با این روش تربیتی فرزندتان دانشمند می گردد

به گزارش وبلاگ ایران، در جامعه امروزی والدین در تلاشند تا بتوانند بچه ها باهوشی را تربیت نمایند تا آینده روشن تری در انتظار آن ها باشد اما سوال این جاست؛ آیا انسان می تواند هوش فرزندش را افزایش دهد یا هوش فقط در چهارچوب علم ژنتیک قرارگرفته است؟

با این روش تربیتی فرزندتان دانشمند می گردد

دکتر راحله مهدیان، دکترای علوم تربیتی، مشاور آموزشی و تحصیلی بچه ها در همین زمینه با وبلاگ ایران تندرستی به گفت وگو نشسته است.

به کدام بچه ها باهوش می گوییم؟

دکتر مهدیان می گوید: تعریف کلاسیک هوش همان کیفیت و مهارت هایی است که به موفقیت های درسی در بچه ها معطوف می گردد. این استعداد شامل فهم مسائل نظری و درک حل مسائل ریاضی است که در شرایط درسی به یاری ما می آید؛ البته این استعداد تک بعدی است که از بدو تولد تا روز آخر زندگی در یک سطح تعیین باقی می ماند اما در روان شناسی روز جهان مدت هاست که این تعریف محدود و ناقص از هوش رنگ باخته و در سیستم های آموزشی پذیرفته نمی گردد.

هدف اصلی در آموزش وپرورش امروز؛ پرورش یک انسان همه جانبه و متعادل است. تعادل شاه کلید ورود به تعریف نو هوش است. این روزها ثابت شده که همه بچه ها به غیراز هوش منطقی و ریاضی یا آی کیو؛ 10 نوع هوش گوناگون دارند که با شدت ضعف های مختلف در هر فرد وجود دارد و به راحتی قابل ارتقا هستند.

درواقع؛ امروزه در علم روان شناسی به کودکی باهوش یا تیزهوش گفته می گردد که تمام توانایی ها و استعدادها را در خود به شکل متعادل رشد داده و به برترین شکل با شرایط متغیر محیط خود استعداد و توانایی اش را وقف می دهد. به این فرد انسان باهوش گفته می گردد.

انواع مختلف هوش

روان شناسان در حال حاضر هوش های مختلفی را در بین بچه ها کشف نموده اند که با چیزی که ما به عنوان یک انسان عادی به آن فکر می کردیم کاملا فرق دارد. هوش هایی که کودک باهوش را در تمام جوانب به تصویر می کشد و موردبررسی قرار می دهد. این هوش ها شامل هوش دیداری یا فضایی، هوش کلامی یا زبانی، هوش بدنی یا جنبشی، هوش موسیقی، هوش طبیعت گرا و هوش هیجانی است.

با این نگاه کلی به هوش می توان گفت تمام انسان ها دارای هوش هستند که شدت و ضعف آن در بچه ها فرق دارد. این هوش ها اکتسابی و قابل رشدند. دکتر مهدیان می گوید: ما به عنوان والدین و یا متولیان آموزش وپرورش باید زمینه را برای بچه ها آماده کنیم.

بعلاوه؛ به عنوان والدین نباید درباره هوش کودک پیش داوری بکنیم. وظیفه ما فراهم کردن پله های موفقیت و کسب هوش برای آن هاست. جالب است بدانید؛ هر کودکی روش متفاوتی دارد. برخی بچه ها وقتی اطلاعات را می بینند آن را بهتر درک می نمایند. برخی با شنیدن راحت ترند و برخی یاد می گیرند که از اطلاعات استفاده عملی نمایند و آن را لمس نمایند.

هوش دیداری یا فضایی

تقویت این هوش قبل از ورود به مدرسه امکان پذیر است. این هوش شامل درک بالایی از تصاویر، رسم نمودار، اشکال هندسی و بعلاوه ساخت پازل است. پس بهتر است برای تقویت این هوش بچه ها را با ساخت پازل و نقاشی های فکری به چالش بکشید.

هوش کلامی و زبانی

این هوش در بیشتر بچه ها از دوسالگی شکل می گیرد و با مرور زمان تا هفت سالگی تکامل پیدا می نماید بنابراین کودک قادر است کلمات را با تلفظ درست بیان کند. این هوش شامل خوب گوش دادن و خوب حرف زدن، قصه گویی و شرح داستان ها و اتفاق های روزمره است. دکتر راحله مهدیان می گوید: برترین تمرین برای بچه های که در آستانه ورود به مدرسه هستند قصه گویی های شبانه و کتاب خوانی است. این امر باعث می گردد فکر کودک تان تقویت شده و به خواندن کتاب عادت کند. فراهم کردن یک محیط غنی برای کودک در این زمینه می تواند یاری نماینده باشد.

هوش بدنی و جنبشی

دکتر مهدیان می گوید؛ این هوش در اکثریت بچه ها وجود دارد. زبان فعال بدن و هماهنگی دست وپا از علائم شاخص آن است که معمولا در بچه ها ورزشکار دیده می گردد. برای پرورش هوش جنبشی کودک را باید در فضاهای ورزشی و پرتحرک قرار بدهیم. بچه های مانند آرات حسینی؛ کودک نابغه ایرانی از این دسته از هوش بهره می برد.

هوش موسیقی

این هوش همان طور که از نامش پیداست از هنر موسیقی نشأت می گیرد. این هوش می توانند در آستانه مدارس برای بچه ها بسیار کاربردی باشد و فکر ریاضی کودک را تقویت کند. ریتم، شناخت آلات موسیقی، آواز خواندن یا گفتن شعر از تعیینه های این هوش کاربردی است.

آماده سازی محیط برای رشد غنی هوش

دکتر مهدیان به وبلاگ ایران تندرستی می گوید: تعریف محیط غنی برای هوش در هر سنی فرق دارد؛ مسلما آن فضایی که کودک سه ساله احتیاج دارد تا آن فضایی که یک کودک هفت ساله به آن احتیاجمند است، کاملا فرق دارد. گاهی بازی، گاهی مشارکت و گاهی واگذاری مسئولیت های کوچک می تواند در پرورش و تقویت هوش بسیار موثر باشند.

فضای خانه را با موسیقی کلاسیک یا آرام در ساعاتی از روز پرکنید. بازی کردن را نباید فراموش کنید فکر نکنید حال که کودک تان هفت ساله شده دیگر احتیاجی به بازی ندارد بلکه بازی های هوشی می تواند او را برای یک سال درسی به خوبی آماده کند. به حرف هایی که می زنید، دقت کنید؛ بچه ها مانند ضبط صوت عمل می نمایند. به او نگویید که چیزی نمی فهمد زیرا کودک شما هر آن چیزی که والدین شان به او بگویند را به راحتی باور می نمایند.

نقش موادغذایی در پرورش هوش

موادغذایی که باعث افزایش هوش می گردد متعدد است فقط باید در برنامه غذایی کودک گنجانده شوند. محققان بر این باورند که ساکنان سواحل مدیترانه و جنوب شرقی از درصد هوش بالاتری بنا به تغذیه ای که دارند بهره مندند. برنامه غذایی آن ها براساس اسیدهای چرب امگا 3 طراحی شده این اسیدها می توانند به تکامل بیشتر مغز، افزایش هوش و عملکرد مغز و تقویت حافظه یاری شایانی بنمایند. روغن ماهی، ماهی های چرب مانند سالمون، قزل آلا، کیلکا، ساردین، میگو، روغن زیتون و روغن های گیاهی مانند، بذر کتان و کونالا از این قبیل هستند. تخم کدو؛ سرشار از ویتامین A، E و روی است و در افزایش قدرت فکری کودک شما، تاثیر فراوانی دارد.

تقویت تمرکز در بچه ها را

دکتر مهدیان به وبلاگ ایران تندرستی می گوید: فرایند توجه و تمرکز در بچه ها به تکامل سیستم عصبی، حواس و هوش بستگی دارد. پس باید والدین توجه داشته باشند که می توانند با انجام دادن کارهای تعیینی تمرکز درسی را در بچه ها بالا ببرند. ازآن جاکه بچه ها در هنگام بازی، مطالب زیادی را یاد می گیرند، بهتر است کاری کنیم فعالیت هایشان بیشتر شبیه بازی کردن باشد.

تلفن هوشمند، تبلت و رایانه را از آن ها دور نگه دارید و اجازه دهید بچه ها، با اسباب بازی های معمولی بازی نمایند و بعلاوه بازی هایی که تمرکز آن ها را بیشتر می نماید، انجام دهند و تمرکز کردن را تمرین نمایند. تحقیقات نشان داده است تلفن های هوشمند می توانند مدت زمان تمرکز بچه ها را کاهش دهند. بنابراین اصلا تلفن هوشمند را در اختیار آن ها قرار ندهید یا به ندرت اجازه بازی با آن را به او بدهید. یادتان باشد که موسیقی بی کلامِ آرامش بخش است و نور کم می تواند کودک تان را برای درس خواندن آماده کند.

حواس پنج گانه در کنار هم

ما، معمولا بیشتر از یکی از حواس پنج گانه مان را به کار می گیریم تا محیط پیرامون مان را درک کنیم. با این حال، به کار انداختن عمیق دو یا سه حس از این حواس، در بچه ها، مثل گوش دادن به موسیقی، وقتی مشغول گل بازی یا خمیربازی هستند، در بهبود عملکرد مغزی شان نقش مهمی دارد. به عنوان مثال اگر کودک در حال خمیربازی است می تواند موسیقی ملایم هم در حال پخش کردن باشد یا می توانید از بازی قایم باشک بهره ببرید و به نفرات مختلف کاسه های جدا با بوهای مختلف بدهید تا فردی که چشم هایش بسته است بتواند با استفاده از بو فرد موردنظر را پیدا کند. این بازی ها در تقویت عملکرد مغز بسیار موثر است.

منبع: همشهری آنلاین

به "با این روش تربیتی فرزندتان دانشمند می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این روش تربیتی فرزندتان دانشمند می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید