7 علت برای خرید موتورولا ریزر 40 اولترا (و 5 علت برای نخریدن)

به گزارش وبلاگ ایران، یکی از مجذوب کننده ترین گوشی های تاشوی جهان با مکانیزم فلیپ را موتورولا با نام ریزر 40 اولترا در اوایل سال 2023 میلادی رونمایی و راهی بازار کرد. این گوشی از امکانات و قابلیت های فراوانی بهره می برد که باعث شده بسیاری ها آن را برترین رقیب گلکسی زد فلیپ 5 در نظر بگیرند. اما آیا این ادعا درست است؟ آیا این گوشی آنطور که گفته می گردد ارزش خرید دارد؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا به آنالیز 7 علت ارزشمند بودن موتورولا ریزر 40 اولترا بپردازیم و بعلاوه 5 علتی را بخوانیم که چرا خرید این گوشی منطقی نیست.

7 علت برای خرید موتورولا ریزر 40 اولترا (و 5 علت برای نخریدن)

مشخصات فنی موتورولا ریزر 40 اولترا

موتورولا ریزر 40 اولترا
تاریخ رونمایی و عرضه1 ژوئن 2023 - 5 ژوئن 2023 (11 خرداد 1401 - 15 خرداد 1402)
ابعاد و وزندر حالت باز - 7 × 74 × 170.8 میلی متر - در حالت تاشو - 15.1 × 74 × 88.4 میلی متر - 184.5 گرم
کیفیت ساختنمایشگر تاشو پلاستیکی، محافظ صفحه گوریلاگلس ویکتوس برای پنل ثانویه - پنل پشتی شیشه ای، فریم آلومینیومی، لولا از جنس فولاد ضد زنگ - پوشش ضد آب
مشخصات پنل6.9 اینچی از نوع OLED تاشو با رفرش ریت 165 هرتز، وضوح 1080 × 2640 پیکسل و نسبت 85.1 درصدی پنل به بدنه - 3.6 اینچی ثانویه از نوع AMOLED با رفرش ریت 144 هرتز و وضوح 1056 × 1066 - پشتیبانی از دو پنل از استاندارد +HDR10
سیستم عامل و مدت زمان پشتیبانیاندروید 13 - پشتیبانی نرم افزاری 3 ساله
پردازنده و گرافیکاسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 - آدرنو 730
رم و حافظه داخلی256/8، 256/12، 512/112 گیگابایت - حافظه از نوع UFS 3.1
دوربیندو دوربین 12 مگاپیکسلی اصلی و فوق عریض 13 مگاپیکسلی با زاویه دید 108 درجه - دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی
فیلم برداری4K@30/60 و 1080p@30/60/120 برای دوربین های پشتی و 4K@30/60 و 1080p@30/60 برای دوربین سلفی
باتری و شارژر3800 میلی آمپر ساعت به همراه شارژر 33 واتی
قیمت40 میلیون تومان مدل پایه

7 علت برای خرید موتورولا ریزر 40 اولترا

1. طراحی زیبا، کیفیت ساخت عالی موتورولا ریزر 40 اولترا

موتورولا ریزر 40 اولترا بدون شک یکی از زیباترین گوشی های تاشوی بازار به شمار میرود که از تماشا آن سیر نمی شوید. این گوشی مجذوب نماینده و بسیار کوچک (البته در حالت تا شده)، از آلومینیوم، شیشه و فولاد ضد زنگ ساخته شده که همه این مواد با بالاترین دقت در بخش های مختلف گوشی به کار گرفته شده اند تا یک زیبایی محصورنماینده را از آن ببینیم.

از طرفی رنگ بندی های زیبایی هم که برای این گوشی در نظر گرفته شده به مجذوب نمایندهیت ظاهری آن به مراتب افزوده است. لولاهای این گوشی به قدری خوب طراحی شده اند که گوشی هنگام بسته شدن کاملا موازی است و ظاهر بسیار مجذوب نمایندهی پیدا می نماید؛ موضوعی که در زیبایی یک گوشی تاشو اهمیت زیادی دارد. ضخامت بسیار کم و وزن مناسب هم باعث شده این گوشی علاوه بر زیبایی، خوش دست هم باشد.

از زیبایی که بگذرید، باید به کیفیت ساخت این محصول اشاره کنیم. اگرچه هیچ استاندارد مقاومتی در این گوشی وجود ندارد اما موتورولا در ساخت فریم این گوشی از آلومینیوم، در ساخت پنل پشتی از گوریلاگلس ویکتوس و در ساخت لولا از فولاد ضد زنگ استفاده نموده تا بدین ترتیب خیالتان از عملکرد خوب گوشی حتی بعد از گذشت چند سال هم آسوده باشد.

2. نمایشگر تاشوی باکیفیت و کارآمد با چین خوردگی کم

نمایشگر تاشوی موتورولا ریزر 40 اولترا حالا در مقایسه با قبل بزرگ تر شده و به 6.9 اینچ رسیده که سبب می گردد فضای کار زیادی داشته باشید. اندازه چین خوردگی این پنل حالا کمتر شده و در بعضی از حالت ها که اصلا دیده هم نمی گردد. البته تا اینجای کار، فناوری گوشی های تاشو هنوز به مرحله ای نرسیده که انتظار چین خوردگی کمتری را داشته باشیم. بنابرین موتورولا ریزر 40 اولترا شرایط خوبی از این حیث دارد.

این نمایشگر بعلاوه از لولای باکیفیتی بهره می برد که باز کردن گوشی با یک دست را تقریبا غیرممکن می نماید چون خیلی سفت است. بعلاوه این لولا قادر است گوشی را در زوایای مختلف تا 120 درجه باز کند تا بتوانید کارهای مولتی تسکینگ را راحت تر انجام دهید. البته بعد از 120 درجه، نمایشگر باز می گردد.

از این ها گذشته، باید به کیفیت این پنل اشاره کنیم که عالی است؛ خصوصا پشتیبانی اش از استاندارد +HDR10 و عمل رنگ 10 بیتی که این یعنی تصاویر با دقت رنگ بسیار بالا و شفافیت عالی برای شما به نمایش در می آیند. بیشینه روشنایی این پنل هم در حالت اتوماتیک به 1050 نیت و در حالت دستی به 506 نیت می رسد و این یعنی زیر شدیدترین نور هم که باشید، باز هم مسئله ای از بابت خوانایی صفحه نخواهید داشت. رفرش ریت 165 هرتزی این دستگاه هم به شما یاری می نماید تا تجربه بسیار نرم و روانی از کار با گوشی داشته باشید.

3. نمایشگر ثانویه بزرگ با کیفیت عالی

از نمایشگر تاشو که گفتیم، باید به نمایشگر ثانویه موتورولا ریزر 40 اولترا هم اشاره کنیم که شرکت سازنده اصلا برای آن چیزی کم نگذاشته است. پنل ثانویه این گوشی 3.6 اینچی با کیفیت عالی و رفرش ریت 144 هرتزی است که باعث می گردد حتی زمانی هایی که نمی خواهید گوشی را کاملا باز کنید، باز هم از کار کردن با آن بسیار لذت ببرید.

بیشینه روشنایی این پنل در حالت دستی و اتوماتیک به ترتیب به 505 و 932 نیت می رسد که یعنی حتی با این پنل هم زیر نور آفتاب مسئله ای از بابت خوانایی نخواهید داشت. از مزیت های این پنل بگوییم که بدون احتیاج به باز کردن گوشی اجازه می دهد از اعلانات و اعلانات مهم باخبر شوید و حتی با اپ های مختلفی کار کنید. بعلاوه امکان برقراری تماس هم با آن وجود دارد.

4. رابط عالی با پشتیبانی سه ساله نرم افزاری موتورولا ریزر 40 اولترا

در بخش نرم افزار، بارها اشاره نمودیم که رابط کاربری گوشی های موتورولا واقعا عالی و بسیار بهینه و سبک است. چنین چیزی را در موتورولا ریزر 40 اولترا هم شاهد هستیم. حتی به خاطر تاشو بودن، یک سری قابلیت هم به این گوشی اضافه شده که سبب می گردد تجربه مجذوب نماینده تری هم داشته باشید؛ مثلا شخصی سازی پنل نمایشگر ثانویه، امکان اجرای اپ های اندروید روی کامپیوتر یا مولتی تسک بین دو دستگاه روی یک نمایشگر و… اشاره نمود.

علاوه بر این ها، موتورولا متعهد شده تا 3 سال از لحاظ نرم افزاری از این گوشی پشتیبانی کند و این یعنی بعد از اندروید 14، اندروید 15 و 16 را هم با این گوشی دریافت خواهید کرد که با توجه به توان پردازشی گوشی، خبر بسیار خوبی است.

5. قدرت پردازشی و گرافیکی مطلوب

صحبت از توان پردازشی گوشی که شد باید بگوییم این مورد هم یکی از نقاط قوت موتورولا ریزر 40 اولترا محسوب می گردد. اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 یکی از مجذوب نماینده ترین پردازنده های تولیدشده برای گوشی است که به شما اجازه می دهد تجربه ای نرم و روان از کار با موتورولا ریزر 40 اولترا در انجام کارهای سنگین از جمله بازی کردن داشته باشید.

اگرچه زمانی که موتورولا در حال عرضه این گوشی به بازار بود، پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2 که بهینه تر و قدرتمندتر هم هست در دسترس قرار داشت اما این شرکت تصمیم گرفت در نهایت پرچم دارش را با یک پردازنده قدیمی تر عرضه کند که البته در کنار 8/12 گیگابایت رم و 256/512 گیگابایت حافظه آن هم از نوع UFS 3.1، سرعت و قدرت بالایی را در اختیار شما قرار می دهند و حتی بعد از سال ها هم کند نمی شوند.

6. دوربین های باکیفیت موتورولا ریزر 40 اولترا

موتورولا ریزر 40 اولترا یک گوشی مجذوب نماینده برای عکاسی و فیلم برداری است و قطعا شما را راضی نگه می دارد. اما نباید انتظار داشته باشید تمام دلایل قیمت بالایش همین دوربین است. این گوشی از یک دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی و سلفی 32 مگاپیکسلی بهره می برد که باید روی توانایی بالایشان در امر عکاسی و فیلم برداری حساب کنید چون هر دو قادرند در وضوح 4K با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه فیلم برداری نمایند.

دوربین اصلی این گوشی در نور روز و شب عملکرد خوبی دارد اما آنچه که ما را مات و مبهوت کرد، دوربین سلفی این گوشی بود. این گوشی به دو روش از شما سلفی می گیرد، یکی با دوربین سلفی روی پنل نمایشگر تاشو و دیگری با دوربین اصلی روی نمایشگر ثانویه که جالب است بدانید در هر دو حالت عملکرد آن ها عالی است و از نتیجه راضی خواهید بود.

فقط دوربین سلفی اصلی گوشی از لحاظ نمایش طبیعی تر رنگ ها به خصوص رنگ پوست عملکرد بهتری دارد. ولی به صورت کلی، عکاسی و فیلم برداری به صورت سلفی در این گوشی تجربه مجذوب نمایندهی را برایتان به ارمغان خواهد آورد، حتی در شرایط نوری نه چندان عالی.

7. ارائه تمام لوازم مورد احتیاج به همراه گوشی

از بسته بندی یک گوشی تازه و پرچم دار در سال 2024 چه انتظاری دارید؟ قطعا می خواهید تمام متعلقات مربوط به گوشی درون آن وجود داشته باشد اما متأسفانه شرکت های زیادی از جمله سامسونگ و اپل این متعلقات را از جعبه خارج می نمایند.

خبر خوب اینجاست که موتورولا هنوز به این جرگه نپیوسته و موتورولا ریزر 40 اولترا را با تمام چیزهای ضروری عرضه نموده است؛ از جمله آداپتور شارژر 33 واتی، قاب محافظ ژله ای و کابل USB-A به USB-C. بدین ترتیب بعد از خرید گوشی دیگر احتیاج به پرداخت هیچ هزینه اضافی برای خرید لوازم جانبی این چنینی نخوایهد داشت.

5 علت برای نخریدن موتورولا ریزر 40 اولترا

1. رفرش ریت 165 هرتزی در بیشتر زمان ها فعال نیست

وقتی شما برای یک گوشی تا 40 میلیون تومان هزینه می کنید، انتظار دارید حداقل تمام قابلیت ها و امکاناتی که شرکت سازنده مدعی شده در آن وجود دارد را بهره ببرید. مثلا نمایشگر موتورولا ریزر 40 اولترا 165 هرتزی است و انتظار می رفت تجربه ای نرم و بسیار روان را برای کاربر به ارمغان بیاورد اما حقیقت اینجاست که این پنل در بسیاری از مواقع که به آن احتیاج دارید روی 120 هرتز تنظیم می گردد.

همین مشکل را با پنل ثانویه هم خواهید داشت چون این پنل هم 144 هرتزی است اما در بیشتر مواقع روی 120 هرتز تنظیم می گردد و علت خاصی هم برای این موضوع وجود ندارد. تنها زمانی که رفرش ریت روی 165 هرتز نهاده شد در بنچمارک ها بود و در یک سری از بازی ها آن هم اگر حالت Extreme Refresh Rate فعال می شد که البته آن هم جای شک دارد چون فریم ریت و رفرش ریت این گوشی هنگام بازی با هم هماهنگ نیستند.

اینکه پنل 120 هرتزی باشد هم عالی است و مسئله ای ندارد اما مسأله همانی است که در ابتدا گفتیم؛ شما هزینه می کنید که از تمام امکانات بهره ببرید و شاید یک نفر صرفا به خاطر رفرش ریت بالای نمایشگر این گوشی را به زد فلیپ 4 یا 5 ترجیح دهد!

2. طول عمر نه چندان رضایت بخش باتری و سرعت شارژ پایین موتورولا ریزر 40 اولترا

طول عمر باتری گوشی های تاشو با مکانیزم فلیپ زیاد خوب نیست اما در رابطه با موتورولا ریزر 40 اولترا باید بگوییم انتظار یک عملکرد نسبتا بد را از آن داشته باشید. البته عملکرد آن اندکی از زد فلیپ 4 بهتر و از زد فلیپ 5 ضعیف تر است اما آن دو گوشی هم خیلی در این بخش مجذوب نماینده نیستند. شما نهایتا با استفاده معمولی می توانید تا یک روز روی شارژدهی این گوشی حساب کنید.

از طرفی سرعت شارژر هم خیلی بالا نیست. علی رغم اینکه باتری ظرفیت خیلی بالایی هم ندارد (3800 میلی آمپر ساعت) اما باز هم شما باید 87 دقیقه منتظر بمانید تا شارژر 33 واتی بتواند از 0 تا 100٪ شارژ گوشی را پر کند. در حالت عادی این زمان زیاد است چه برسد به اینکه بدانیم برای شارژ یک باتری فقط 3800 میلی آمپر ساعتی طی شده است.

3. افت عملکرد محسوس زیر فشار سنگین

اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 در انجام کارهای سنگین نظیر بازی کردن یا کار با اپ های ویرایش ویدیو و تصاویر عملکرد فوق العاده ای دارد و در آن شکی نیست، اما اصلا نباید آن را برای مدت طولانی زیر فشار سنگین نگه دارید چون به شکل قابل توجهی عملکردش افت می نماید.

در آنالیز های اجرا شده، این گوشی فقط توانست دو الی سه دقیقه عملکرد خوب خودش را حفظ کند، بعد از آن با یک افت شدید 30 درصدی روبرو شد و تا 20 دقیقه این روند را ادامه داد. بعد از آن، یک افت 15 درصدی دیگر هم شروع شد و تا انتهای تست (حدودا تا 40 دقیقه) گوشی فقط با 50٪ توانش بنچمارک را ادامه داد.

این گوشی چون دو تکه ساخته شده، پخش دما در آن به خوبی صورت نمی گیرد و در نتیجه موتورولا برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد مجبور شد افت عملکرد را برای خنک سازی در نظر بگیرد که نتیجه آن شده چیزی که می بینید.

4. بازار دست دوم بسیار بد گوشی تاشو، به خصوص موتورولا ریزر 40 اولترا

گوشی موتورولا ریزر 40 اولترا یک محصول عالی و ارزشمند است اما فروش آن در بازار دست دوم اصلا کار ساده ای نخواهد بود. نخست اینکه این گوشی هیچ استاندارد مقاومتی ندارد و از خیلی جهات نظیر نرم افزار، سخت افزار، مصرف انرژی، کیفیت صفحه و… در مقابل گلکسی زد فلیپ 5 که قیمت مشابهی هم با آن دارد، ضعیف تر است.

از طرفی برند موتورولا در بازار دست دوم هوادار ندارد و اگر هم داشته باشد، به اندازه سامسونگ نیست. از طرفی بعد از مدتی چین خوردگی پنل آن افزایش پیدا می نماید و محسوس تر می گردد، خود پنل هم که آسیب پذیر است و یک ریسک به کلی ریسک دیگر اضافه می نماید. بنابراین باید تقریبا بگوییم اگر این گوشی را می خرید، احتمالا تبدیل به گوشی اول و آخرتان خواهد شد.

5. عدم بهره مندی از استاندارد مقاومتی IP

در نهایت باید به عدم بهره مندی این گوشی از استاندارد IP اشاره کنیم. یکی از مهم ترین دلایل عدم تمایل کاربران به خرید گوشی های تاشو مقاومت پایین آن هاست. شاید نتوان آن ها را ضد گرد و غبار ساخت چون فضای باز زیادی دارند اما می توان برای جلوگیری از آب راه حلی پیدا کرد؛ همانطور که سامسونگ و شیائومی پیدا نموده اند.

اما موتورولا هیچ استاندارد مقاومتی برای این گوشی در نظر نگرفته و این یعنی محصول 40 میلیونی شما آسیب پذیرتر از هر گوشی دیگری در برابر آب است. البته این گوشی کیفیت ساخت فوق العاده ای دارد و به سادگی خراب نمی گردد اما چه کسی می تواند تضمین کند گوشی هیچوقت در معرض خطر قرار نمی گیرد؟

سخن پایانی؛ آیا موتورولا ریزر 40 اولترا ارزش خرید دارد؟

به صورت کلی، به نظر می رسد موتورولا ریزر 40 اولترا برای کسانی که به گوشی های تاشو سبک فلیپ علاقه مند هستند، می تواند گزینه خوبی باشد، البته به این شرط که بپذیرند این محصول گوشی اول و آخر خودشان باشد.

دوربین باکیفیت، نمایشگر عالی، سخت افزار قدرتمند، نمایشگر ثانویه بزرگ، ظاهر زیبا، مجذوب نماینده و خاص و امکانات نرم افزاری با پشتیبانی بلندمدت، از جمله مزایای این گوشی است که خریدش را منطقی می نماید؛ البته اگر بتوانید با ضعف هایی نظیر افت عملکرد سخت افزار زیر فشار سنگین، طول عمر باتری 1 روزه، بازار دست دوم ضعیف و عدم بهره مندی از استاندارد مقاومتی کنار بیایید.

منبع: وبلاگ ایران مگ

منبع: دیجیکالا مگ

به "7 علت برای خرید موتورولا ریزر 40 اولترا (و 5 علت برای نخریدن)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 علت برای خرید موتورولا ریزر 40 اولترا (و 5 علت برای نخریدن)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید