کشف ابرهای عجیب در یک سیاره فراخورشیدی به وسیله جیمز وب

به گزارش وبلاگ ایران، ایسنا نوشت: داده های تلسکوپ فضایی جیمز وب ترکیباتی از شن را در ابرهای یک سیاره فراخورشیدی در فاصله 200 سال نوری از زمین نشان می دهند.

کشف ابرهای عجیب در یک سیاره فراخورشیدی به وسیله جیمز وب

ستاره شناسان به مدد داده های تلسکوپ فضایی جیمز وب برای اولین ترکیبات شیمیایی ابرها و جو سیاره فراخورشیدی WASP-107b را مطالعه کردند. اگرچه وجود ابر در جو سیارات فراخورشیدی پیش از این نیز کشف شده بودند، اما این اولین بار است که ترکیبات شیمیایی این ابرها به وسیله ستاره شناسان تجزیه و تحلیل می شود.

سیاره فراخورشیدی WASP-107b با اتمسفر کرکی و پرزی شکل خود و ابرهایی که از شن های سیلیکات ساخته شده اند، بیشتر شبیه جهانی فیلم های علمی-تخیلی است. اما WASP-107b در واقع یک سیاره فراخورشیدی در سایز سیاره مشتری در فاصله تنها 200 سال نوری از زمین است که یکی از عجیب ترین اتمسفرهای کشف شده تا به امروز را دارد.

این سیاره فراخورشیدی نه تنها دارای ابرهای متشکل از شن های سیلیکات و آب است بلکه ستاره شناسان بعلاوه از یافتن دی اکسید گوگرد در جو این سیاره شگفت زده شده اند. چیزی در زمین باعث ایجاد باران های اسیدی می شود.

به گفته کارشناسان نکته عجیب تر این است که تلسکوپ 10 میلیارد دلاری ناسا هیچ ردی از گاز گلخانه ای متان در این سیاره پیدا نکرده است. این موضوع از این حیث قابل توجه است که WASP-107b یک مکانیزم مجذوب کننده اما ناشناخته برای حرکت گرما در اتمسفر پویای خود دارد.

به گفته محققان موسسه ستاره شناسی کو لوون(KU Leuven) در هلند، این سیاره فراخورشیدی بعلاوه یک سیستم تشکیل ابر مشابه زمین دارد که البته به جای بارش باران، ذراتی از شن سیلیکات را بر این سیاره می ریزند.

اگرچه ابرهای سیارات فراخورشیدی پیش از این نیز کشف شده بودند، اما این اولین بار است که ترکیبات شیمیایی این ابرها به وسیله ستاره شناسان تجزیه و تحلیل می شود.

این امر به مدد داده های تلسکوپ فضایی جیمز وب که مجهز به یک ابزار فروسرخ میانی(MIRI) که به رصد سیارات فراخورشیدی یاری می نماید، میسر شده است.

WASP-107b یک غول گازی گرم است که به دور یک ستاره خنک تر و کم چگال تر نسبت به خورشید ما می شود.

• کشف موجودی شگفت انگیز با نقوش هیروگلیفی در تپه های شنی ایران/ عکس