دانشگاه گیلان باید با ایجاد بستری مناسب به نقطه اتکا در امر ثروت سازی برسد
به گزارش وبلاگ ایران، مسئول واحد آموزش جامعه اسلامی دانشگاه گیلان گفت: دانشگاه گیلان باید با ایجاد بسترسازی در امور اداری و دانشجویی و ارتباط صنایع به نقطه اتکای در امر ثروت ساز برسد.
انوش اسدی، مسئول واحد آموزش جامعه اسلامی دانشگاه گیلان در گفتگو با خبرنگار استان های وبلاگ ایران، آموزش عالی در طول سالیان اخیرموازی با تحولات اجتماعی و مالی محیط پیرامون خود، دچار تغییر های بنیادینی شده است. در دنیای رقابتی امروز و بر مدار دانش، توجه به امور کارآفرینی و کسب و کار های نو یکی از دغدغه های مهم نهاد ها و مراکزمختلف ازجمله دانشگاه ها در سراسر دنیا است.
اسدی عنوان کرد: وظیفه دانشگاه ها با توجه به وظایف تازه در قبال جامعه در حال دگرگونی مانند اقتصاد ملی، توسعه پایدار اجتماعی، کاهش منابع ذخیره مالی عمومی تغییریافته است پرواضح است دانشگاه ها و نظام آموزشی عالی به منظور هم افزایی هر چه بیشتر با فرایند توسعه مالی بومی، منطقه ای و بین المللی به تغییر نقش قدیمی خود که تنها تولید دانش در کلاس درس میباشد به سوی دانشگاه های کارآفرین که افزون بر تولید دانش و خلق ایده های بدیع، آن ها را به عمل هم تبدیل میکنند، حرکت کنند و بتوانند منبع درآمدی مستقل و پایداراز بودجه دولتی برای خود داشته باشند.
مسئول واحد آموزش جامعه اسلامی دانشگاه گیلان گفت: در واقع پدید آمدن دانشگاه های کارآفرین در دنیا، دانشگاه های فاصله گرفته از جامعه و صنعت را به دانشگاه هایی مبدل کرده است که در ارتباط با صنعت و جامعه هستند. دانشگاه کارآفرین باید دانش تولید شده خود را از طریق تجاری سازی و برندینگ مناسب برای استفاده و کاربرد به بخش های مالی و صنعتی جامعه تزریق کند.
وی ادامه داد: تعادل بین آموزش و خدمات در یک دانشگاه کارآفرین سه مولفه اولیه دارد: الف) حمایت فعالیت های کارآفرینانه به صورت پیوسته، ب) ساز و کار های مشترک (یک دفتر پیروز و پاسخ گوی انتقال فناوری) و ج) حمایت های مالی مستقیم از طرف صنعت مورد نظر.
این فعال دانشجویی در مورد بخش های فعالیت دانشگاه کارآفرین گفت:خود دانشگاه، به عنوان یک سازمان، کارآفرین باشد و الگوی پیشرفت تمام دانشگاهیان اعم از اساتید، کارکنان و دانشجویان به سمت کارآفرینی حرکت کنند که موتور محرکه برای دانشجویان تلقی می شود و ارتباط دانشگاه با محیط از یه ساختار کارآفرینانه پیروی کند و خود را در فضای روش های کارآفرینانه قرار دهند.
اسدی تاکید کرد: تغییر در برنامه های درسی در جهت کاربردی نمودن مطالب و ایجاد درک صحیح از مفهوم و ارزش امور کارآفرینی، افزایش آگاهی دانشجویان نسبت به کارآفرینی در دانشگاه ها و هدایت دانشجویان به این امور در جهت ایجاد اشتغال پس از فارغ التحصیلی و تاکید بر پرورش قوه خلاقیت و مهارت های ادراکی دانشجویان و بارش فکری کارآفرینانه متناسب با رشته تحصیلی و نیاز روز جامعه از راه چاره هایی برای دانشگاه کارآفرین است.
مسئول واحد آموزش جامعه اسلامی دانشگاه گیلان شرح داد: دانشگاه گیلان به عنوان مرجع ترین دانشگاه شمال کشور با توجه به زیست بوم مناسب طبیعی پتانسیل بالایی در بحث امور کشاورزی و فعالیت های نوآورانه در این بخش داشته و تعامل سازنده بین این امور با دانشگاه می تواند علیرغم کسب منبعی درآمد برای دانشگاه به بحث کاهش رکود در سطح استان نیز کمک شایانی کند.
این فعال دانشجویی گفت: دراین بین دانشگاه گیلان میبایست تا با ایجاد یک بسترسازی مناسب به بهینه تر شدن دانشگاه چه در امور اداری و دانشجویی و چه در بخش ارتباط صنایع با دانشگاه به ویژگی های مناسبی دست یابد تا با بروز شدن دانشگاه به نقطه اتکای مناسبی در امر ثروت ساز بودن دانشگاه برسد.
وی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که باعث عدم ایجاد پیوند مناسب دانشگاه با صنایع می شود عدم تقاضا برای محصولات دانشگاهی از جانب صنایع است محصولاتی که در ابتدای راه آزمون و خطا قرار دارند و گا ها نیازمند حمایت هایی از جانب صنایع هستند.
اسدی یادآور شد: دانشگاه حداقل 50٪ هزینه های خود را تامین کند و دانشگاه به عنوان نهادی پیشرو در عملیاتی کردن مباحث کارآفرینی و ایجاد اشتغال پایدار با مکانیسم های صنعت هماهنگ بوده تا با ایجاد شرکت های دانش بنیان و البته بازاریابی مناسب محصولات حاصله از این بخش بتوانند جوابگوی نیاز های صنایع بوده و منبع درآمدی پایدار برای دانشگاه ها محسوب گردند. منبع درآمدی که رشد و پیشرفت دانشگاه چه در عرصه داخلی و بین المللی ماحصل آن خواهد بود.
منبع: خبرگزاری دانشجو