هنوز لغو ویزا گروهی بین ایران و روسیه اجرایی نشده است

به گزارش وبلاگ ایران، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، هنوز لغو ویزا گروهی بین ایران و روسیه اجرایی نشده است.

هنوز لغو ویزا گروهی بین ایران و روسیه اجرایی نشده است

فرودین سال 1396 برابر با 28 مارس 2017 بود که ایران و روسیه موافقت نامه ای درباره لغو ویزا سفرهای گروهی شهروندان دو کشور با عنوان برنامه اقدام مشترک ایران و روسیه امضا کردند اما اجرای این برنامه تا سال 2023 به تاخیر افتاد و با وجود وعده هایی که مسئولان می دادند، عملا اجرایی نشد.

بنابر آن بود که براساس این برنامه اجرایی اقدام مشترک، گروه های جهانگردان ایران و روسیه از 5 تا 50 نفره که قصد سفر بین دو کشور را به وسیله آژانس های مسافرتی داشته باشند، برای مدت 15 روز اقامت به ویزا احتیاج نداشته باشند. اعتبار این برنامه اجرایی تا دسامبر 2023 بود و مدیر کل دفتر بازاریابی و توسعه جهانگردی خارجی بارها در مصاحبه با رسانه ها از لغو ویزای گروهی ایران و روسیه از ابتدای سال 2023 اطلاع داده بود.

با این وجود این مهم حتی به زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی جهانگردی تهران هم نرسید، چرا که گروه های روس که از قضا فعالان حوزه جهانگردی نیز بودند و برای شرکت در این نمایشگاه به ایران سفر کردند، از عدم اجرایی شدن لغو ویزا اطلاع دادند و عنوان کردند که برای سفر به ایران مجبور شدند که ویزا دریافت نمایند.

کریستینا (مدیر فروش آژانس جهانگردی از کشور روسیه) که برای نخستین بار به ایران سفر نموده تا در نمایشگاه بین المللی جهانگردی تهران حضور یابد، در پاسخ به این سوال که لغو ویزا بین ایران و روسیه تا چه میزان می تواند در رونق جهانگردی بین دو کشور تاثیرگذار باشد، گفت: البته که لغو ویزا در حوزه جهانگردی ایران و روسیه تاثیرگذار خواهد بود اما ما برای آنکه بتوانیم به ایران سفر کنیم مجبور شدیم ویزا بگیریم، چرا که هنوز این مهم اجرایی نشد. نمی دانم که چرا تا به امروز لغو ویزای گروهی جهانگردان بین ایران و روسیه اجرایی نشد اما ما برای سفر به ایران روال عادی دریافت ویزا را طی کردیم و حتی نرخ ویزا را نیز پرداخت کردیم.

او ادامه داد: احساس خوبی نسبت به ایران دارم و دوست دارم گشت و گذاری در جاذبه های آن داشته باشم. هر چند بیشترین هدف ما از حضور در ایران فروش تورهای روسیه به ایرانیان است و قصد داریم درصدد جذب جهانگردان ایرانی برای روسیه برآییم.

کالیروف الکساندریچ (مدیر عامل یکی از هلدینگ های جهانگردی در روسیه) است که تا به امروز 2 بار به ایران سفر نموده و به وسیله برنامه ای دولتی که در استان محل زندگی اش وجود دارد، در نمایشگاه بین المللی جهانگردی تهران حاضر شد. بر این اساس تمام مخارج سفر آنها به وسیله این نهاد تامین شده است.

او درخصوص سفر به ایران گفت: در نمایشگاه جهانگردی تهران با استقبال زیادی از سوی فعالان جهانگردی ایران روبرو نشدیم بخصوص در روز نخست که روز تخصصی برای برگزاری نشستهای B2B بود. این در حالی است که چندی قبل در نمایشگاهی در هند حضور داشتیم، استقبال بسیار خوب بود چنانکه شاید بیش از هزار کارت ویزیت به شرکت نمایندگان دادم اما در ایران اینگونه نبود و از میان بیش از 75 شرکتی که مراجعه کردند، تنها 10 شرکت استقبال کردند.

الکساندریچ پیرامون اینکه هنوز لغو ویزا گروهی بین ایران و روسیه اجرایی نشده است، یادآور شد: بسته سفر 8 روزه به مسکو، سن پترزبورگ و بخشی از شمال روسیه به نام کارلیا را در نظر گرفته ایم که با اقامت در هتل های 4 ستاره حدود 700 دلار می گردد با قیمت بلیت هواپیما که 300 دلار است میتوان با هزار دلار سفری 8 روزه به روسیه داشت اما این بسته سفر مورد استقبال ایرانی ها قرار نگرفته است، چرا که نمی دانیم چه کسی قرار است در ایران تورهای ما را بفروشد البته هواپیمایی ماهان این مهم را پذیرفته و باید به تفاهم برسیم.

او بعلاوه از برگزاری فم تور برای فعالان جهانگردی ایران اطلاع داد و گفت: برای 5 تا 10 شرکت و آژانس جهانگردی ایران می توانیم تور آشناسازی برگزار کنیم که فقط هزینه پرواز خواهند داد و بقیه هزینه ها در روسیه رایگان خواهد بود. این سفر در ماه ژوئن انجام خواهد شد. سپس میتوان نظرسنجی کرد و نظر ایرانی ها را درباره این بسته سفر دانست.

الکساندریچ بعلاوه درخصوص ایران و جاذبه های آن گفت: لذت می برم که چنین انسانهای با غرور و مهربانی دارید. تاریخ نشان داده که ایران یکی از بزرگترین کشورهایی است که توانسته با کشورهای اطراف خود و جهان همکاری مستمر و خوبی داشته باشد. از این رو، همکاری ما بسیار مفید خواهد بود.

او گفت: ارتباط رئیس جمهورهای دو کشور ایران و روسیه خوب است و ما نیز بدون ترس می توانیم بگوییم که این ارتباط عالی است. این مسئله به ما خیلی یاری خواهد نمود که بتوانیم در رابطه با جهانگرد و جهانگرد به صورت جهشی این مسئله را فعال کنیم.

این مدیر عامل یکی از هلدینگ های جهانگردی در روسیه در مورد عدم اجرایی شدن لغو ویزا گروهی جهانگردی بین ایران و روسیه نیز گفت: برایم تعجب برانگیز بود که این قضیه هنوز عملیاتی و اجرایی نشده و ما برای سفر به ایران مجبور شدیم که ویزا دریافت کنیم و برای آن هم 73 دلار پرداخت کردیم. برای روس ها این مبلغ زیاد است ضمن آنکه لزوم دریافت ویزا می تواند جلوی روند توسعه و رونق جهانگردی بین ایران و روسیه و سفر روس ها به ایران را بگیرد. اگر ویزا 30 دلار بود بیشتر می توانستیم برای ایران جهانگرد جذب کنیم.

او درخصوص حضور جهانگردان روس در ایران گفت: ورود و خروج جهانگرد باید برای هر دو کشور ایران و روسیه محقق گردد، چرا که هواپیمایی که به ایران یا روسیه پرواز می نماید باید در هر دو مسیر رفت و برگشت مسافر داشته باشد تا هزینه ها به صرفه گردد. مهم است که بتوانیم این کار را توسعه دهیم و مشکل ورودی و خروجی برای دو کشور را رفع کنیم. کشور ایران خارق العاده است و می دانم که مورد توجه همه روسها خواهد بود.

به گفته الکساندریچ، ایران کشوری نادر در حوزه تاریخی است و جغرافیای قرارگیری آن نیز بسیار مجذوب نماینده است. همین عوامل به میزان ای ارزشمند است که تمام روسها را برای آشنایی با تاریخ ارزشمند و غنی ایران ترغیب کند.

ویکتور سیکورسکی (مدیر عامل یکی از هلدینگ های جهانگردی در کارلیا در روسیه) نیز درخصوص لزوم لغو ویزای گروهی بین ایران و روسیه گفت: بنابر آن است تا وزرای جهانگردی دو کشور درخصوص مسائل موجود در جهانگردی به مصاحبه بنشینند. البته من معتقد هستم رابطه ایران و استان کارلیا از دو سال پیش تا به امروز بیشتر و بهتر شده و امیدواریم بتوانیم جهانگردی بین دو کشور را توسعه دهیم. امیدواریم بتوانیم مسائل موجود و حتی آنچه ممکن است در آینده بوجود آید را رفع کنیم تا روند جذب جهانگردان ایرانی به سمت روسیه را بیشتر کنیم. حل شدن مشکل ویزا می تواند یاری کند تا سرعت این روند را افزایش دهیم.

او ادامه داد: هنوز لغو ویزا بین ایران و روسیه عملیاتی نشده و دریافت هزینه 73 دلاری برای جهانگردان روس زیاد است. ضمن آنکه مشکل جابجایی پول و برقراری ارتباط مالی را داریم. باید کانال قانونی که به وسیله دو کشور مورد تایید است، راه اندازی گردد تا این مشکل رفع گردد. برای آنکه ترانسفر پول از ایران به روسیه و روسیه به ایران در بعضی موارد بیش از 40 درصد می گردد و این اعداد اصلا قابل قبول نیستند. چنین روندی سبب می گردد تا سایرین نیز کار خود را درست انجام ندهند.

گزارش از: معصومه دیودار

منبع: همگردی

به "هنوز لغو ویزا گروهی بین ایران و روسیه اجرایی نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنوز لغو ویزا گروهی بین ایران و روسیه اجرایی نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید