جزایر سوالبارد نروژ؛ منطقه ای سرد با طبیعتی بی نظیر

به گزارش وبلاگ ایران، جزایر سوالبارد نروژ Svalbard، یکی از عجیب ترین و وحشی ترین سرزمین های کره زمین بوده که هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده است. در سال 1920 و براساس معاهده جزایر سوالبارد که میان کشورهای آمریکا، دانمارک، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و چند کشور دیگر امضا شد، این منطقه قطبی از آن نروژ گشت، ولی با این حال دیگر کشورهای امضا نماینده این حق را به خود دادند که از منابع طبیعی و آبی این منطقه بطور مشترک استفاده نمایند. با ما در این مقاله خواندنی و جذاب همراه باشید تا بدانید جزایر سوالبارد نروژ Svalbard کجا بوده و با اسرارش آشنا شوید.

جزایر سوالبارد نروژ؛ منطقه ای سرد با طبیعتی بی نظیر

آشنایی

اگرچه این معاهده بین بیش از 50 کشور امضا شد، ولی تنها روسیه توانست تا در جزایر سوالبارد نروژ Svalbard تاسیسات خود را بنا کند. روسها دو منطقه مسکونی خود که به صورت روستا بوده را رها کردند و بانتسبرگ، دومین شهر عظیم مجمع الجزایر را در جزیره اسپیتزبرگ بنا کردند. با وجود اینکه این منطقه توسط روسیه و نروژ اداره شده و زبان مردمش هم روسی و هم نروژی است، ولی شهروندان روسیه برای سفر به این جزیره نیازمند اخذ ویزا هستند. این منطقه مناسب افرادی است که در مقابل سرما مقاوم هستند، چرا که گرمترین دمای ثبت شده در آن 4.4 درجه سانتیگراد بوده و اولین بارش برف در Svalbard از ماه آگوست شروع می گردد.

آشنایی با طبیعت و حیات وحش منطقه

با چینن آب و هوای سردی، تنها گیاهان مقاوم توان استقامت در برابر سرمای این منطقه را دارند و این منطقه از پوشش گیاهی چندانی برخوردار نیست. این آب و هوای سرد باعث شده تا باکتری ها و میکروب ها توانایی رشد نداشته و گرد و غباری هم در آسمان وجود نداشته باشد. جزایر محل زندگی حیواناتی نظیر خرس قطبی، روباه شمالی، کوچکترین انواع گوزن شمالی، گوزنهای سوالبارد، والها، خوک آبی گرینلندی و شیر ماهی بوده و تنها گونه از پرندگانی که تمام طول سال در این منطقه زندگی می نماید، ویلوتارمیگن است.

جزایر خالی از سکنه

سه منطقه طبیعی و سه سرزمین بدون سکنه در جزایر سوالبارد Svalbard وجود داشته که نیمی از مجمع الجزایر را تشکیل می دهند. از اوایل قرن بیستم، استخراج زغال سنگ در این منطقه شروع شد و آرام آرام بر تعداد سکنه این منطقه اضافه نمود. بعضی از روستا های این منطقه خالی از سکنه هستند، اما بدلیل عدم وجود میکروب و باکتری، خانه هایی که سالها قبل متروکه شده اند هنوز مستحکم بوده و ظاهر خود را حفظ نموده اند. محققان زیادی از سراسر جهان در این منطقه زندگی می نمایند و همه روزه تحقیقات وسیعی را در این جزایر انجام می دهند. از جمله محققان می توان به باستان شناسان، زیست شناسان، یخبندان شناسان، جغرافیدانان اشاره نمود.

موسسات و مراکز تحقیقاتی چون ایستگاه هواشناسی روسیه، آژانس مدیریت محیط زیست و لابراتوار اشعه کیهانی در منطقه قرار گرفته اند. عظیمترین و شمالی ترین محلی که انسانها در آن زندگی می نمایند، لانگیربین نروژ بوده که در این منطقه واقع شده است و دارای جمعیتی بیش از 1000 نفر است. شمالی ترین فرودگاه نظامی جهان هم در این منطقه واقع شده است. از آنجایی که در سال 1920 جزایر سوالبارد Svalbard بعنوان مهمترین پایگاه هوایی قطبی شناخته شد، گردشگرانی چون روآلد آماندس و چندین مکتشف دیگر هم برای بازدید به این سرزمین آمدند.

منبع: همگردی

به "جزایر سوالبارد نروژ؛ منطقه ای سرد با طبیعتی بی نظیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزایر سوالبارد نروژ؛ منطقه ای سرد با طبیعتی بی نظیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید