خبرنگاران چهارمین دوره جایزه قیصر امین پور فراخوان داد، معرفی شعر خوب و شاعران جوان

به گزارش وبلاگ ایران، تهران- خبرنگاران- مدیرعامل دفتر شعر جوان ضمن اعلام فراخوان، شرایط شرکت و شروع دریافت آثار چهارمین دوره جایزه قیصر امین پور گفت: هدف ما معرفی شعر خوب از شاعران جوان به جامعه است و هیچ محدودیتی از جهت موضوع یا قالب در این جایزه نداریم.

خبرنگاران چهارمین دوره جایزه قیصر امین پور فراخوان داد، معرفی شعر خوب و شاعران جوان

بیوک ملکی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی وبلاگ ایران در خصوص چهارمین دوره جایزه انتخاب کتاب سال دفتر شعر جوان (جایزه قیصر امین پور) گفت: شاعران متولد سال 68 و 68 به بعد که در سال 98 کتاب چاپ نموده اند، از امروز (پنج شنبه 30 مرداد 99) تا 10 مهر 99 می توانند با ارسال آثار خود (از هر کتاب چهار جلد) به دفتر شعر جوان به نشانی: تهران، خیابان شریعتی، خیابان شهید کلاهدوز، نبش خیابان نعمتی، خانه شاعران ایران، دفتر شعر جوان در این جایزه شرکت نمایند.

وی در خصوص داوران این دوره از جایزه یادشده شرح داد: سال جاری بنا شده که از نیروهای جوان، فعال و باتجربه، در کنار شاعران پیشکسوت برای داوری استفاده گردد. در مرحله اول خانم سمانه کهربائیان و خانم راضیه بهرامی و در مرحله دوم، آقای محمدباقر کلاهی اهری، آقای سیدعلی میرافضلی و خانم فاطمه سالافرایند آثار را داوری می نمایند.

این شاعر حوزه کودک و نوجوان در خصوص هدف از برگزاری این جایزه گفت: هدف دفتر شعر جوان معرفی شعر خوب و شاعر خوب به جامعه است و ما محدودیتی در این زمینه از نظر موضوع و قالب شعری نداریم. همه کتاب های شعر چه در قالب های کهن و چه قالب های نوین، نیمایی و سپید در این داوری آنالیز می شوند.

ملکی در خصوص حمایت های دفتر شعر جوان از برگزیده ها نیز گفت: به طور طبیعی برگزاری چنین کاری به افراد و امکانات زیادی احتیاج دارد و ما با امکانات محدود دفتر و نیروی اندک همه تلاشمان را می کنیم که چون دوره های پیشین، این برنامه هم به سالم ترین و دقیق ترین شکل برگزار گردد.

بیوک ملکی، مدیرعامل دفتر شعر جوان

وی اضافه کرد: روال اصلی چنین جشنواره هایی این است که شاعران و ناشران کتاب هایشان را برای آنالیز بفرستند، اما ممکن است ناشری یا شاعری کتاب را نفرستد، در این صورت برای این که کتابی از قلم نیفتد آن کتاب یا کتاب ها را دفتر تهیه می نماید. انتخاب دقیق کتاب های خوب، اولین اقدام حمایتی دفتر شعرجوان است و باید جامعه و نهادهایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و دیگر نهادهای فرهنگی هم از برگزیده های این جشنواره حمایت نمایند.

جایزه کتاب سال شعر دفتر جوان از سال 85 شروع به کار کرد و از سال 87 این جایزه با نام گذشته و به یاد قیصر امین پور (1338 تا 1386) به کار خود ادامه داد ولی یک سال بعد به دلیل تغییر مدیر عامل (محمدرضا عبدالملکیان) برگزاری آن متوقف شد و از سال 96 با مدیریت جدید برگزار می گردد.

قیصر امین پور از شناخته شده ترین شاعران معاصر است که آثار زیادی از جمله آینه های ناگهان، تنفس صبح، دستور زبان عشق، گل ها همه آفتابگردان اند طی بیش از دو دهه فعالیت شاعری از او به جا مانده است. وی علاوه بر سرودن شعر و نویسندگی استاد دانشگاه نیز بود و جلسات مختلف ادبی را از ابتدا در حوزه هنری و بعد دفتر شعر جوان راه انداخت و اداره کرد. توجه به شاعران جوان و نوجوانان علاقه مند به شعر و هدایت آثار آنان از عمده فعالیت های زنده یاد امین پور بود.

فعالیت های دفتر شعر جوان در دوره جدید

ملکی در خصوص دیگر فعالیت های دفتر شعر جوان در دوره جدید بعد از دوره تعطیلی چندساله گفت: دفتر شعر جوان از سال 94 فعالیت های جدید خود را شروع کرد. در این دوره نیز مانند قبل اصلی ترین هدف و برنامه های دفتر آموزش شاعران جوان بوده است. به این شکل که هرسال فراخوان داده می گردد (به تازگی این فراخوان داده شده) و جوانان مستعد اشعارشان را می فرستند و شعرهایشان توسط چند استاد آنالیز می گردد و از میان آنها بهترین ها برای عضویت در دفتر شعر جوان انتخاب می شوند.

وی ادامه داد: این افراد در یک گروه تلگرامی عضو می شوند و هر ماه سه شعر خود را ارسال می نمایند. کارشناسان شعرها را می خوانند و نقد آن ها را به شکل فایل صوتی در کانال می گذارند؛ به این شکل، کسی که شعرش نقد شده، نه تنها می تواند نقد شعر خود را بشنود بلکه همه اعضا می توانند همه نقدها را بشنوند.

مدیرعامل دفتر شعر جوان تاکید نمود: این فرایند از گذشته وجود داشته است و شاعرانی چون زنده یاد قیصر امین پور، آقایان ساعد باقری، اسماعیل امینی و محمدرضا محمدی نیکو، در دفتر شعر جوان اشعار رسیده شاعران جوان را می خواندند و نقد می کردند و نقدها برای اعضا به شکل صوتی و ضبط شده روی نوار کاست یا مکتوب ارسال می شد؛ ولی امروز از طریق فضای مجازی کار راحت تر و سریع تر شده است. در دوره جدید علاوه بر برخی استادانی که نام برده شد، آقای عبدالجبار کاکایی هم در برخی از دوره ها برای نقد آثار اعضا با ما همکاری داشته اند.

وی اضافه کرد: حمایت های دفتر شعر جوان از این شاعران فقط به نقد کارها محدود نمی گردد و هر فصل بر اساس احتیاج اعضا کتاب هم خریداری و برای آن ها ارسال می گردد. همچنین در پایان یک سال و یک دوره، کنگره ای برای اعضای ثابت دفتر برگزار می کنیم که همه اعضای تهرانی و شهرستانی سه روز در تهران حضور می یابند، البته سال جاری به دلیل شیوع کرونا کنگره برگزار نمی گردد.

مدیر عامل دفتر شعر جوان ادامه داد: از کارهای تازه دفتر هم یکی این است که به جز افرادی که به عنوان عضو اصلی انتخاب می شوند، از بین کسانی که به مرحله نهایی راه پیدا نمی نمایند، اما استعداد دارند و با هدایت و کار بیشتر می توانند برای دوره های بعد آماده شوند هم یک گروه مجزا تشکیل داده ایم به عنوان همراهان دفتر شعر. گروهی جداگانه با کارشناسانی دیگر که در چند دوره گذشته فاطمه سالافرایند و آرش شفاعی که از اعضای دوره های اول دفتر شعر بوده اند و اکنون از شاعران شناخته شده اند، آثار اعضای این گروه را نقد و آنالیز نموده اند.

ملکی در خصوص اختتامیه چهارمین دوره جایزه قیصر امین پور که به شکل مجازی و غیر حضوری برگزار می گردد نیز گفت: به روال گذشته پس از انتخاب نهایی کتاب ها لوح های تقدیر، تندیس و جوایز نقدی به برگزیدگان اهدا خواهد شد و به طریقی به دست شان خواهد رسید.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران چهارمین دوره جایزه قیصر امین پور فراخوان داد، معرفی شعر خوب و شاعران جوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چهارمین دوره جایزه قیصر امین پور فراخوان داد، معرفی شعر خوب و شاعران جوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید