دانشگاه تبریز درشاخص های مختلف رتبه های برتر کسب کرد

به گزارش وبلاگ ایران، بر اساس جدیدترین نتایج منتشر شده در نظام رتبه بندی بین المللی تایمز دانشگاه تبریز توانست در شاخص های مختلف رتبه های برتر کسب کند.

دانشگاه تبریز درشاخص های مختلف رتبه های برتر کسب کرد

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ ایران، رتبه بندی دانشگاه های اثرگذار در دنیا بر اساس اهداف و شاخص های توسعه پایدار ملل متحد از سوی نظام رتبه بندی بین المللی تایمز اعلام شد و بر اساس جدیدترین نتایج منتشر شده این موسسه در آوریل 2021، دانشگاه تبریزتوانست درشاخص های مختلف رتبه های برتر کسب کند.

رسول زوارقی، دبیر کمیته علم سنجی دانشگاه ضمن بیان موفقیت های دانشگاه تبریز بیان نمود: رتبه بندی های اثربخشی آموزش عالی تایمز Times) Higher Education Impact Rankings)، تنها جداول عملکردی موجود در دنیا هستند که دانشگاه ها را بر اساس اهداف توسعه پایدار ملل متحد (United Nations Sustainable Development Goals) ارزیابی می نمایند. در این رتبه بندی های چندگانه از شاخص های قاعده مندی برای فراهم آوردن امکان مقایسه جامع و متوازن دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در سه حوزه کلی پژوهش، توسعه و نظارت استفاده شده است. ملاک ارزیابی این نظام رتبه بندی در حوزه پژوهش، اطلاعات ماخوذ از الزویر (Elsevier) و در حوزه توسعه و نظارت براساس عملکرد دانشگاه ها وهمچنین شواهد و مدارک ارسالی به موسسه در زمینه مقوله های مرتبط با توسعه پایدار است.

دبیر کمیته علم سنجی دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه دانشگاه تبریز در شاخص مقبولیت کاری و رشد مالی رتبه اول کشور و رتبه 101-200 دنیای را به دست آورده است اضافه نمود: همچنین دانشگاه تبریز در شاخص های حیات بر روی، زمین، صلح، عدالت و موسسات قدرتمند، شهر ها و جوامع پایدار رتبه دوم ایران و به ترتیب رتبه های 300-201؛ و 600-401 دنیا را به دست آورده است.

زوارقی با اشاره به کسب رتبه سوم ایران و 201 تا 300 دنیا، از نظر شاخص های فقدان گرسنگی، انرژی های سالم و ارزان، و صنعت، نوآوری و زیرساخت توسط دانشگاه تبریز اضافه نمود: از نظر شاخص های کیفیت آموزش، مصرف و فراوری مسئولانه، حیات زیر آب، آب و هوا، برابری جنسیتی، و کاهش نابرابری ها رتبه چهارم ایران را به دست آورده است. رتبه دنیای دانشگاه تبریز در این شاخص ها نیز به ترتیب 400-301، بالای 400، بالای 300، 301 تا 400، 600-401 و 400-301 ارزیابی شده است.

به گفته دبیر کمیته علم سنجی دانشگاه تبریز بر اساس نتایج این رتبه بندی دانشگاه تبریز از نظر شاخص های دسترسی به آب سالم و دفع بهداشتی فاضلاب، مشارکت در راستای اهداف توسعه پایدار، و مبارزه با فقر در صندلی پنجم ایران و به ترتیب رتبه 400-301، 1000-801، و بالای 400 دنیا ارزیابی شده است. همچنین رتبه دانشگاه تبریز از نظر شاخص سلامت و رفاه خوب نیز نهم ایران و بالای 800 دنیای گزارش شده است.

زوارقی بیان نمود: در مجموع دانشگاه تبریز با احتساب این شاخص ها در رتبه بندی تاثیر تایمز 2021 توانست صندلی سوم ایران و 600-401 دنیای را به دست آورد.

گفتنی است، که نتایج این رتبه بندی ها اولین بار در سال 2019 منتشر شده و در سال 2021 سومین ویرایش آن منتشر شده است که 1115 دانشگاه از 94 کشور دنیا در ان شرکت نموده و مورد ارزیابی قرار گرفته اند. در این ارزیابی دانشگاه های University of Manchester انگلستان، University of Sydney استرالیاف RMIT University استرالیا، و La Trobe University استرالیا رتبه های اول تا چهارم را به خود اختصاص داده اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دانشگاه تبریز درشاخص های مختلف رتبه های برتر کسب کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه تبریز درشاخص های مختلف رتبه های برتر کسب کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید