آشنایی با خودرو بی ام و X4 و قابلیت های مهم آن

به گزارش وبلاگ ایران، خودرو بی ام و X4 را می توان ادامه دهنده مسیری که مدل X6 آن را شروع کرد لقب داد و موفقیت های مشابهی را برای آن برشمرد. بی ام و X4 به طور کل یک خودروی شاسی بلند نسبتا جمع و جور و نه چندان عظیم جثه با ویژگی های اسپورت شناخته می گردد. محصولی که با توجه به خصوصیات ویژه خود جزو خودروهای شاسی بلند قابل اعتنا به شمار می رود.

آشنایی با خودرو بی ام و X4 و قابلیت های مهم آن

خودرو بی ام و X4 در مجموع یکی از جدیدترین اعضای خانواده X شرکت بی ام و، که در ایران گهگاه با نام بی ام دبلیو نیز شناخته می گردد، به شمار می رود. همان گونه که احتمالا بسیاری از خودرو دوستان از آن با خبر هستند، خودروهای شاسی بلند شرکت بی ام و به طور ویژه تحت نام X طبقه بندی می شوند. می توان گفت که در طول دو دهه اخیر به طور متوالی و هر چند سال یک بار شاهد ظهور عضو جدیدی در خانواده X شرکت بی ام و بوده ایم. فرآیندی که طی چند سال گذشته در قالب عضو جدید این خانواده یعنی خودرو بی ام و X4 تکرار شده است.

با وجود قدمت دو دهه ای خانواده X شرکت بی ام و، می توان ادعا کرد که خصلت و ویژگی های اسپورت تقریبا از یک دهه قبل و از زمان فراوری مدل X6 به اعضای جدید این خانواده اضافه شد. خصلت ها و ویژگی هایی که شاهد قوت دریافت و تکامل نسبی آنها در خودروی بی ام و X4 هستیم.

مشخصات فنی خودرو بی ام و X4

خودرو بی ام و X4 در قالب دو مدل چهار سیلندر بنزینی و شش سیلندر دیزلی فراوری می گردد که تمرکز اصلی ما در متن پیش رو بر مدل چهار سیلندر بنزینی این خودرو قرار خواهد داشت. در این مدل شاهد استفاده از موتور چهار سیلندر خطی توربو شارژ 1997 سی سی با بهره گیری از 16 سوپاپ هستیم. موتوری که حداکثر قدرتی معادل 245 اسب بخار (با احتساب 5000 تا 6500 دور در دقیقه) و حداکثر گشتاوری برابر با 350 نیوتن متر (با احتساب 1250 تا 4800 دور در دقیقه) را به نمایش می گذارد.

جعبه دنده 8 سرعته استپ ترونیک را شاید بتوان یکی از قابلیت های مهم موجود در خودرو بی ام و X4 دانست. جعبه دنده ای با بهره مندی از سه حالت تعویض دنده مختلف که هم به صورت اتوماتیک و به شکل دستی (توسط اهرم تعویض دنده موجود روی کنسول یا به وسیله مورد مشابه تعبیه شده در پشت فرمان) قابل دسترسی است.

سوای آن باید به وجود سیستم اکس درایو اختصاصی این خودرو نیز اشاره نمود که از این خودرو، مَرکب توانمندی با تکیه بر هر چهار چرخ مکمل ساخته است. به کارگیری سیستم مذکور موجب تثبیت هرچه بیشتر خصلت های اسپورت این خودروی شاسی بلند کوچک جثه شده است و در تلفیق با ویژگی توربو شارژ موتور آن، این امکان را به راننده می دهد تا بتواند شتاب صفر تا صدی معادل 6.4 ثانیه را تجربه نماید. در کنار آن حداکثر سرعت 232 کیلومتر بر ساعتی این خودرو نیز دلیل دیگری است تا عاشقان سرعت و طرفداران خودروهای چابک و پرشتاب بتوانند حساب ویژه ای روی محصول جدید شرکت بی ام و در خانواده X باز نمایند.

در کنار موارد یاد شده بد نیست به گنجایش باک خودرو بی ام و X4 و همچنین میزان آلایندگی فرآیند مصرف سوخت در این محصول نیز اشاراتی صورت گیرد. میزان فراوری گاز دی اکسید کربن در این خودرو چیزی در حدود 162 تا 172 گرم در هر کیلومتر عنوان شده است و میزان مصرف سوخت ترکیبی آن نیز به 7 تا 7.4 لیتر در هر صد کیلومتر می رسد. افزون بر آن میزان مصرف سوخت شهری این خودرو رقمی معادل 8.7 تا 9.3 لیتر به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت برآورد شده است و میزان مصرف سوخت خارج شهری آن هم رقمی برابر با 5.9 تا 6.3 لیتر به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت ارزیابی می گردد. حجم باک این خودرو نیز معادل 67 لیتر است که با توجه به میزان مصرف سوخت توسط آن تا حدی معقول جلوه می نماید.

مشخصات فنی خودرو بی ام و X4
گنجایش موتور1997 سی سی
نوع موتورچهار سیلندر خطی توربو شارژ
تعداد سوپاپ16
حداکثر توان موتور245 اسب بخار با احتساب 5000 تا 6500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور موتور350 نیوتن متر با احتساب 1250 تا 4800 دور در دقیقه
نوع جعبه دنده8 سرعته استپ ترونیک
حجم باک67 لیتر
شتاب صفر تا صد6.4 ثانیه
حداکثر سرعت232 کیلومتر بر ساعت
استاندارد آلایندگییورو 6
میزان فراوری گاز CO2162 تا 172 گرم در هر کیلومتر
میزان مصرف سوخت درون شهری 8.7 تا 9.3 لیتر در هر صد کیلومتر
میزان مصرف سوخت برون شهری5.9 تا 6.3 لیتر در هر صد کیلومتر
میزان مصرف سوخت چرخه ترکیبی7 تا 7.4 لیتر در هر صد کیلومتر
وزن1770 کیلوگرم
فاصله بین دو محور2809 میلی متر
طول4671 میلی متر
عرض1882 میلی متر
ارتفاع1623 میلی متر

قیمت، ظاهر، قابلیت ها و امکانات خودرو بی ام و X4

خودرو بی ام و X4 نیز همانند بسیاری از خودروهای شرکت بی ام و در مدل ها و طرح های متنوعی فراوری می گردد که هر کدام از قابلیت ها و امکانات مختص به خود بهره می برند. از آنجا که این خودرو در کشور ما به طور عمده توسط شرکت پرشیا خودرو به بازار عرضه می گردد، بنابراین در توضیح ویژگی ها و امکانات این خودرو تنها به موارد موجود در خودروهای عرضه شده توسط این شرکت بسنده می کنیم و بحث مدل های دیگر این خودرو را به میان نمی آوریم.

به طور کلی مدل های ارائه شده توسط شرکت مذکور از خودرو بی ام و X4 به بازار از وجود قابلیت هایی نظیر سیستم خاموش و روشن کردن اتوماتیک (که در ترکیب با امکانات مشابهی نظیر باز کردن درها و روشن شردن موتور بدون استفاده از سوییچ قرار می گیرد) در کنار دوربین عقب، دوربین های جانبی و سیستم هوشمند کروز کنترل بهره می برد.

البته وجود سیستم های اتوماتیک یا هوشمند در بی ام و X4 تنها به قابلیت کروز کنترل منحصر نمی گردد و موارد دیگری همچون قابلیت پارک اتوماتیک، رادار جلو، رادار تغییر خطوط، رادار عابر پیاده و رادار نقطه کور را نیز در بر می گیرد. علاوه بر آن برخورداری سیستم ترمز این خودرو از تکنولوژی هایی نظیر سیستم تقویت الکتریکی نیروی ترمز BER و موارد شناخته شده دیگری همچون DSC ،ABS ،EBD ،ESP ،ASR ،BAS و TCS موجب تقویت سیستم ها و تکنولوژی های ایمنی به کار رفته در این خودرو شده است.

از جمله امکانات رفاهی و جانبی موجود در بی ام و X4 هم می توان مواردی مانند نمایشگر شش و نیم اینچی مجهز به کنترلر آی درایو، برقی بودن در صندوق بار و بکسل بند عقب، وجود گرمکن در جایگاه های جلو و عقب، بهره مندی از سان روف در کنار وجود فنربندی هوشمند و همچنین وجود فرمان چرمی، لاستیک ران فلت و سیستم صوتی Harman Kardon را بر شمرد.

گذشته از نکاتی که به آنها اشاره شد، مدل های موجود از خودرو بی ام و X4 در بازار ایران (که توسط شرکت عرضه نماینده این محصولات در بازار داخل توزیع می گردند) معمولا در دو طرح X Line و M Sport ارائه می شوند.

در میان دو نام یاد شده طرح X Line بیش از هر چیز ویژگی های آفرود را در بر می گیرد و در طرح M Sport نیز شاهد وجود ویژگی هایی مرتبط با خانواده M یا موتور اسپورت شرکت بی ام و هستیم. در این میان بد نیست که هر کدام از ویژگی های مذکور به طور مجزا مورد اشاره قرار گیرد.

ویژگی های طرح X Line

در بدنه و شکل و شمایل ظاهری طرح X Line شاهد وجود جلو پنجره ای کلیوی شکل هستیم که از پره های عمودی آلومینیومی و جلا داده شده برخوردار است. سپر جلو و عقب این خودرو نیز کم و بیش با همین جنس سیقل داده شده است و افزون بر آن از وجود گارد و طرح آفرود بهره می برد. موضوعی که در بخش های دیگر این خودرو نظیر قاب جانبی دور پنجره ها، رکاب های جانبی و لوله های اگزوز نیز به همین ترتیب مشاهده می گردد. گذشته از موارد یاد شده رینگ های 18 اینچ آلومینیومی مختص به چرخ های این خودرو که مزین به پره های وای شکل هستند هم از دیگر مشخصات ظاهری طرح X Line خودرو بی ام و X4 به شمار می رود.

در بخش داخلی خودرو بی ام و X4 از طرح X Line پیش از هر چیز پادری های آلومینیومی خودنمایی می نماید که هر کدام از آنها نقش اکس لاین را بر تن دارد. جایگاه ها در این طرح ترکیبی از چرم و پارچه هایی به رنگ مشکی یا کهربایی با دوخت قرمز هستند و ترکیب مناسبی با پوشش چرم و حالت اسپورت غربیلک فرمان این خودرو برقرار می نمایند.

تریم داخلی در طرح X Line از نوعی حالت براق برخوردار بوده و به رنگ مسی دودی طراحی شده است. در کنار آن شاهد شکل دادن بخش پایینی صندوق بار از جنس استیل ضد زنگ هستیم و ریموت کنترل این خودرو نیز همانند بسیاری از جزییات بدنه با ریزه کاری های آلومینیومی جلا داده شده است.

ویژگی های طرح M Sport

در طرح M Sport از خودرو بی ام و X4 شاهد وجود پکیج آیرودینامیک M در طراحی بدنه خودرو و بخش هایی نظیر سپر جلو، رکاب ها، قوس رینگ ها و روکش فلزی روی بدنه هستیم. در کنار آن طراحی سپر عقب با دیفیوزر به رنگ دودی متالیک انجام گرفته است.

در این طرح رینگ ها به صورت 18 اینچی و از جنس آلیاژ سبک با پره های وبلاگ ایران ای طراحی شده اند و قاب شیشه ها دودی براق با طرح BMW Individual هستند. در این میان لوگوی M بر روی نمای جانبی این طرح بر بهره مندی آن از خصوصیات محصولات هم خانواده و M محور تاکید دارد و سیستم تعلیق اسپورت طرح M Sport نیز بر این موضوع دامن می زند. در کنار موارد یاد شده باید به جنس استیل و ضد زنگ بخش پایینی صندوق بار و همچنین سیطره داشتن رنگ مشکی کربنی متالیک در این طرح نیز اشاره نمود.

در فضای داخل خودروی مبتنی بر طرح M Sport بی ام و X4 با پادری ها و زیر پایی هایی منقش به طرح M روبرو هستیم. جایگاه های اسپورت راننده و همچنین سرنشین بخش جلو در این طرح ترکیبی از پارچه و چرم را به نمایش می گذارد و به رنگ ذغالی طراحی شده است. رنگی که در سقف این خودرو نیز مشاهده می گردد و در تناسب با تریم داخلی که از نوع آلومینیوم صیقلی است قرار می گیرد.

آن روبرو شاهد وجود غربیلک فرمان با پوشش چرمی مزین به طرح M و مجهز به دکمه های چند منظوره هستیم که اهرم تعویض دنده موجود و منقش به همین طرح را همراهی می نماید. ضمن آنکه ریموت کنترل خودروی طرح M Sport نیز با جزییات آبی رنگ طراحی شده است.

در حال حاضر متوسط قیمت خودرو بی ام و X4 در بازار نه چندان با ضابطه خودروی ایران رقمی معادل 762 میلیون تومان ارزیابی می گردد. هرچند که حد کمینه و بیشنه قیمت این خودرو به ترتیب روی رقم 710 میلیون تومان و 900 میلیون تومان واقع شده است. همچنین آن دسته از علاقه مندان بی ام و X4 که قصد خرید نمونه دست دوم این خودرو را دارند به طور متوسط می توانند روی ارقامی مابین 500 تا 600 میلیون تومان حساب نمایند. هرچند که با کمی جستجو می توان نمونه های دسته دوم ارزان قیمت تری را هم یافت.

در ویدیوی زیر می توانید با مدل 2019 این خودرو آشنایی بیشتری پیدا کنید و از مهمترین ویژگی های آن با خبر شوید.

منبع: setare.com

به "آشنایی با خودرو بی ام و X4 و قابلیت های مهم آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خودرو بی ام و X4 و قابلیت های مهم آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید