فعالان اقتصادی توجه ویژه ای به رویداد مشهد 2017 داشته باشند

به گزارش وبلاگ ایران، خبرنگاران/خراسان رضوی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه خواهش ما از کلیه فعالان بخش اقتصادی این است که توجه ویژه ای به رویداد مشهد 2017 داشته باشند، گفت: اگر از این فرصت به درستی استفاده شود، قطعا می توان تا مدت ها از بهره های جانبی آن نیز استفاده کرد.

فعالان اقتصادی توجه ویژه ای به رویداد مشهد 2017 داشته باشند

به گزارش وبلاگ ایران، علیرضا رشیدیان یکشنبه سب، 12 دی ماه، در پنجمین جلسه از کارگروه توسعه صادرات استان خراسان رضوی در دفتر استاندار اظهار کرد: صادرات استان ما در 8 ماهه امسال از جهت وزنی 6 و از نظر ارزشی 2 درصد رشد داشته است. میزان صادرات استان در 9 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی 9 درصد و از لحاظ وزنی افزایش 7 درصدی داشته است.

وی با اشاره به سناریوهای پیشنهاد شده در برنامه توسعه صادرات استان اعلام نمود: ما به 80 کشور صادرات داشته ایم که میزان ارزش آن از چند هزار تا چند میلیون دلار متغیر است. سناریوی پیشنهادی توسعه صادرات استان به صورت پلکانی واقع بینانه و کم ریسک است، اما اگر برنامه ششم را مورد توجه قرار دهیم، باید سالانه 23 درصد رشد صادرات داشته باشیم. بخشی از تحقق این مساله بر عهده دولت و بخشی بر عهده سرمایه گذاری های بخش خصوصی است.

رشیدیان با تاکید بر اینکه آنچه که در ظرفیت تولید ما به صورت بالقوه و بالفعل وجود دارد، باید مورد شناسایی قرار گرفته و روی آن سرمایه گذاری گردد، مطرح نمود: متاسفانه ما آماری از صادرات خدمات فنی و مهندسی استان نداریم، در حالی 32 هزار نیروی کار در این حوزه فعالیت دارند. این آمار باید استخراج گردد تا بتوان از آن هم در این برنامه صادراتی استفاده کرد.

رئیس کارگروه توسعه صادرات استان با اشاره به پیشنهاد فرماندار تربت حیدریه مبنی بر احداث یک ایستگاه صادراتی در این شهر شرح داد: باید هر چقدر که می توانیم زیرساخت های خود را برای توسعه صادرات محور انجام دهیم. برای راه اندازی این ایستگاه صادراتی در تربت حیدریه هم باید بسکمک از مطالب مربوط به راه اندازی آن کارشناسی و جمع بندی گردد.

رشیدیان در خصوص پیشنهاد شرکت پدیده شاندیز برای بهره مندی از یکی از سایت های این مجموعه به عنوان نمایشگاه تاکید کرد: استفاده از این سایت تعارضی با نمایشگاه بین المللی مشهد ندارد.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در عین حال نباید جایگاه کمیته پایش تجارت استان نادیده گرفته گردد، مطرح نمود: این طرح ابتدا باید در این کمیته ارایه گردد. با این حال مخالفتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود ندارد، ولی باید مراقب بود که این نمایشگاه رقیب اصناف نشده و با نمایشگاه بین المللی مغایرتی نداشته باشد.

وی افزود: به هر حال باید به شکلی در جهت حل مسائلی که برای تعداد زیادی از هموطنان ما در سرمایه گذاری در شرکت پدیده رخ داده، گام برداشت. این فضای خالی در این مجموعه وجود دارد و باید از این ظرفیت استفاده کرد تا آن سایت نیز مکمل نمایشگاه بین المللی باشد.

رشیدیان با اشاره به آستانه آغاز رویداد مشهد 2017 گفت: پایتخت فرهنگی در اصل یک رخداد فرهنگی است، ولی می تواند برای تعاملات تجاری بسیار مورد استفاده قرار گیرد. در این رویداد باید به دنبال راه اندازی نمایشگاه های مختلف با موضوعاتی نظیر ارایه محصولات با برند حلال و گردشگری حلال بود.

رئیس کارگروه توسعه صادرات استان با بیان اینکه خواهش ما از کلیه فعالان بخش اقتصادی این است که توجه ویژه ای به این رویداد مهم داشته باشند، اعلام نمود: اگر از این فرصت به درستی استفاده گردد، قطعا می توان تا مدت ها از بهره های جانبی آن نیز استفاده کرد؛ در غیر این صورت این فرصت از دست خواهد رفت و بهره ای نخواهیم برد.

رشیدیان تاکید کرد: پیشنهاد می کنم از نشان مشهد 2017 در تولید کالا ها استفاده گردد. باید سعی گردد تعداد هیات های تجاری ما در این ایام افزایش یافته و نشست هایی برای تسهیل تجارت در مشهد مقدس برگزاری گردد. به موازات رویداد مشهد 2017 ظرفیت سیاسی و اقتصادی بزرگی در این شهر فراهم شده که نیازمند همت همه است.

پیشنهاد استفاده از یکی از سالن های پدیده به عنوان نمایشگاه

در بخش دیگری ازاین جلسه شوشتری، مدیرعامل گروه شرکت های پدیده شاندیز، با بیان اینکه در پروژه های پدیده سالنی دارای ظرفیت های نمایشگاهی وجود دارد که می توان از آن بهره برد، اظهار کرد: این موضوع در کمیته پایش تجارت استان نیز مطرح شده است. تنها 9 درصد از درآمدهای نمایشگاه داری به گردانندگان آن بازمی گردد، اما می تواند موقعیت های تاثیرگذار زیادی را ایجاد کند.

وی ادامه داد: سالنی که در این مجموعه قرار گرفته است از ویژگی های سایت ای نمایشگاهی برخوردار بوده و می تواند کمک حال نمایشگاه مرکزی مشهد باشد. ما می خواهیم به نمایشگاه بین المللی مشهد کمک کنیم و با برگزاری نمایشگاه هایی با رویکرد توسعه گردشگری مشهد را به شهری نمایشگاهی تبدیل کنیم.

شوشتری شرح داد: راه اندازی این نمایشگاه می تواند بخشی از مسائل پدیده را نیز حل کرده و به توسعه صنعت استان کمک کند. این مجموعه می تواند مکمل نمایشگاه بین المللی مشهد باشد.

پس از وی ارکانی، مدیرکل نمایشگاه بین المللی مشهد، افزود: بهتر بود در این زمینه با سازمان تجارت مشورتی انجام می گرفت، چراکه ضوابط و مقررات سایت های نمایشگاهی در هر استانی معین است. متاسفانه توسعه سایت های نمایشگاهی در کشور بی رویه صورت گرفته و سیاست گذاری کلان سازمان توسعه تجارت این است که در هر استان یک نمایشگاه فعالیت داشته باشد.

وی افزود: البته طرح های در دست مطالعه نیز در زمین های بهشت رضا و بلوار توس برای استفاده نمایشگاهی وجود دارد و این طرح پیشنهادی نیز نیازمند مطالعه است.

همچنین حسن فتحی نیا، فرماندار تربت حیدریه، در این جلسه با اشاره به طرحی برای راه اندازی یک پایانه صادراتی در تربت حیدریه گفت: ما دنبال اخذ مجوز یک پایانه صادراتی در این شهرستان هستیم که نیازمند تایید این کارگروه است. سرمایه گذار این پایانه بخش خصوصی بوده و می تواند به عنوان ترمینال ویژه صادراتی محصولات کشاورزی مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: در مجاورت ورودی شهرک صنعتی تربت حیدریه 20 هکتار زمین پیش بینی شده که این ترمینال قرار است در آنجا قرار گیرد. این پایانه می تواند پایانه عام باشد. این مجموعه با سرمایه 6 میلیارد تومانی بخش خصوصی می تواند مورد بهره برداری قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "فعالان اقتصادی توجه ویژه ای به رویداد مشهد 2017 داشته باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالان اقتصادی توجه ویژه ای به رویداد مشهد 2017 داشته باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید