لزوم بازنگری در رویکرد سیاستگذاری گردشگری سلامت در ایران

به گزارش وبلاگ ایران، ایسنا/ این خبر پیرامون لزوم بازنگری در رویکرد سیاستگذاری گردشگری سلامت در ایران برای شما نوشته شد.

لزوم بازنگری در رویکرد سیاستگذاری گردشگری سلامت در ایران

قضیه چیست؟

دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان لزوم بازنگری در رویکرد سیاستگذاری گردشگری سلامت در ایران آورده است:

براساس گزارش مؤسسه جهانی تندرستی در سال 2018 درآمد بازار جهانی گردشگری تندرستی در سال 2017 حدود 639 میلیارد دلار ارزش گذاری شده است و پیش بینی می گردد تا سال 2025 به 1،062 میلیارد دلار برسد. در حالی که طبق گزارش های آماری جهانی سهم بازار جهانی گردشگری پزشکی از بازار گردشگری سلامت در سال 2017 معادل 53 میلیارد دلار ارزش بوده است و پیش بینی می گردد تا سال 2025 به 143 میلیارد دلار برسد. بنابراین حجم گردش اقتصادی گردشگری تندرستی بیش از 12 برابر گردشگری پزشکی بوده است.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس می افزاید نکته قابل تأمل اینکه تا به امروز تمرکز اصلی سیاستگذاری گردشگری سلامت در کشور بر گردشگری پزشکی بوده است و گردشگری تندرستی که سهمی به مراتب بالاتر از گردشگری سلامت دارد چندان مورد توجه قرار نگرفته است، حال آنکه ظرفیت های کشور در این حوزه به مراتب بالاتر از گردشگری پزشکی است.

براساس این گزارش نکته قابل توجه در حکمرانی گردشگری سلامت این است که تا به امروز راهبردها و سیاست های مشخص شده در این حوزه بدون لحاظ رویکردهای کلان، نظام مند و سیستمی بوده است. بطوریکه تعداد گردشگران پزشکی در 10 سال اخیر بیش از 30 برابر افزایش داشته اند، اما این رشد در گردشگری تندرستی رخ نداده است.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس تصریح می نماید که ایران در طول سالهای اخیر درگیر تحریم های ظالمانه بوده و به دلیل وارداتی بودن 70 درصدی تجهیزات پزشکی تکانه های شدیدی به نظام درمانی وارد شده و از این جهت، دولت مجبور به تزریق حمایت ها و یارانه های گوناگونی برای واردات لازم در این حوزه شده است و از سوی دیگر، به دلیل عدم مدیریت صحیح منابع و تجهیزات، سرانه تخت، بیمارستان، تجهیزات پزشکی، کادر درمان و ... متناسب با نیازهای داخلی نبوده و کشور در این خصوص نیازمند تقویت بوده است.

همچنین گردشگری تندرستی ریشه در ظرفیت های داخلی کشور دارد و وابستگی آن به واردات بسیار اندک است، زیرا کشور ایران با توجه به پتانسیل بالا و تنوع اقلیمی و جذابیت های طبیعی و آب و هوایی مزیت رقابتی فراوانی برای جذب گردشگران تندرستی به ویژه از جمعیت 600 میلیونیِ کشورهای همسایه دارد. از این جهت، گردشگری تندرستی درگیر تنش هایی نیست که در حوزه گردشگری پزشکی وجود دارد، و با مزیت های رقابتی خود می تواند در مقیاسی فراتر از گردشگری پزشکی، موجب ورود ارز به کشور گردد. بنابراین در عین توجه به توسعه گردشگری پزشکی باید به میزان بیشتری به گردشگری تندرستی توجه داشت و زنجیره های ارزش آن را در داخل ایجاد کرد.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس می افزاید البته در حوزه گردشگری تندرستی به این نکته نیز باید توجه جدی داشت که به دلیل اقتضائات فرهنگی و بومی ایران اسلامی باید الگوهای بومی و خلاقانه ای در این حوزه طراحی و به اجرا گذاشته گردد و از اقتباس های غیرعالمانه از الگوهای دیگر کشورها و بدون رعایت جنبه های فرهنگی بومی پرهیز گردد.

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس پیشنهاد شده است که رویکردها و سیاست های کشور در زمینه گردشگری سلامت مورد بازنگری جدی قرار گرفته و گردشگری پزشکی و تندرستی مبتنی بر نیازمندی های درونی و مزیت های رقابتی داخلی بازطراحی شوند تا گردشگری تندرستی مبتنی بر الگوهای بومی رونق بیشتری گیرد. در این راستا باید سامانه گردشگران سلامت به خصوص در حوزه گردشگری پزشکی راه اندازی گردد، تا شرط لازم برخورداری از یک گردشگری معیار در حوزه سلامت که عبارت از رصد و شفاف سازی در نحوه خدمات رسانی به گردشگران از ورود تا خروج است، تأمین گردد.

منبع: همگردی

به "لزوم بازنگری در رویکرد سیاستگذاری گردشگری سلامت در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم بازنگری در رویکرد سیاستگذاری گردشگری سلامت در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید