با شماری از قدیمی ترین نقشه های جهان آشنا شویم

به گزارش وبلاگ ایران، در دنیا، نقشه های تاریخی زیادی وجود دارند که با نگاه کردن به آنها میتوان یک تصویر واقعی و آشکار را از اینکه دنیا چگونه شکل گرفته، تجسم کرد. با تماشای نقشه های تاریخی، میتوان سفری به اعماق تاریخ داشت و دنیا را از دید کسانی که هنوز گستره زمین را کشف نکرده بودند، دید. علاوه بر این موضوع، می توانیم با برخی از کاوشگرانی آشنا شویم که جانشان را برای ترسیم کمیاب ترین نقشه های دنیا به خطر انداخته اند. با ما در مقاله قدیمی ترین نقشه های دنیا همراه باشید تا شما را با تعدادی از مشهورترین نقشه های دنیا آشنا کنیم.

با شماری از قدیمی ترین نقشه های جهان آشنا شویم

ویرجینیا در سال 1606

کاپیتان جان نامیت، یک جستجوگر، سرباز و نویسنده انگلیسی بود که با توجه به شرحات او، در سال 1606 نقشه ویرجینیا ترسیم شد. کاپیتان نامیت برای اینکه اولین سکونتگاه پایدار انگلیسی را در آمریکای شمالی برپا نماید، به سمت جیمز تاون در ویرجینیا حرکت کرد. در این سفر، میان او و افراد قبیله سرخپوستان دوستی خوبی شکل گرفت اما مدتی بعد، یک جنگ سخت میان سرخپوستان و مستعمره نشینان آغاز شد. نامیت تصمیم گرفت در سال 1609 به کشور خود بازشود و حتی، در یکی از جنگها به شدت زخمی شد.

اروپای شمالی در سال 1780

ریگوبرت بون که یک کیهان شناس فرانسوی بود، در سال 1780 یک نقشه از اروپای شمالی را به تصویر کشید. در دربار لوئی شانزدهم هم او را به عنوان کیهان شناس سلطنتی می شناختند.

دریای مدیترانه سال 1570

یکی از مشهورترین نقشه های جهان، نقشه دریای مدیترانه بوده که در سال 1570 ترسیم شده است. دریای مدیترانه در شکل گیری تمدن غرب نقش قابل توجهی داشته و از تاریخی ترین و مهمترین منابع آبی بشمار می آمده است.

آفریقا در سال 1908

این مورد از قدیمی ترین نقشه های جهان که امروزه در کتابخانه کنگره ایالات متحده آمریکا واقع شده است، در سال 1908 ترسیم شد. شرکت ولز میشنری مپ با ترسیم این نقشه، کشورهای مستقل آفریقا و مستعمرات اروپا را به خوبی به نمایش درآورد. هدف از طراحی این نقشه تاریخی، نشان دادن محل عبور راه آهن به مبلغانی بود که قصد بازدید از قاره آفریقا را داشتند.

آسیا در سال 1700

این نقشه در بین سالهای 1687 تا 1705 به تصویر کشیده شده است. وینچنزو کورونلی فردی بود که در گیتی شناسی و ریاضیات مهارت بسیار بالایی داشت و این نقشه از آسیا را کشید.

امپراتوری هلند و پروس در سال 1827

با توجه به این مورد از کمیاب ترین نقشه های جهان، میتوان گفت که در سال 1827 امپراتوری اتریش و پادشاهی پروس اروپای مرکزی را تحت سلطه خود داشتند. حدوداً تا 40 سال پس از ترسیم این نقشه، پروسی ها به همراه امپراتوری اتریش بر اتحادیه کنفدراسیون آلمان فرمانروایی میکردند. در نهایت و بعد از اینکه حکومت این دو امپراتوری به پایان رسید، پادشاهان هابسبورگی و امپراتوری اتریش مجارستان بیشتر بخشهای اروپای مرکزی را زیر سلطه خود نگه داشتند.

قطب شمال در سال 1741

در سال 1714، یک نقشه از نیمکره شمالی از طریق یک کیهان شناس فرانسوی به نام گیوم دو لوئیل ارائه شد. البته مدتی بعد یعنی در سال 1741، یک شرکت هلندی به نام کاونز و مورتیر این نقشه را بروزرسانی کرد. در این نقشه، یک نامه بوده که آقای سوارتز آن را به دو زبان هلندی و فرانسوی نوشت.

نقشه جهان در سال 1570

در کتاب تئاتر جهان، تصویری از نقشه جهان در سال 1570 دیده شده که از طریق ارتلیوس ترسیم شد.

قطب جنوب در سال 1657

در سال 1657، در قطب جنوب کشفی صورت نگرفته بود. از این رو، اگر به این نقشه نگاه کنید، در همان لحظه اول متوجه کامل نبودن آن می شوید. البته، یان یانسون که یک کیهان شناس اهل هلند بود، در مورد نیمکره جنوبی جزئیاتی را شرح داد. براساس برخی از منابع، کاوشگران روسی قطب جنوب را در سال 1820 کشف کرده اند.

اورشلیم در سال 1619

این مورد از کمیاب ترین نقشه های جهان از طریق جو آنیس کوتوریچی رسم شد. او برای اینکه سرزمین مقدس را کشف کند، در قرن شانزدهم سفر خود را آغاز کرد. او در سرزمین مقدس هر آنچه را که کشف کرده بود، با رسم کردن تصویر، نقشه هایی از اورشلیم، بناهای تاریخی و دیوارها ثبت و در نهایت، آنها را چاپ نمود.

فرانسه، انگلستان و امپراتوری روسیه سال 1840

این مورد از مشهورترین نقشه های جهان در سال 1840 ترسیم شد. امپراتوری فرانسه تا سال 1870 و سقوط امپراتوری روم دوام داشت و امپراتوری استعمار نیز در سال 1605 با ورود فرانسه به کبک آغاز شد و پس از جنگ جهانی دوم کم کم فرو پاشید. در سال 1721، امپراتوری روسیه آغاز شد و در نهایت و در سال 1917، این امپراتوری نیز سقوط کرد. امپراتوری انگلیس بسیار گسترده بود و تا سال 1913 عنوان بزرگترین امپراتوری در جهان را به خود اختصاص داد.

نقشه سماوی در سال 1675

این نقشه که با عنوان لودوویکو ولاز بلوم شناخته شده، از طریق یک ریاضیدان و دکتر اهل هلند ترسیم شده است. لوئی ولاز بلوم زمانی که مشغول ترسیم ستاره ها بود، نقشه ای از دو نیم کره را نیز در سال 1675 رسم کرد و چیزی حدود 5 سال بعد، این مورد از قدیمی ترین نقشه های جهان در یک کتاب منتشر شد.

خاورمیانه و اقیانوس هند سال 1596

این نقشه در سال 1596 از طریق یک تاریخدان و تاجر هلندی به تصویر کشیده شد. یان هویغن ون لیچ خوزن مسیرهایی را که در حین سفرهای دریایی از آنها عبور میکرد، در دفترچه ای ترسیم و بعدها همه آنها را در سفرنامه اش منتشر کرد.

نقشه جهان سال 1407

بطلمیوس رساله و اطلسی را در زمینه نقشه نگاری پدید آورد که بعدها و پس از 150 سال، به زبان یونانی در اسکندریه مصر تدوین شد. این اطلس به زبانهای عربی و لاتین هم ترجمه شده است.

واشنگتن دی سی سال 1851

در سال 1851، نقشه ای از واشنگتن دی سی از طریق شرکت لویدون درویر ترسیم شد. در سال 1790، منطقه کلمبیا مرکز ایالات متحده آمریکا بشمار می آمد.

باواریا در سال 1685

نقشه باواریا در میان سالهای 1683 تا 1719 رسم شد. در سال 1806 باواریا یک پادشاهی مستقل بود و از جنگ ناپلئونی تا جنگ جهانی اول در سال 1918 یک کشور مستقل بشمار می آمد. در حال حاضر، بایرن یا باواریا جنوبی ترین استان در آلمان محسوب می شود که مرکزش مونیخ است.

اسپارتا در دهه 400 سال قبل از میلاد مسیح

در سال 1817، نقشه ای از اسپارتا از طریق جی دی باربی دو بوکیج به تصویر کشیده شد که اسپارتا را در دهه 1400 قبل از میلاد مسیح نشان میداد. لاکدمون نام یونانی شهر اسپارتا بود که در جنوب یونان دیده میشد.

نیم کره غربی در سال 1520

در سال 1520، نقشه ای از نیمکره غربی از طریق یوهانز شونر ترسیم شد. او دانشمندی اهل آلمان بود که کره هایی را با چوب می ساخت.

نقشه جهان سال 1154

نقشه ای از جهان در مجموعه ای از آثاری با عنوان سرگرمی برای کسانی که می خواهند جهان را کشف کنند، به چاپ رسید که از طریق شریف ادریسی ترسیم شد. او این نقشه را در سال 1154 در اسپانیا به تصویر کشیده است.

خلیج مکزیک در سال 1646

رابرت دادلی به عنوان یک کشتی ساز، جهانگرد و مهندس اهل انگلیس در سال 1646 نقشه ای از خلیج مکزیک را طراحی کرد. این نقشه اولین نمودار دریایی خلیج محسوب می شود.

رم در قرن اول

در قرن اول، اتفاقات و رویدادهای بسیار زیادی در رم رخ دادند. برای خلق این مورد از مشهورترین نقشه های جهان از گزارشهای مختلفی استفاده شده است.

آمریکا سال 1579

نقشه تئاتر جهان نام نقشه ای است که در سال 1579 از طریق آبراهام اورتلیوس ترسیم شد. اورتلیوس که به خالق اطلس مدرن نیز معروف است، جزئیات آمریکا را در این نقشه آورد. او یک نقشه نگار و جغرافیدان بود که برای اول بار نظریه رانش قاره ای را مطرح نمود. به اعتقاد او، قاره ها در اثر سیلاب ها و لرزه ها از یکدیگر فاصله گرفته اند.

آفریقا سال 1890

نقشه ای از آفریقا در دانشنامه بریتانیکا واقع شده است که در سال 1890 ترسیم شد. این دانشنامه انگلیسی زبان وقتی این نقشه را چاپ کرد که تقسیم آفریقا آغاز شده بود. تقسیم آفریقا در واقع به یک دوره تاریخی اشاره دارد که قدرتهای اروپایی به خاک آفریقا حمله کرده تا آن را به اشغال خود درآوردند.

کالیفرنیا سال 1650

نقشه ای از کالیفرنیا در سال 1650 رسم شد که براساس آن، باخا کالیفرنیا یک جزیره محسوب می شود. اما، در سال 1539 فردی به نام فرانسیسکو دی اویونا اثبات کرد که باخا کالیفرنیا نام یک جزیره نیست.

نقشه جهان 1730

نقشه ای از جهان از طریق جورج ماتیوس سیوتر در سال 1730 رسم شد. این نقشه در واقع تصویری از دو نیم کره است و در دوران اوج حیات وی ترسیم شد. سیوتر به عنوان یک نقشه بردار آلمانی توانست عنوان نقشه بردار سلطنتی را از آن خود کند.

منبع: همگردی

به "با شماری از قدیمی ترین نقشه های جهان آشنا شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با شماری از قدیمی ترین نقشه های جهان آشنا شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید