تصفیه هوای آرایشگاه های زنانه و آزمایشگاه ها با دستگاه فیلتراسیون سیار

به گزارش وبلاگ ایران، محققان یک شرکت مستقر در مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران پیروز به ساخت دستگاه فیلتراسیون قابل حمل هوا شدند. این دستگاه که در محیط های شغلی همچون آرایشگاه های زنانه، آزمایشگاه ها، بیمارستان ها و ...کاربرد دارد، با استفاده از یک هود قابل تنظیم، بر روی منبع فراوری آلودگی متمرکز شده و قبل از ورود هوا به سیستم تنفس کاربر، آن را مکش و تصفیه می نماید.

تصفیه هوای آرایشگاه های زنانه و آزمایشگاه ها با دستگاه فیلتراسیون سیار

دکتر علی کریمی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر این شرکت در گفت وگو با وبلاگ ایران به معرفی محصول دستگاه سیار تصفیه موضعی آلودگی هوا پرداخت و شرح داد: یکی از مسائل در محیط های کاری، استفاده زیاد از مواد شیمیایی و بیولوژیکی هست که کاربر را در معرض بخارهای سمی و خطرناک قرار می دهد.

وی ادامه داد: در اکثر محیط های کاری امکان نصب سیستم های تهویه یا هودهای بزرگ وجود ندارد یا دارای هزینه بالایی است. آلودگی هوا در این محیط ها کاربران را در معرض مواد سمی قرار داده و در درازمدت خطر ابتلای آن ها به بیماری های شغلی را افزایش می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تحقیقاتی که از سوی او و همکارانش بر روی مشاغل خاص اجرا شده است، اظهار کرد: کارکنان در محیط های شغلی همچون آرایشگاه های زنانه، آزمایشگاه ها، لابراتورها، بیمارستان ها و ... به دلیل سروکار داشتن با مواد شیمیایی در معرض بیماری های شغلی هستند. این در حالی است که 60 درصد آرایشگرها درجات مختلفی از بیماری های تنفسی را تجربه می نمایند و بسیاری نیز مجبور به ترک شغل خود هستند.

دکترکریمی با بیان اینکه از یک سال قبل کار بر روی محصول فیلتراسیون قابل حمل را شروع کردیم و این محصول به مرحله تجاری سازی رسیده است، گفت: این محصول در حال حاضر با بهترین نوع خود در جهان برابری می نماید، در حالی که قیمت آن یک پنجم نمونه خارجی است.

وی افزود: محصول فیلتراسیون با سطح مقطع 40 در 40 سانتی متر و ارتفاع 70 سانتی متر، ابعادی کوچک تر از یک ماشین لباسشویی دارد. این دستگاه دارای چرخ بوده و از قابلیت جابه جایی در محل کار برخوردار است. بازوی متحرک این دستگاه به راحتی بر روی منبع آلاینده متمرکز شده و اجازه نمی دهد بخار مواد شیمیایی و بیولوژیک وارد منطقه تنفسی اپراتور گردد؛ بلکه این بخار به داخل دستگاه کشیده شده و سه مرحله فیلتراسیون پیشرفته بر روی آن انجام می گردد.

مدیر این شرکت مستقر در مرکز رشد فناوری سلامت تشریح کرد: در مرحله اول فیلتراسیون گرد و غبار درشت، در مرحله دوم گرد و غبار ریز با استفاده از فیلترهای هپا (مورد استفاده در اتاق تمیز) و در مرحله سوم از بسترهای جاذب مواد شیمیایی برای پاک سازی استفاده می گردد و حتی در اتاقک بالایی امواج اشعه ماوراء بنفش (UVC) که خاصیت میکروب کشی دارند، برای ضدعفونی کردن هوا مورد استفاده قرار می گیرند.

کریمی با اشاره به اینکه محصول فوق دارای بازویی با قابلیت چرخش در حد 270 درجه است و تا طول حدود 120 سانتی متر هم باز می گردد، افزود: بنابراین پیشرفته ترین سطح فیلتراسیون که در یک بیمارستان باید با هزینه های گزاف 200 تا 400 میلیون تومان تأمین گردد، با هزینه حدود 6 میلیون تومان و با استفاده از فیلتراسیون قابل حمل قابل تأمین است.

وی در بخشی دیگر از صحبت های خود به فراوری 9 محصول منحصر به فرد در زمینه تصفیه آلودگی هوا در این شرکت اشاره نمود و با بیان اینکه تبلیغ و بازاریابی این محصولات طی روزهای گذشته شروع شده است، اعلام کرد: آمادگی صادرات محصول به کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی چین و اروپا را داریم. نمونه خارجی این محصول20 تا 30 میلیون تومان است، در حالی که در داخل آن را با هزینه 5 تا 6 میلیون تومانی فراوری می کنیم.

این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه آیا تاکنون این محصول به فروخته شده است یا خیر، گفت: محصول را در قالب شرکت نفروختیم، اما با توجه به ارتباطی که با صنعت دارم، محصولات مشابه از قبیل هودهای بازویی مورد استفاده در صنعت جوش کاری و آب کاری را در قالب پروژه های صنعتی فروخته ام.

کریمی در انتها یادآور شد: در حال اجرا کارهای اداری برای دریافت مجوز دانش بنیان و ثبت اختراع محصول هستیم که این کارها در مرحله داوری و ارزیابی هستند؛ اما به طور کلی برای دریافت مجوز دانش بنیانی باید 6 ماه از فعالیت ما گذشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تصفیه هوای آرایشگاه های زنانه و آزمایشگاه ها با دستگاه فیلتراسیون سیار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصفیه هوای آرایشگاه های زنانه و آزمایشگاه ها با دستگاه فیلتراسیون سیار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید