جاذبه های گردشگری ریگان

به گزارش وبلاگ ایران، شهرستان ریگان در شرق کرمان، در مسیر ارتباطی چابهار، سرزمینی بکر با بزرگ ترین تپه های شنی جهان و منطقه ها کوهستانی با آبشارهای اعجازانگیز است که همه روزه تعداد زیادی گردشگر را به سوی خود فرا می خواند.

جاذبه های گردشگری ریگان

به گزارش وبلاگ ایران، شهرستان ریگان یکی از شهرستان های استان کرمان در جنوب شرق ایران و شرق استان کرمان قرار گرفته است که از شمال با شهرستان فهرج، از شمال غرب با شهرستان های نَرماشیر و گُنبکی، از شرق با شهرستان ایرانشهر، از جنوب شرقی با شهرستان دلگان استان سیستان و بلوچستان و از جنوب غرب با شهرستان های عنبرآباد و رودبارجنوب همسایه است.

ریگان که مرکز آن در 285 کیلومتری شهر کرمان قرار گرفته است نامی است با مسمی که از دو کلمه ریگ و پسوند ان تشکیل شده است. طبق اقوال و منابع تاریخی از جمله مجمع البلدان و تاریخ البلدان، ریگان شهری باستانی و پررونق در مسیر جاده ابریشم قرار داشته که تا قرن هشتم هجری بزرگترین مرکز تجاری جنوب شرق کشور محسوب می شده و تاریخ آن همزاد با شهر بم نقل می شود که این دو شهر مکمل یکدیگر بوده اند.

این شهرستان از 2 واحد کوهستان و دشت تشکیل شده اند که منطقه دشت آن از منطقه ها بسیار گرمسیر استان کرمان است که در بعضی از روزهای گرم تابستان گرمای آن از 50 درجه می گذرد.

تپه های شنی ریگان

مهم ترین جاذبه گردشگری ریگان تپه های شنی این شهرستان در روستای علی آباد پشت ریگ با ارتفاع 75 متر و عرض پنج کیلومتر است که بازدیدنمایندگان زیادی را به خود جذب می کند.

تپه های شنی ریگان به عنوان بزرگترین تپه های شنی دنیا معروفیت دارد و یکی از چشم انداز ها بدیع و چشم انداز طبیعی این شهرستان است که مکان مناسبی برای شن درمانی نیز به شمار می رود.

نکته قابل توجه در خصوص این تپه ها خاصیت درمانی تپه های شنی ریگان است به طوری که بسیاری از گردشگران از استان های مجاور برای درمان بیماری های خود به این تپه ها پناه می آورند و گرمای این تپه ها را نسبت به آب چشمه های گرم مختلف ارجح می دانند.

گردشگران با حضور در این تپه ها، ضمن کندن چاله و خوابیدن در میان شن ها به تدریج گرمای شن های کویر را جذب بدن خود می کنند.

در کشور ما منطقه ها گردشگری زیادی وجود دارد که تمامی این منطقه ها ارزش سفر کردن و دیدن را دارند اما بعضی از مکان ها کمتر شناخته شده اند؛ باتوجه به ویژگی های تپه های شنی ریگان، مطمئن باشید اگر این پدیده در دیگر کشورها وجود داشت تمامی مردم دنیا آنها را می شناختند.

پس اگر در پی هیجان، ماجراجویی و عکاسی هستید این تپه های شنی را در ریگان تجربه کنید.

بزگ ترین تپه های شنی دنیا در کجا قرار دارند؟

تپه ها شنی شهرستان ریگان در 300 کیلومتری شهر کرمان و در 100 کیلومتری شهرستان بم در شهرستان ریگان استان کرمان واقع شده است. علی آباد شهرستان ریگان در شرق استان کرمان قرار دارند که با ارتفاع 75 متر و وسعت 30 کیلومتر مربع، از شمال شرقی در مجاورت لوت جنوبی قرار گرفته، به عنوان بلندترین تپه های شنی دنیا شناخته شده اند.

کوهشاه نگین سبز کویر

اما در سمت دیگر شهرستان ریگان، شرایط به کلی فرق دارد؛ روستای کوهشاه مجموعه ای شامل چندین روستا با مرکزیت روستای زیارت شاه واقع در 65 کیلومتری مرکز شهرستان ریگان و 146 کیلومتری مرکز شهرستان بم در رشته کوه جبالبارز قرار گرفته است.

روستای هدف گردشگری کوهشاه ریگان مجموعه ای از چند روستا در کنار هم است که با چشمه هایی که از دل زمین می جوشند مانند نگینی سبزرنگ تن عریان کویر را پوشانده است.

این روستا(زیارت شاه) دارای گورستانی با قدمت بیش از 400 ساله است که نشان از قدمت منطقه و تاریخ کهن این دیار دارد که به دلیل شواهد موجود این گورستان ناگفته های تاریخی بسیاری در دل خود جای داده است اما متاسفانه تا به امروز باستان شناسان برای بررسی بیشتر و مشخص قدمت دقیق و مستند این گورستان به این روستا رجوع نکرده اند.

گورستان قدیمی کوهشاه

گورستان واقع در روستای زیارت شاه بیش از 10 سال است که در انتظار ثبت ملی قرار گرفته است و راه دسترسی به این منطقه (کوهشاه) نیز از سمت ریگان آسفالت نیست.

در سال های گذشته زیارت شاه از روستاهای شهرستان ریگان بوده اما بعد از جدا شدن گُنبکی از ریگان و شهرستان شدن گُنبکی (سال 1402) روستای زیارت شاه و بعضی دیگر از روستاهایی که با همدیگر کوهشاه را تشکیل می دهند در شهرستان ریگان و بعضی در شهرستان گُنبکی قرار گرفته اند.

آبشارهای منطقه کوهشاه به صورت فصلی هستند و معروف ترین آبشارهای کوهشاه به نام سَرگَری، کَل طاغوک و رُنگُن شناخته می شوند که دسترسی به بعضی از آنها سخت است.

تک فرهاد ریگان

اما یکی دیگر از جاذبه هایی که این روزها گردشگران زیادی محو دیدنی آن می شوند، منطقه تک فرهاد شهرستان ریگان است که میان دو کوه بسیار بزرگ و سنگلاخ های منطقه ای واقع شده است.

این منطقه از دید هوایی نقطه ای دایره ای شکل است که در تابستان بسیار درخشنده نمایان می شود و گذر از آن هیجان خاص خود را دارد.

در اصطلاح محلی، تک محل صاف و بدون هیچ گونه مانع است که تردد در آن راحت صورت می گیرد، این منطقه یکی از جاذبه های منحصر به فردی است که می توان در آن ساعت ها با خودرو گردش کرد و یک روز هیجان انگیز را به وجود آورد.

آبشار رُنگُن کوهشاه

بعد از گذر از منطقه تک فرهاد به دره ای دیدنی می رسیم؛ این دره از نقطه ای سرسبز آغاز و به منطقه تک فرهاد منتهی می شود، این دره بسیار زیبا به رنگ قرمز است.

این منطقه در گذشته یکی از دریاچه های دایمی ریگان بوده که خشکسالی های پی در پی و کاهش نزولات جوی سبب خشکیدن آن شده است.

زیستگاه های این شهرستان دارای انواع گونه ها نظیر شغال، کفتار، خرگوش، جبیر (نوعی آهو)، خرس آسیایی، پلنگ و روباه و پرندگانی شامل کبک، بلبل، پرستو، بلدرچین، تیهو، دراج و پرندگانی مهاجر مانند هوبره و غیره است که پیشنهاد می شود اگر به این منطقه سفر نکرده اید آن را در برنامه خود بگذارید.

منبع: دنیای سفر

به "جاذبه های گردشگری ریگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری ریگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید