طرز تهیه پیراشکی لقمه ای بازاری در منزل

به گزارش وبلاگ ایران، پیراشکی خوراکی است که بچه ها بسیار به آن علاقه مند هستند. بسیاری از بزرگترها پیراشکی لقمه ای را به عنوان یک میان وعده خوشمزه برای بچه ها شان درست می نمایند. با توجه به کاربردی و راحت بودن دستور این میان وعده، در مطالب قبلی طرز تهیه پیراشکی شکری در منزل را گفته ایم حال نوبت آن است که طرز تهیه پیراشکی لقمه ای را به روش بازاری برایتان بگوییم. با این روش به راحتی در منزل آن را درست کنید.

طرز تهیه پیراشکی لقمه ای بازاری در منزل

مواد لازم برای تهیه پیراشکی لقمه ای

  • آرد نانوایی 2 فنجان
  • آرد همه منظوره 2 فنجان
  • شکر یک دوم فنجان
  • کره نرم شده شش ونیم قاشق غذاخوری
  • مخمر 7 گرم
  • شیر ولرم یک دوم فنجان
  • تخم مرغ بزرگ 3 عدد
  • وانیل 1 قاشق چای خوری
  • نمک به اندازه لازم
  • پودرقند یک دوم فنجان
  • روغن نباتی برای سرخ کردن به اندازه لازم

طرز تهیه پیراشکی لقمه ای

1. مواد را مخلوط کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه پیراشکی لقمه ای احتیاج است که کاسه ای مناسب انتخاب کنید تا در آن آرد، شکر و خمیرمایه را مخلوط کنید. بهتر است از دستان خود برای مخلوط کردن آن ها بهره ببرید. کره خردشده را که به دمای محیط رسیده است را به صورت مساوی به کاسه اضافه کنید. در ادامه شیر، تخم مرغ، وانیل و نمک را داخل ظرف ریخته و با سرعت کم حدود 10 دقیقه ورز دهید. دقت داشته باشید که خمیرتان باید نرم، صاف و کمی چسبنده باشد.

2. خمیر را ورز دهید

در دومین مرحله از طرز تهیه پیراشکی لقمه ای، خمیر ورز داده شده را روی یک سطح صاف و تمیز قرار دهید. مجدد کمی آن را با دستان خود محکم ورز داده و به شکل یک توپ در بیاورید. مراقب باشید در این کار زیاده روی نکنید. در ادامه یک کاسه مناسب انتخاب و داخل آن را با کمی روغن چرب کنید. خمیر را داخل آن گذاشته و روی آن را با پلاستیک بپوشانید. دو تا سه ساعت باید صبر کنید تا خمیر حسابی ور بیاید. با این خمیر به راحتی برای میهمانی هایتان می توانید طرز تهیه پیراشکی پفکی را هم امتحان کنید.

3. خمیر را پهن کنید

بعد از گذشت سه ساعت خمیر را بیرون آورده و روی یک سطح صاف و تمیز بگذارید. مجدد آن را برای دو تا سه بار ورز دهید سپس آن را کامل پهن کنید تا به ضخامت 1.5 سانتی متری برسد. با یاری یک کاتر گرد چهار سانتی متری دایره های کوچکی از خمیر بیرون بیاورید. برای برش وسط پیراشکی ها از نی میلک شیک می توانید بهره ببرید. مجدد خمیرها را باز نموده و با اضافه های آن دوباره یک توپ کوچک درست کنید. این حرکت را آن قدر تکرار کنید تا خمیر تمام گردد. روی آن ها را با یک نایلون بپوشانید و اجازه دهید یک ساعت استراحت کند تا در اصطلاح ور آمده و خوب پف کند. طرز تهیه پیراشکی کرم دار خانگی را برای بچه ها تان امتحان کنید.

پیراشکی ها را سرخ کنید

حال در ادامه طرز تهیه پیراشکی لقمه ای نوبت به سرخ کردن آن ها می رسد. تابه ای پهن و با عمق کم انتخاب نموده و به مقدار لازم در آن روغن بریزید. برای سرخ کردن این تعداد از پیراشکی ها احتیاج است که عمق تابه تان به گونه ای باشد که حدود هشت سانتی متر روغن در آن جای بگیرد. حرارت را زیاد کنید تا روغن داغ گردد. یکی از پیراشکی ها را داخل روغن بیاندازید تا سرخ گردد بعد از سرخ شدن آن را با چنگال باز کنید تا از پخت آن مطمئن شوید. سپس حرارت را تنظیم نموده و آن ها را چندتایی داخل روغن سرخ کنید. کردن هر طرف دو تا سه دقیقه سرخ زمان می برد. بعد از سرخ کردن آن ها را برداشته و روی یک حوله یا توری بگذارید تا روغن اضافه شان گرفته گردد. اگر دوست دارید پخت پیراشکی های دیگری را هم امتحان کنید، می توانید طرز تهیه پیراشکی با خمیر مایه را هم در کتاب کاله بخوانید.

پیراشکی ها را در شکر بغلتانید

حال در آخرین مرحله از طرز تهیه پیراشکی لقمه ای ، پیراشکی های گرم را داخل شکر بغلتانید یا روی آن ها پودرقند بپاشید. آن ها را در ظرف مورد نظر بچینید و روی آن ها را با سس شکلاتی یا خامه شکلاتی تزئین کنید. در کتاب کاله به راحتی می توانید طرز تهیه سس شکلاتی برای روی کیک و طرز تهیه خامه شکلاتی برای روکش کیک را بخوانید.

پیراشکی لقمه ای را به راحتی در منزل برای میان وعده های بچه ها تان درست کنید.

نکات تکمیلی برای پخت بهتر پیراشکی لقمه ای

پیراشکی یا همان دونات های کوچک را به راحتی در منزل می توانید آماده کنید اما اگر در پی طعم و شکل بازاری آن هستید، بهتر است علاوه بر طرز تهیه گفته شده در بالا، نکات زیر را هم رعایت کنید.

پیراشکی ها را با چه روشی در منزل می توان آماده کرد؟

پیراشکی های لقمه ای را در منزل هم می توانید در روغن سرخ نموده و هم آن را در فر بپزید. ناگفته نماند که از توستر هم می توانید برای تهیه آن ها بهره ببرید. در مطلب طرز تهیه پیراشکی دونات بازاری می توانید روش پخت آن در فر و بدون فر را بخوانید.

آیا همه پیراشکی ها را باید در یک روز سرخ کرد؟

خیر. همواره برای تهیه پیراشکی های لقمه ای این نکته را در نظر داشته باشید که کار با خمیر تازه راحت تر از کار با خمیر سفت شده است. با این حال برای پف بهتر پیراشکی ها و تسریع در کارتان می توانید خمیر را برای 2 ساعت در یخچال بگذارید. طرز تهیه خمیر پیراشکی فوری گفته شده در کتاب کاله را هم می توانید برای درست کردن انواع پیراشکی ها به کار بگیرید.

خمیر را به چه صورتی باید باز کرد؟

فرقی نمی کند شما این خمیر را برای دونات آماده می کنید یا پیراشکی، بهتر است برای باز کردن آن از یکی از دو راه زیر بهره ببرید:

  1. خمیر را پهن کنید و دو سر وردنه را روی آن به سمت جلو و عقب بچرخانید، سپس آن را 90 درجه بچرخانید. این عمل را تکرار کنید تا خمیر به قطر سه سانتی متر برسد.
  2. در این روش از دست راست برای باز کردن خمیر و از دست چپ برای چرخاندن خمیر استفاده می کنید. به این موضوع دقت داشته باشید که وردنه ای که در دست راست تان واقع شده است، هرگز نباید از سطح خمیر بلند گردد.

داخل پیراشکی ها را با چه می توان پر کرد؟

پیراشکی را با چیزهای مختلفی می توان پر کرد اما برای خوشمزه تر شدن آن، داخلش را می توانید با کر م مخصوص پر کنید. کرم مخصوص پیراشکی با خامه قنادی، نشاسته ذرت و زرده تخم مرغ تهیه می گردد که در کتاب کاله به راحتی می توانید طرز تهیه کرم پیراشکی، طرز تهیه پیراشکی کرم دار و طرز تهیه خامه کیک را بخوانید تا به آسانی در منزل درست کنید.

آیا خمیر این پیراشکی بدون خمیرمایه را هم می توان درست کرد؟

بله. شما برای تهیه خمیر و پیراشکی حتما نباید از خمیر مایه یا آرد نانوایی بهره ببرید تنها کافی است در منزل کمی آرد دسفید داشته باشید. در کتاب کاله طرز تهیه دونات بدون خمیر مایه و با آر سفید را شرح داده ایم، آن را هم امتحان کنید.

نگه داری پیراشکی ها به چه صورت است؟

برای نگه داری پیراشکی های کوچک در فریزر بهتر است لعاب شکری را روی شان نریزید و نیم ساعت قبل از سرو آن ها را با لعاب طعم دار کنید. آن ها را بدون لعاب تا 2 ماه می توانید در فریزر بگذارید. پس حواستان باشد که مدت زمانی که می توانید پیراشکی را در فضای اتاق و یک ظرف در بسته نگه داری کنید فقط دو روز است.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه پیراشکی لقمه ای بازاری در منزل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه پیراشکی لقمه ای بازاری در منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید