برترین جاهای دیدنی زنجان کجاست؟

به گزارش وبلاگ ایران، بیشتر جاهای دیدنی زنجان در اطرافش قرار گرفته. با بلاگ خبرنگاران همراه شوید تا باهم گشتی در تعدادی از جاهای دیدنی این شهر بزنیم.

برترین جاهای دیدنی زنجان کجاست؟

بازار زنجان

بازار زنجان طولانی ترین بازار ایران است و این به آن معناست که آنقدر سراها و تیمچه های مختلف دارد که گاهی می بینید چند ساعت در آن چرخیده اید و بازهم وقت نشده همه جایش را ببینید.

بازار زنجان، مثل بازارهای دیگر نبض تپنده شهر است. این بازار که در دوره آقا محمدخان قاجار ساختش آغاز شده و در زمان فتحعلی شاه به انتها رسیده، راسته های مختلفی دارد.

از راسته زرگرها، کفاش ها،بزازها و سراج ها گرفته تا میادین، کاروانسرها، تیمچه ها، گرمابه و مسجد. هر چیزی که دنبالش هستید را می توانید در این بازار با قیمت مناسب پیدا کنید. چاقو، ظروف ملیله کاری، چاروق، سبزی های کوهی، شیرینی های محلی و هرچیزی که یک بازار تمام و کمال دارد، در این بازار هم پیدا می گردد.

آدرس: راسته اصلی بازار زنجان از خیابان سعدی آغاز شده و پس از قطع آن به وسیله خیابان فردوسی ، در خیابان اصغریه به انتها می رسد.

رختشوی خانه زنجان

یکی از بناهای معروف و جاهای دیدنی زنجان، رختشوی خانه زنجان است. این بنا که در سال 1307 ساخته شده سرپناهی بود برای زمستان ها و زنانی که رخت هایشان را بیرون از خانه می شستند. رخت شوی خانه زنجان که حالا به موزه مردم شناسی این شهر تبدیل شده و بازسازی رخت شوی خانه در زمان های دور است، دو قسمت حیاط و مدیریت داشته و فضایی برای شستن رخت و لباس.

آدرس: بنای رختشویخانه زنجان در محله قدیمی عباسقلی خان شهر زنجان، در خیابان سعدی روبروی خیابان 7 تیر.

گنبد سلطانیه

دیدنی ترین بنای زنجان به عقیده بسیاری گنبد سلطانیه است. این گنبد که به عنوان بزرگترین گنبد خشتی جهان شناخته می گردد، یکی از شاهکارهای مربوط به دوره ایلخانان است. گنبدی بزرگ و پرهیبت که با کاشی کاری های فیروه ای و لاجوردی اش از دور خودنمایی می نماید. گنبد سلطانیه در فاصله سال های 702 تا 714 به سفارش اولجایتو پادشاه مغول، معروف به سلطان محمد خدابنده ساخته شده و مقبره خود او هم هست.

گنبد بزرگ این بنا از گنبدهای دوپوشش بسیار قشنگ جهان به شمار می رود. معروف است که در ساخت گنبد بزرگ شهر فلورانس از گنبد سلطانیه الگوبرداری شده . بعلاوه این گنبد، بعد از گنبدهای سانتاماریا دلفیوره فلورانس و ایاصوفیه استانبول، سومین گنبد بزرگ جهانست.

آدرس: سلطانیه در 43 کیلومتری زنجان و در سمت راست جاده زنجان به تهران واقع است.

سوغت زنجان را از کجا بخریم؟

دود کش جن

یکی دیگر از نقاط بسیار دیدنی زنجان که نام عجیب و غریبی به نام دودکش جن یا تخت دیو دارد، منطقه ای است بسیار شبیه به قسمتی از گرندکانیون آمریکا.

علت نامگذاری این منطقه به دودکش جن تعیین نیست و بعضی آن را به باورهای مردم این منطقه نسبت می دهند. اما این پدیده در زمین شناسی نام دیگری دارد و به آن هودو می گویند.

هودو در اصل نوعی سنگ به شکل قارچ است که در نتیجه فرسایش شکل گرفته و شبیه مناره بلند و نازکی است که سنگ دیگری روی آن آمده. تورهای گردشگری به این منطقه از پرطرفدار ترین هاست.

آدرس: دود کش جن در 96 کیلومتری زنجان و در نزدیکی شهر ماهنشان قرار گرفته.

مجموعه تفریحی ائل داغی

اگر در سفر به زنجان یک روز را خواستید در نقطه ای خوش آب و هوا سر کنید، جایی که امکانات تفریحی زیادی مثل دریاچه مصنوعی و قایق های پدالی دارد و در زیر آلاچیق هایش می توان نشست، بروید مجموعه تفریحی ائل داغی. هم می توان غذا را از خانه برد و روی چمن های این منطقه نشست و خورد و هم می توان خود را مهمان یکی از رستوران هایش کرد.

آش، یکی از پرطرفدارترین عصرانه های اینجاست. بعلاوه غروب های این منطقه بسیار دیدنی است. مجموعه تفریحی و کوهستانی ائل داغی زنجان یا مجموعه تفریحی گاوازنگ زنجان در شمالی ترین نقطه شهر قرار گرفته.

برترین رستوران های زنجان

منبع: اسنپ تریپ

به "برترین جاهای دیدنی زنجان کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین جاهای دیدنی زنجان کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید