آلزایمر گربه ها را هم درگیر میکند

به گزارش وبلاگ ایران، یک مطالعه جدید نشان می دهد که گربه های پیری می توانند نوعی گربه از بیماری آلزایمر ایجاد نمایند. دانشمندان دانشگاه های ادینبورگ ، سنت اندروز ، بریستول و کالیفرنیا پروتئین اصلی را شناسایی نموده اند که می تواند در سلول های عصبی مغز گربه جمع شده و باعث زوال روانی گردد.

آلزایمر گربه ها را هم درگیر میکند

به گزارش وبلاگ ایران ،در انسانهای مبتلا به بیماری آلزایمر ، این پروتئین در سلولهای عصبی گره ایجاد می نماید که پیغام های پردازش شده توسط مغز را مهار می نماید. این تیم می گوید وجود این پروتئین در گربه ها اثبات این است که آنها نیز می توانند به این نوع بیماری مبتلا شوند.

با انجام معاینه پس از مرگ گربه هایی که به طور طبیعی در معرض بیماری قرار گرفته اند ، دانشمندان اکنون قادر به کشف سرنخ های حیاتی در خصوص چگونگی پیشرفت این بیماری هستند. این ممکن است در نهایت به دانشمندان یاری کند تا درمان های احتمالی را پیدا نمایند.

دانشمندان قبلاً تصور می کردند که گربه ها به زوال عقل حساس هستند زیرا در تحقیقات قبلی پلاک های ضخیم و ریز در قسمت بیرونی سلول های مغزی گربه های مسن شناسایی شده بود که مشابه آنهایی است که در انسان وجود دارد. اما ، با تعیین کردن این نشانگر اصلی دوم ، تیم تحت راهنمایی ادینبورگ می گوید که ما می توانیم مطمئن باشیم که گربه ها می توانند از یک نوع گربه سانزی آلزایمر رنج ببرند.

دکتر دانیل گان مور ، از دانشکده علوم دامپزشکی رویال (دیک) دانشگاه ادینبورگ ، گفت: این پروتئین تازه کشف شده برای درک ما از فرایند پیری گربه ها بسیار مهم است. ما مدتهاست می دانیم که گربه ها رشد می نمایند زوال عقل ، اما این مطالعه به ما می گوید که سیستم عصبی گربه به شکلی مشابه که در مبتلایان به آلزایمر انسانی مشاهده می کنیم ، در معرض خطر است. پلاک های ریز فقط به این نکته اشاره نموده بودند - اکنون ما می دانیم.

طول عمر کوتاه یک گربه ، در مقایسه با انسان ، به محققان اجازه می دهد تا با سرعت بیشتری اثرات رژیم غذایی ، فشار خون بالا و داروهای تجویز شده در فرایند بیماری را ارزیابی نمایند. با این حال ، ما همچنین باید در خصوص سالمندان خود بیشتر بدانیم. گربه ها به نفع خود هستند ، بنابراین ما می توانیم فرایند تخریب بیماری را کاهش دهیم و تا آنجا که ممکن است آنها را به عنوان گربه های راضی نگه داریم.

همانند انسان ، امید به زندگی گربه ها نیز در حال افزایش است و با این طول عمر بیشتر احتمال ابتلا به زوال عقل بیشتر می گردد. مطالعات اخیر نشان می دهد که 28٪ از گربه های خانگی 11 تا 14 سال حداقل به یک مشکل رفتاری مرتبط با پیری مبتلا می شوند و این برای گربه های بالای 15 سال به بیش از 50 درصد افزایش می یابد.

متخصصان معتقدند رژیم غذایی مناسب ، تحریک ذهنی و همراهی می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را در انسان و گربه کاهش دهد. دکتر گان مور شرح داد: اگر انسان و گربه های آنها در یک محیط فقیرنشین با کمبود شرکت و تحریک زندگی نمایند ، هر دو در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند. یک رژیم غذایی خوب غنی شده با آنتی اکسیدان نیز برای دفع زوال عقل مفید است ، بنابراین صاحب گربه که غذاهای سالم مانند مرغ و ماهی را با حیوان خانگی خود تقسیم می نماید ، به نفع هر دو خواهد بود.

دکتر فرانک گان مور ، از دانشکده زیست شناسی ، دانشگاه سنت اندروز ، گفت: این کار متکی به یک کار تیمی با مهارت و تخصص متفاوت از موسسات مختلف ما بود. این به ما بینشی در خصوص تغییرات مولکولی است که در حال حاضر در حال کوشش برای ایجاد روشهای درمانی جدید و جدیدی هستیم که بتواند به گربه ها و انسانها یاری کند.

منبع: جام جم آنلاین

به "آلزایمر گربه ها را هم درگیر میکند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلزایمر گربه ها را هم درگیر میکند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید