فیلبند کجاست ؛ دوست دارید روی ابرها همدم ستاره ها شوید؟

به گزارش وبلاگ ایران، مازندران، قطعه سبز و شیرین نقشه ایران همواره شگفتی های زیادی برایمان در آستین دارد. حتی اگر هزار بار هم به شمال سفر نموده باشید باز هم نقاطی دیدنی هست که ندیده باشید. از طرف دیگر، حتی اگر هزار بار هم نقاط دیدنی معروف و غیرمعروف این استان مجذوب کننده را دیده باشید باز هم در سفری دوباره، انگار اولین بارتان است. فیلبند هم از آن روستاهای فوق العاده ای است که نباید در شمال گردی هایتان از دست بدهید. اما فیبلند کجاست و چرا می خواهیم از آن برایتان مفصل بگوییم؟ فیلبند روستایی در بابل مازندران است که شما را به سرزمین ابرهای می برد. اما چطور و چگونه؟ در این مقاله از همه چیزهایی خواهیم گفت که باید درباره فیلبند زیبا و رویایی بدانید.

فیلبند کجاست ؛ دوست دارید روی ابرها همدم ستاره ها شوید؟

فیلبند کجاست؟

فیلبند یا به قول محلی ها فِلبن روستایی کوچک در بابل مازندران است. این روستای زیبا، ناحیه ای ییلاقی برای ساکنان بندپی غربی بابل به شمار می رود و فقط چهار خانوار در آن زندگی می نمایند.

فیلبند مرتفع ترین روستای مازندران است و همین نشان می دهد که در زمستان ها و فصل های سرد سال باید دور آن را کاملا خط بکشید. برف و بوران شدید فیلبند در زمستان ها و پاییز باعث می گردد تا هیچ بشری نتواند پا به آنجا بگذارد.

اما تابستان ها و بهار، پا گذاشتن به فیلبند چیزی است مساوی با قدم گذاشتن در سرزمین عجایب. فیلبند مرتفع است و وقتی به آن می رسید بالاتر از ابرها قرار می گیرید. چشم انداز ای را در نظر بگیرید که روی تپه ای سبز ایستاده اید، هوایی خنک صورتتان را نوازش می نماید و زیر پایتان هم اقیانوسی از ابرها دیده می گردد. مجذوب کننده نیست؟ این توضیح کوتاهی از چشم انداز روستای فیلبند بود.

چطور به فیلبند برویم؟

فیلبند از تهران دور نیست. یعنی با حدود 250 کیلومتر رانندگی به حوالی آن خواهید رسید. روستا از توابع ده خوشرود است و راستاهای مختلفی برای رسیدن به آن وجود دارد. مثلا می توانید از تهران به بابل بروید و بعد از راستا جاده ای که در بابل راهی روستا می گردد به فیلبند برسید. البته این جاده که از بابل، شما را به فیلبند می رساند، راستای سرراست و راحت ندارد و برای طی کردن آن باید ماشینی سرحال مثل ماشین های آفرود داشته باشید و البته دست فرمانتان هم حسابی خوب باشد.

اگر از سمت آمل راهی فیلبند شوید، کارتان ساده تر خواهد بود. برای طی کردن این راستا باید به جاده هراز بروید و زمانی که هنوز به جنوب آمل نرسیده اید از جاده ای فرعی به سمت فیلبند بروید. به این روستای نُقلی و به شدت زیبا، بام شرقی مازندران می گویند.

فیلبند به چه معناست؟

احتمالا با شنیدن نام فیلبند، احساس می کنید که پای فیل یا چیزی مربوط به آن در میان است. مثلا شاید در روزگاران گذشته، در این روستا گله های فیل تردد می نموده اند. اگر این قدر خیال باف هستید باید به شما بگوییم که اولا چنین چیزی درست نیست، ثانیا، فیلبندِ رویایی جان می دهد برای آدمی مانند شما تا به آنجا بروید و در میان ابرهای سفید و زیبای این روستا به تخیل کردن و رها شدن در سرزمین رویا بپردازید.

از اینها که بگذریم، در گویش مازندرانی، فیل یا فِل معنی خستگی می دهد و بند هم که یعنی متوقف کردن. حالا اینکه فیلبند یعنی مکانی که خستگی را از تنتان درمی آورد یا مکانی که به خاطر طاقت فرسا بودن تردد در آن از خستگی شما را از پای درمی آورد دیگر به عهده زبان شناسان و ادبیاتی های گرامی است.

کی به فیلبند برویم؟

تابستان ها برترین فصل برای تماشا این روستاست و مناسب ترین زمان برای این است تا ببینید که فیلبند کجاست و چه تماشای هایی در آن انتظارتان را می کشند. عده ای از افراد که شاید شما هم در میانشان باشید، گرمای هوا را بهانه می نمایند و به خاطر آن دوست ندارند در تابستان ها به سفر بروند. فیلبند، انتخابی درجه یک برای این دسته از عزیزان است. چون تابستان هایش تمام تصوراتتان را از این فصل دگرگون می نماید.

شب های تابستان که در کلبه های محلی فیلبند به خواب می روید، نه تنها گرمتان نمی گردد و خبری از رطوبت و پشه های معروفی نیست که وِزوِزکنان روی صورتتان فرود می آیند بلکه حتی ممکن است سردتان هم بگردد.

بهار هم در این روستا زیبا و تماشای است؛ هم باران می بارد هم تگرگ و البته رنگین کمان زیبا در جوار ابرهای سفید تپلی هم چشم نواز است. اما به خاطر بارندگی و متغیر بودن هوا، شاید ماندن در روستا و دسترسی به آن کمی سخت و گاهی خطرناک باشد. زمستان و پاییز هم که کلا فیلبند را خالی از سکنه می نماید. وقتی همان 4 خانوار ساکن روستا هم زمستان ها روانه پایین تپه می شوند، دیگر نباید به سفر در این فصول به فیلبند فکر کنید.

فیلبند چه امکاناتی دارد؟

رفتن به فیلبند از آن سفرهایی نیست که در هتل ها و مکان های اقامتی زیبا اسکان پیدا می کنید و صبح ها با لیوان آب پرتقال از شما پذیرایی می نمایند. این سفر، تجربه ای ناب و فرق دارد و برای ماندن در روستا باید به سراغ خانه های محلی و کلبه های بومی منطقه بروید.

اگر هم اهل چادر زدن در طبیعت و کمپینگ باشید که دیگر شب ها زیر سقف پرستاره به خواب خواهید رفت و خاطره ای شیرین و به یادماندنی برای خودتان رقم خواهید زد. در فیلبند، غذاهای محلی خوشمزه، نان محلی و لبنیات تازه را از دست ندهید و یادتان باشد که گاهی اوقات به خاطر استقبالی که جهانگردان از این روستا می نمایند، هزینه ای که بابت چیزهای مختلف از کلبه ها بگیرید تا مواد خوارکی از شما دریافت می گردد، کمی بیشتر از چیزی است که باید باشد.

جاهای تماشای فیلبند کجاست؟

از ابرهای زیبای فیلبند زیر پای ساکنان این تپه سبز که بگذریم، تماشای های دیگری هم در این روستا وجود دارد. مثلا دشتی سرسبز که گاو و گوسفندها در آن به چرا مشغولند یا چشمه های آب معدنی که در اطراف روستا دیده می شوند از تماشای های دیگر این مکان هستند.

چشمه لار

چشمه لار از چشمه های آب معدنی روستاست که خواص درمانی دارد. املاح و مواد معدنی موجود در چشمه لار فیلبند برای کلیه ها مفید است. برخی معتقدند که نوشیدن از این آب پر از املاح و مفید بوده که باعث شده است تا ساکنان این روستا، استخوان بندی محکم و درشتی داشته باشند.

جنگل سنگچال

در خود فیلبند نمی توان شاهد جنگل و رویش درختان بلند بود. دلیل این است که در زمستان ها، بارش برف و باران و سرمای هوا آن قدر زیاد است که به درختان اجازه رشد و شکوفایی نمی دهد. مثلا کاشتن درخت هایی مانند گردو و آلبالو یا فندوق و سیب در فیلبند نتیجه ای جالبی به همراه نداشته است.

اما در هفت کیلومتری این روستا، جنگلی به نام سنگچال وجود دارد که بسیار تماشای است و جاذبه های جهانگردی در سفر به فیلبند و حوالی آن را برایتان تکمیل می نماید. درختان سنگچال، سبز و بلندند و گشت وگذار در آن قطعا به دلتان می چسبد.

در سفر به فیلبند چه چیزهایی لازم است؟

سفر به فیلبند پیش از هر چیزی به روحیه ای شاد و جهانگرد احتیاج دارد. وقتی تصمیمتان را گرفتید و راهی این روستای تماشای شدید باید حواستان باشد که تجهیزاتی هم با خود به همراه ببرید.

بهتر است، لباس های گرمی با خود به همراه داشته باشید چون در تابستان هم هوای این روستا خنک است. کفش مناسب و کلاه نقاب دار را از قلم نیاندازید، کرم ضدآفتاب هم لازم است چون در گشت وگذار در فیلبند در معرض آفتاب قرار می گیرید. زیرانداز و تجهیزات کوه پیمایی و عینک دودی هم که از مهم ترین ها در سفر به دل طبیعت هستند. اگر اهل عکس و عکاسی باشید، فیلبند بهشت رویایی تان خواهد بود. چون می توانید عکس هایی به شدت زیبا و ماندنی بگیرید.

در آخر

حالا دیگر می دانید که فیلبند کجاست و چرا باید از آن تماشا کرد. برای سفر به آن برنامه ریزی کنید و تجربه ای متفاوت برای خودتان رقم بزنید. سفری به دل طبیعت، آن هم طبیعتی بکر و مجذوب کننده که به خاطر موقعیت جغرافیایی و اقلیمی اش خوشبختانه تا حد زیادی از گزند بنی بشر دور مانده، شبیه دیدار با کودکی پاک است که هنوز شعله امید را در دل زنده نگه می دارد. رفتن به فیلبند یادمان می آورد که زندگی حبس شدن در چارچوب برج های بلند و آپارتمان های تنگ، دود و ترافیک نیست.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور

به "فیلبند کجاست ؛ دوست دارید روی ابرها همدم ستاره ها شوید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلبند کجاست ؛ دوست دارید روی ابرها همدم ستاره ها شوید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید