو بسیار محتاط بود. طراحی داخلی و خارجی این خودرو به نحوی طراحی شده تا بتواند سال های زیادی در بازار حضور داشته باشد. البته مقدار فروش آن در بازار چین نشان دهنده این است که چینی ها چنین خودرویی را نمی پسندند.

قوای محرکه زدریو GX5

کراس اوور کوچک زدریو GX5 با دو موتور الکتریکی در چین به فروش می رسد. موتور ضعیف تر تنها 87 اسب بخار (86/7 اسب بخار) قدرت دارد. گشتاور خروجی این موتور نیز به رقم 180 نیوتن متر می رسد.

این موتور که 430 نامیده شده، تمامی نیروی موتور را به وسیله گیربکس تک سرعته به محور جلو منتقل می نماید. زدریو GX5 با بهره گیری از این ویژگی قابلیت دست یابی به سرعت 140 کیلومتر در ساعت را دارد.

زدریو اعلام نموده است که باتری های این مدل 46/4 کیلووات ساعتی هستند. پک باتری این نسخه در 7/5 ساعت از صفر به صد در صد ظرفیت خود می رسند. البته این خودرو ویژگی شارژ سریع را نیز دارد. GX5 با استفاده از این قابلیت در 40 دقیقه می تواند باتری های خود را از 20 به 80 درصد ظرفیت برساند. تمام این ویژگی ها باعث می گردد که زدریو GX5 پیمایش 338 کیلومتری را با یکبار شارژ داشته باشد.

در نمونه قوی تر که 430P نامیده می گردد، توان و گشتاور موتور قدری افزایش پیدا نموده است. قدرت خروجی موتور الکتریکی به 120 اسب بخار (120/3 اسب بخار) رسیده و گشتاور آن رقم 280 نیوتن متری را نشان می دهد. حداکثر سرعت، مقدار پیمایش و زمان شارژ این نسخه با ورژن ضعیف تر کاملاً برابر است.

شاید این پرسش بوجود آید که مگر پیمایش این خودرو 338 کیلومتر نیست؟ پس چرا نام 430 را برای آن انتخاب نموده اند؟ در جواب باید مطرح نمود که زدریو باور دارد این خودرو در حالت کروز به پیمایش 430 کیلومتری می رسد. به همین علت این نام برای مدل های زدریو GX5 انتخاب شده است.

امکانات رفاهی زدریو GX5

بازار چین شاهد شش تیپ مختلف از لحاظ سطح امکانات رفاهی برای این کراس اوور کوچک است. از امکانات مشترک بین تمامی تیپ ها می توان به ترمزهای ABS و EBD، سامانه کنترل فشار باد تایرها، هشدار نبستن کمربند ایمنی، ایربگ راننده و سرنشین کناری، سنسور پارک عقب، انتخاب مود رانندگی بین اسپرت و کامفورت، رینگ های آلومینیومی، استارت بدون کلید، ورود بدون کلید، تنظیم دستی فرمان، مانیتور 12 اینچی لمسی، تنظیم دستی جایگاه راننده و سرنشین کناری و نمایشگر 13 اینچی پشت فرمان اشاره نمود.

در نمونه های کامل تر آپشن هایی چون ایربگ های پرده ای برای سرنشینان جلو، سنسور پارک جلو، دوربین 360 درجه، کروز کنترل، هشدار نقاط کور، رادار خطی، سانروف، روف رک، فرمان چند منظوره، شارژر وایرلس تلفن همراه، تنظیم برقی جایگاه راننده، فرمان صوتی، چراغ های LED جلو، مه شکن (که در زمان دور زدن محیط داخلی پیچ را روشن می نماید)، آیینه های برقی، سنسور باران، ایرکاندیشن اتوماتیک (تک نقطه ای) و فیلتر PM2.5 در آنها دیده می شوند.

با توجه به تصاویر منتشر شده از این خودرو، نمونه ای که وارد کشور شده از تیپ فول GX5 نیست.

قیمت زدریو GX5 در چین

براساس نرخ تبدیل ارز امروز که 4260 تومان در ازای هر یوان است، خرید تیپ پایه این خودرو در بازار چین 493/308/000 میلیون تومان سرمایه لازم دارد. قیمت 115/800 یوانی این تیپ برای مشتریان چینی است. پس مثل همواره نباید انتظار چنین قیمتی را در کشورمان داشته باشیم.

هزینه های دور زدن تحریم ها، حمل، فراوری و… مطمئناً رقم نهایی را بالاتر خواهد برد. اما هدف از عنوان مبالغ این است که بدانیم یک چینی در کشور خود با چه بودجه ای می تواند این خودرو برقی را با کمترین امکانات ممکن خریداری کند.

در نسخه فول که Zhizun نامیده می گردد، این قیمت به 139/800 یوان می رسد. یعنی رقمی برابر با 595/548/000 میلیون تومان. با توجه به مبالغ ذکر شده باید مطرح نمود این خودرو در بازار ایران چیزی بین 800 تا 1 میلیارد تومان قیمت خواهد خورد. البته اگر صرفاً یک پروژه تحقیقاتی نبوده و از سوی سایپا به فراوری برسد.

آمار فروش زدریو GX5 در چین

فروش این خودرو در بازار چین به هیچ عنوان افتخارآمیز نیست. در تمامی طول سال 2020 تنها 1769 دستگاه از این خودرو به وسیله چینی ها خریداری شد.

این آمار در سال 2021 به ششصد دستگاه هم نرسید! بلکه تنها 549 چینی مشتاق خرید این خودرو از زدریو بودند. در ماه نوامبر سال 2021 رکورد فروش این خودرو در بازار چین فقط 16 دستگاه بود! رسانه های چینی مطرح نمودند که این خودرو در مقایسه با سال 2020 رقمی برابر با 70/91 درصد کاهش فروش را تجربه کرد.

زدریو GX5 سایپا و بازار خودرو ایران

همانطور که گفته شد، محتمل است این خودرو صرفاً به عنوان یک نمونه تحقیقاتی به سایپا آمده باشد. خودرویی که می تواند زیر بنای خودروهای برقی این خودروساز داخلی را ایجاد کند. از لحاظ ابعاد بدنه، زدریو GX5 خودرویی است که شباهت های بسیاری به محصولات سایپا دارد.

این کراس اوور برقی دارای طول 4150 میلیمتری، عرض 1800 میلیمتری و ارتفاع 1620 میلیمتری است. فاصله بین دو محور آن به 2650 میلیمتر می رسد و 150 میلیمتر از سطح زمین فاصله دارد.

اینکه زدریو GX5 در بازار چین خودرویی ناموفق بود، حقیقتی روشن است. اما اگر روزی از سوی سایپا به بازار خودرو ایران راه پیدا کند، به علت عدم وجود رقیب می تواند انتخابی از سوی اجبار باشد.

چینی ها به علت بازار پر رونق و مملو از انتخاب خودرو در کشورشان مسلماً به سراغ خودروهای مطرح جهانی می فرایند. اما ما به غیر از چینی ها انتخاب دیگری نداریم.

بایک X35 فیس لیفت یک خودرو درجه دو چینی دیگر / مشخصات، قیمت

هایما 6P هیبریدی با پیمایش محدود به ایران خودرو آمد / مشخصات فنی + آپشن ها و قیمت

هایما 7X از سوی ایران خودرو به بازار می آید / مشخصات فنی + آپشن ها و قیمت

منبع: بیت ران

به "زدریو GX5 کراس اوور برقی سایپا ، مشخصات فنی خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زدریو GX5 کراس اوور برقی سایپا ، مشخصات فنی خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید