رونمایی از نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا

به گزارش وبلاگ ایران، راشل بوچینو*، نویسنده و تحلیلگر پایگاه خبری-تحلیلی نشنال اینترست در گزارشی، به تلاش ها و رویه های سیاسی و اجتماعی نیکی هیلی در مدت اخیر پرداخته و به طور خاص به این مساله اشاره کرده که نوعِ موضع گیری های هیلی در مورد مسائل مختلف، مخصوصا در انتقاد های محتاطانه اش از دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا نشان می دهد که وی برنامه مشخصی جهت معرفی خود به عنوان نامزد اصلی جمهوریخواهان در جریان انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا، در سر دارد. بوچینو در این رابطه می نویسد:

رونمایی از نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا

نیکی هیلی سفیر اسبق ایالات متحده آمریکا (در دولت ترامپ) در سازمان ملل متحد، جمعه گذشته و در جریان یک مصاحبه، اظهارات تندی را علیه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا ایراد کرد و به نوعی سعی نمود خود را تا جای ممکن از موضع و جایگاه وی دور کند. امری که به زعم بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، نمودی عینی از تلاش های نیکی هیلی جهت مطرح کردنِ خود به عنوان نامزد اصلی حزب جمهوریخواه در جریان انتخابات ریاست جمهوری 2024، ارزیابی می شود.

به گزارش وبلاگ ایران، شاید این مساله چندان هم شگفت انگیز نباشد. بسیاری از ناظران و تحلیلگران، همواره نیکی هیلی را به فرصت طلبی در عرصه سیاسی متهم کرده اند. وی در عرصه سیاست خارجی، به تمامِ معنا یک نومحافظه کار است. اگرچه رسانه ها از وی به عنوان یکی از افرادی که سابقا به ترامپ وفادار بوده اند یاد می کنند، با این حال، نیکی هیلی بار ها و بار ها و در موقعیت های مختلف به وضوح نشان داده که هیچگاه به اقدامات و رویه های دولت ترامپ مخصوصا در عرصه سیاست خارجی آمریکا، دلبستگی نداشته است. وی از جمله مسوولانی در دولت ترامپ بود که در چهارچوب این دولت به قدرت رسید و سپس با ناراحتی تمام، کرسی قدرت را ترک کرد. اگر چه که این مساله برای نیکی هیلی، اندکی بیشتر (در مقایسه با دیگران) به طول انجامید. با این حال، وی اکنون بار دیگر شجاعتِ ابراز آرا و افکار واقعی خود را با طرح نقدها جدی علیه ترامپ نشان داده و سعی دارد آیندهه سیاسی خود را به نوعی، ترسیم کند.

نیکی هیلی در مصاحبه با نشریه پولیتیکو می گوید: ما باید تصدیق کنیم که به ترامپ اجازه دادیم تا موجب سقوطِ ما شود. وی راهی را دنبال می کرد که ما نباید او را دنبال می کردیم و یا حتی به حرف های او گوش می دادیم. ما نباید اجازه دهیم که یکچنین اتفاقی بار دیگر در ایالات متحده آمریکا بیفتد.

اظهارات اخیر نیکی هیلی علیه ترامپ را باید در زمره قویترین و انتقاد آمیزترین اظهارات علیه شخصِ ترامپ، آن هم در شرایطی که وی (ترامپ) همچنان یکی از قویترین چهره های حزب جمهوریخواه آمریکا است، ارزیابی کنیم. در واقع، نیکی هیلی سعی کرده با فاصله دریافت از ترامپ، از ورود یک قطب جدید قدرت در حزب جمهوریخواه آمریکا خبر دهد.

استفان آنسلوبِر استاد علم سیاست در دانشگاه هاروارد می گوید: اظهارات نیکی هیلی را باید مهم ارزیابی کرد، زیرا وی به نظر من، یک کاندیدای قابل اتکا برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا است. من همواره نیکی هیلی را یک کاندیدای جذاب در چهارچوب حزب جمهوریخواه دیده ام. سابقه قابل توجه او به عنوان فرماندار ایالت کارولینای جنوبی و سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در دوره ترامپ، از او یک نامزد ایده آل می سازد. وی در میان میانه رو ها و لیبرال های حزب جمهوریخواه نیز حامیان زیادی دارد.

نیکی هیلی در جریان مصاحبه اخیر خود با پولیتیکو تاکید کرده که از تاریخ ششم ژانویه و حادثه حمله حامیان افراطی ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا، با وی (ترامپ) صحبت نکرده است و عمیقا از سخنان ترامپ قبل از این حادثه که در جریان یک گردهمایی در میان طرفداران خود، از مایک پنس معاون وقتِ رئیس جمهور آمریکا و رئیس سنا درخواست کرده بود تا نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا را تایید نکند، خشمگین و ناراحت شده است.

هیلی در این رابطه می گوید: فقط می گویم راجع به مساله مذکور ناراحت هستم، واقعا واژه مناسبی را برای بیان حس واقعی ام پیدا نمی کنم. من واقعا از ترامپ ناراحت و بیزارم، زیرا وی علی رغمِ تمامی دوستی که با مایک پنس داشت، عملا وی را تحت فشار، و هدفِ حملات جریان های رسانه ای و حامیان خود قرار داد.

اظهارات ضدِ ترامپِ نیکی هیلی در شرایطی بیان شده اند که تیم وکلای وی قویا از او در جریان جلسات استیضاح مجددش حمایت کرده و سعی می کنند او را از اتهامی نظیر ایجاد آشوب و ناامنی در آمریکا، تبرئه کنند. ترامپ پیشتر از سوی مجلس کنندگان آمریکا متهم شده که با طرح مکرر ادعای وقوع تقلب در انتخابات 2020 آمریکا و تحریک حامیانش، موجب به وجود آمدن فاجعه ششم ژانویه و حادثه حمله به ساختمان کنگره آمریکا شده که کشته شدن پنج نفر را به دنبال داشته و عمیقا به دموکراسی و رویه های دموکراتیک در این کشور، آسیب زده است.

هیلی اگرچه اقدامات ترامپ در تحریک به شورش را محکوم کرد با این حال، وی به این نکته نیز اشاره کرد که فکر می کند تلاش جهت استیضاح ترامپ، فقط وقت تلف کردن است. در واقع، اینطور به نظر می رسد که مقصود اصلی هیلی این بوده که حمایت صریح برخی از اعضای جمهوریخواه سنا از ترامپ، مانع از محاکمه وی و صدور یک حکم درست در مورد او خواهد شد.

نیکی هیلی در پاسخ به این سوال که به نظر وی چگونه باید ترامپ را به پاسخگویی در مورد اقداماتش واداشت گفت: اینکه ترامپ در انزوا باشد، بهترین راه حل در مورد اوست. این مساله او را به فکر وادار خواهد کرد و نوعی تنبیه برای وی محسوب می شود. هیلی در ادامه می گوید: من فکر می کنم که ترامپ در عمل، هرآنچه برای حیات سیاسی خود لازم داشته را از دست داده است. او عملا از شبکه های اجتماعی که برایش از ارزش فراوانی برخوردار بود، کنار گذاشته شده است. در واقع، من می خواهم بگویم که وی چیز هایی را از دست داده که به معنای واقعی کلمه، وی را در عرصه سیاسی و اجتماعیِ آمریکا، به پیش می بردند.

نیکی هیلی همچنین پیش بینی کرد که به احتمال فراوان، دونالد ترامپ در انتخابات آینده ریاست جمهوری 2024 آمریکا شرکت نخواهد کرد، زیرا وی شکست سنگینی را در جریان انتخابات 2020 متحمل شده است. از سویی وی می گوید که بعید می داند که حزب جمهوریخواه بخواهد بار دیگر در راستا دونالد ترامپ گام بردارد. از دیدِ هیلی، حزب جمهوریخواه باید نکات مثبت ریاست جمهوری ترامپ را بگیرد و نکات منفی دوران وی را رها کند. از دید نیکی هیلی، اعضای حزب جمهوریخواه آمریکا، در برهه کنونی عمیقا در رابطه با حمایت از ترامپ و یا اعلام برائت از او، روی لبه تیغ راه می فرایند و در این رابطه موضع گیری مشخصی انجام نمی دهند.

مارجوری هرشی استاد علوم سیاسی در دانشگاه ایندیانا می گوید: دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا عملا به دموکراسی و رویه های دموکراتیک در آمریکا حمله کرد. از این منظر، هر کاندیدای احتمالی آینده در حزب جمهوریخواه، اگر بخواهد از وی حمایت کند، عملا در چشمِ مردمِ آمریکا، به مثابه انسانی غیرمعتبر جلوه گر خواهد شد. از سویی، اعضای حزب جمهوریخواه نگرانند که با اعلام برائت رسمی از دونالد ترامپ، با ریسک از دست دادن سبد رای مردمی دونالد ترامپ رو به رو شوند. امری که قطعا برای آن ها یک خسارت جدی است.

هرشی در ادامه می افزاید: نیکی هیلی نیز عملا در حال در پیش دریافتِ یکچنین رویه ای است. وی از یک سو، نقدها شدیدی را از دونالد ترامپ مطرح می کند و از سوی دیگر، نوعی ژستِ دوست و همکار را در قبال ترامپ می گیرد. امری که صرفا با هدف تقویت موضع وی (نیکی هیلی) دنبال می شود.

در این راستا، بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که چالش اصلی برای بسیاری از اعضای حزب جمهوریخواه این است که آیا از ترامپ حمایت کنند، آیا از او اعلام برائت کنند، و یا در این رابطه سکوت پیشه کنند؟ تا حد زیادی نوعِ موضع گیری آن ها در این رابطه به رویکرد حامیان ترامپ و اینکه آیا آن ها پس از خروج ترامپ از قدرت، همچنان حامی و طرفدار وی باقی خواهند ماند بستگی دارد. در واقع، یکی از چالش های اساسی حزب جمهوریخواه این است که می ترسد مبادا سبد رای ترامپ را در راستای منافع خود از دست بدهد.

بدون تردید نیکی هیلی با توجه به تبعات احتمالی انجام موضع گیری های تهاجمی علیه رئیس جمهور سابق آمریکا، در این رابطه کنش ورزی می کند و به خوبی می داند که باید هم اعتبار خود را نزد افکار عمومی آمریکا حفط کند و هم تا جای ممکن، نظر مساعد حامیان افراطی ترامپ را با خود داشته باشد. امری که عملا وی را به یک کاندیدای بالقوه جمهوریخواهان در جریان انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا تبدیل می کند.

*راشل بوچینو، وی نویسنده و تحلیلگر پایگاه خبری-تحلیلی نشنال اینترست است.

منبع: فرارو

به "رونمایی از نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید