تغذیه با شیشه شیر

به گزارش وبلاگ ایران، 0 تا 12 ماهگی

می دانیم برترین نوع تغذیه نوزاد، تغذیه با شیر مادر است، اما گاهی شرایط و یا حتی گرایش و خواست مادر، ملاک قرار نخواهد گرفت؛ زیرا مزایای واضح و مشخصی بر تغذیه به وسیله شیشه حاوی شیر مادر هم مترتب

تغذیه با شیشه شیر

نویسنده: میشل کندی

مترجم: زهرا جعفری

0 تا 12 ماهگی

نوزاد شما

می دانیم برترین نوع تغذیه نوزاد، تغذیه با شیر مادر است، اما گاهی شرایط و یا حتی گرایش و خواست مادر، ملاک قرار نخواهد گرفت؛ زیرا مزایای واضح و مشخصی بر تغذیه از طریق شیشه حاوی شیر مادر هم مترتب است! یکی از مهم ترین این امتیازها، یاری بیشتر پدر به این امر است! چنانچه بر اساس یک برنامه ریزی همیشگی، نوزادتان تحت مراقبت فرد دیگری قرار خواهد گرفت، چگونگی تغذیه کودک از شیشه را به او بیاموزید. شیشه حاوی شیر خودتان و یا شیر خشک، زندگی را برای تمام افراد مرتبط در این زمینه، بسیار آسان تر می نماید. سایر مزایای تغذیه با شیشه شیر، شامل نگران نبودن مادر از نوع و نحوه تغذیه اش، امکان پذیر بودن اندازه گیری اندازه شیر مصرف شده از طریق نوزاد و احتمالاً (اما نه حتماً) آغاز خواب کامل نوزاد در طول شب است، زیرا هضم شیر خشک، زمان بیشتری به طول می انجامد.

گرم نگهداشتن شیر

گاهی گرم کردن شیشه شیر کودک مشکل است، بخصوص اگر به کارهای منزل مشغول و یا در سفر باشید. اما در اینجا، چند توصیه مناسب برای شما داریم. در تمام طول روز، کتری پر از آب را روی حرارت ملایم اجاق نگهدارید تا برای گرم کردن شیشه شیر، آب گرم همواره در دسترس باشد. در سفر، فلاسک پر از آب جوش همراه داشته باشید؛ برای گرم کردن شیشه شیر، اندازهی آب جوش در بشقاب گودی بریزید و شیشه شیر را در آن قرار دهید. در هیچ شرایطی شیشه شیر را در مایکروفر قرار ندهید، زیرا شیر آن به صورت غیر یکنواخت گرم شده و درون آن قطرات داغی ایجاد می شود که ممکن است موجب سوختن دهان نوزاد گردند.

وسایل مورد احتیاج در شب

یخدان کوچکی با چند عدد شیشه با شیر آماده مصرف را در صدر اقلام مورد احتیاج نوزاد، کنار تختخواب خود قرار دهید. بدین ترتیب، شب هنگام، تنها کاری که باید انجام دهید، دراز کردن دست و برداشتن یکی از شیشه های شیر برای تغذیه نوزاد است. تنها مشکل این است که کودک باید به آشامیدن شیر گرم نشده عادت کند. تغذیه نوزاد با شیر گرم نشده، فرایند نادرستی نیست و بسیاری از والدین در نهایت به این نقطه خواهند رسید. این امر موجب سهولت کارها می شود و در نهایت استفاده از شیر عادی را آسان تر هم می نماید.

سرپستانک های بد طعم

سر پستانک لاستیکی؟ آخ. برخی نوزادان اصلا نمی توانند مزه آن ها را بپذیرند. سرپستانک های ساخته شده با سایر مواد هم در دسترس است. اما بدون در نظر گرفتن ماده سازنده آن ها، باز هم ممکن است طعم ناخوشایندی داشته باشند. سعی کنید قبل از اولین استفاده، آن را بجوشانید. چنانچه باز هم نوزاد با در هم کشیدن چهره، بی علاقگی اش را ابراز کند، نوک سر پستانک را ابتدا در فنجانی حاوی شیر خشک آماده شده فرو کنید و سپس در دهان نوزاد قرار دهید، تا او بتواند درکی از محتویات شیشه شیر به دست آورد. این روش، توصیه ای بسیار عالی برای نوزادان شیر مادرخواری است که برای اولین بار از شیشه شیر تغذیه می شوند.

به خوبی غذای واقعی

چنانچه غذای نوزاد را از شیر مادر به شیر خشک تغییر می دهید، سرپستانک هایی تهیه کنید که تا حد امکان به شکل ناحیه قهوه ای رنگ انتهایی پستان و نوک آن شبیه باشد. نوع دارای پایه پهن که بتدریج به سمت نوک باریک می شود؛ درست همان گونه که در حالت طبیعی ناحیه قهوه ای رنگ به سمت نوک سینه تغییر شکل می دهد را انتخاب کنید. از استفاده از سرپستانک های دارای تنها یک سانتی متر طول نوک برای مکیدن نوزاد، حتماً اجتناب نمایید.

آغاز کردن

به جای قرار دادن پستانک در دهان نوزاد، آن را نزدیک لب های او قرار داده، همچون گرفتن سینه مادر، نوزاد را به باز کردن دهان و گرفتن سرپستانک تشویق کنید. دقت کنید نوزاد پایه پهن سر پستانک را به دهان بگیرد و نه تنها نوک آن را. این امر، چنانچه مرتباً تغذیه نوزاد را از سینه به پستانک و از پستانک به سینه تغییر می دهید، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا اگر کودک به استفاده از روش های سهل انگارانه استفاده از شیشه شیر عادت کند، نصیب مادر نوک سینه دردناک خواهد بود.

آموزش استفاده از فنجان

میل دارید از مسائل پیچیده استفاده از سر پستانک اجتناب کنید؟ خوب، حتی نوزادان، هنگامی که قدرت نگهداشتن سر خود را به دست آورده اند، قادر به آشامیدن شیر از فنجان خواهند بود. بدین منظور، فنجان کوچکی را که تنها ظرفیت یک یا دو اونس (1) شیرمادر یا شیر خشک را داشته باشد انتخاب و آن را تقریباً تا نیمه پر کنید (چندین فنجان شیر تهیه کنید تا برای پر کردن فنجان مجبور به قطع فرایند تغذیه نباشید). برای جذب و جمع آوری قطره های ریخته شده شیر، پارچه یا حوله کوچکی زیر چانه نوزاد قرار دهید. شاید بد نباشد برای کنار نگهداشتن دست های نوزاد، او را قنداق کنید. هنگام شیر دادن، در حالی که نوزاد را در دامان خود مستقیم و تکیه داده شده نگهداشته اید، فنجان را به لب های کودک بیاورید و زاویه مناسب ایجاد کنید تا شیر به لب های او برسد. حوصله به خرج دهید. اجازه دهید نوزاد با سرعت خود، شیر را با زبان بلیسد و قورت دهد. شیر را در دهان او نریزید؛ ممکن است آن را بیرون تف کند و خفه شود. سرانجام یافتن تغذیه را هم به تصمیم او واگذار کنید.

جریان نیافتن شیر

آیا به نظر می رسد با تمام کوششی که نوزاد هنگام مکیدن به خرج می دهد، شیری از سر شیشه عایدش نمی شود؟ خوب، قبل از اینکه چشمان نوزاد بر اثر آن همه کوشش از حدقه بیرون بجهد، شیشه شیر را از نظر وجود حباب هوا در آن، آنالیز کنید. چنانچه تبادل هوا در آن صورت نمی گیرد، یعنی سوراخ سر پستانک بسیار ریز است و یا اصلا وجود ندارد. با استریل کردن یک سوزن کوچک (از طریق الکل و یا آب جوش) و بزرگ تر کردن سوراخ و یا ایجاد سوراخ نو، این مشکل حل می شود. این روش در خصوص سر پستانک های لاستیکی مؤثرتر است؛ سوراخ سر پستانک های سیلیوکونی با گاز گرفتن های کوچک اطراف منفذ، باز می شود.

قاشق و قطره چکان

مکمل های تغذیه ای کودک را می توانید با قاشق به او بخورانید. برای این کار، همان گونه که در خصوص فنجان عمل می کردید، او را مستقیم در دامان خود نگهدارید و قاشق کوچکی شیر به او بدهید، بدین ترتیب که نوک قاشق را روی لب پایین نوزاد قرار داده، اجازه بدهید کودک شیر را با سرعت خود بنوشد و قورت دهد. در صورت پیروز نبودن در این روش، قطره چکان و یا سرنگ تغذیه را آزمایش کنید. برای وارد کردن شیر به دهان نوزاد، در حالی که او را مستقیم در دامان خود نگهداشته اید، قطره چکان پلاستیکی را مورد استفاده قرار دهید. سرنگ تغذیه هم مشابه قطره چکان، ولی دارای ظرفیت بیشتر است. برای تکمیل تغذیه، هنگام شیردهی از پستان هم می توانید از سرنگ بهره ببرید. بدین منظور، هنگامی که پستان در دهان نوزاد است، نوک سرنگ را در دهان او قرار دهید و موقع مکیدن، برای پاداش دادن به نوزاد، پیستون آن را فشار دهید تا شیر وارد دهانش شود.

بسه یعنی بسه!

بدانید چه موقعی شیر دادن را متوقف کنید. نوزادان سیر شدن را در ک می نمایند. از کوشش برای خالی شدن شیشه شیر در هر نوبت شیر دادن اجتناب کنید. چنانچه کودک در حوالی سرانجام شیر شیشه، ولی قبل از تخلیه کامل آن به خواب عمیق فرو رود، بدون نگرانی فرایند تغذیه را متوقف کنید. اغلب نوزادان در این زمان، در حالی که به نوعی مکیدن سبک ادامه می دهند، به خواب سبکی فرو می فرایند. این نوزادان شیر کافی خورده اند، اما با کمی مکیدن سبک، از سر لذت می برند. شیشه شیر را از دهان خارج کنید و اجازه دهید کودک چند دقیقه به جای آن نوک انگشت شما را بمکد.

واگذاری مسئوولیت (گذر و انتقال)

به کار برمی گشت؟ دو هفته قبل از آغاز کار، کودک را با شیشه شیر آشنا کنید. چنانچه کودک قبلاً با آن آشنا شده است، استفاده از آن را به صورت عادت روزانه در نیاورید. نوزاد برای حفظ مهارت های خود، به استفاده روزانه از شیشه شیر احتیاج ندارند - دو هفته تمرین برای او کافی است. بعلاوه، می توانید تغذیه نوزاد با شیشه شیر را فرد دیگری از افراد خانواده واگذار کنید تا کودک دریابد حتی در زمان غیبت مامان، فرد دیگری احتیاجهای او را رفع خواهد نمود.

تغییر قوانین

جایگزینی شیر مادر با شیشه شیر می تواند برای کودک یک تغییر ذائقه مشکل باشد. برای آسان کردن این فرایند، هنگام تغذیه با شیشه شیر، کودک را کنار پستان خود نخوابانید. او از اینکه باید سر پستانک لاستیکی را بمکد در حالی که شیراصل مادر در فاصله کمی قرار گرفته است، ناراحت خواهد شد و حتی خود شما در همدلی با نوزاد ممکن است ترشح شیر داشته باشید. برای در آغوش گرفتن نوزاد، بالشی روی دامان خود قرار دهید، ولی روش بهتر برای انجام کار، ترک محل و واگذاردن کار به پدر یا مادربزرگ است. تا یکی دو شیشه شیر به کودک بدهند تا وی به این امر عادت کند.

پی نوشت :

1. هر اونس حدود 30 گرم است. (م).

منبع مقاله :

کندی، میشل؛ (1389)، تغذیه کودک، زهرا جعفری، مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "تغذیه با شیشه شیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه با شیشه شیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید