چگونه هوش مصنوعی تجربه مشتری را در سال 2023 بهبود خواهد بخشید

به گزارش وبلاگ ایران، هوش مصنوعی (AI) دیگر فقط یک فانتزی علمی نیست. از زمان معرفی ChatGPT به وسیله OpenAI در نوامبر 2022 این فناوری در تجربه مشتریان آنلاین موضوعی بحث برانگیز بوده است. این تکنولوژی بسیار در شرکت ها و در صنایع مختلف کاربرد دارد و می تواند تجربه کاربر را بهبود ببخشد و منجر به نوآوری گردد. این فناوری فقط مرتبط با ChatGPT نیست؛ در واقع چت بات ها و دستیارهای شخصی مانند Siri و Alexa نیز در سال های اخیر به طور مساوی محبوب شده اند. چیزی که مجذوب کننده است درباره این راهکار های هوش مصنوعی قابلیت ارائه خدمات شخصی سازی شده بازاریابی و تجربه مشتری است.به همین علت است که شرکت ها در صنایع مختلف شخصی سازی را به عنوان اصلی ترین استراتژی بازاریابی خود در اولویت قرار می دهند.

چگونه هوش مصنوعی تجربه مشتری را در سال 2023 بهبود خواهد بخشید

خدمات مشتریان مبتنی بر این تکنولوژی می تواند عملکرد کسب وکار را تغییر دهد و ارزش قابل توجهی برای کاربران به ارمغان آورد که باعث ایجاد یک چرخه مثبت از خدمات بهبود یافته افزایش درگیری و رضایت بالاتر می گردد. به علاوه طبق گزارشی از شرکت Accenture هوش مصنوعی می تواند تا سال 2035 سودآوری شرکت ها را به اندازه 38 درصد افزایش دهد.

چرا کسب وکارها باید بر تجربه مشتری تمرکز نمایند؟

تجربه مشتری به عنوان کلید برای به دست آوردن فرصت های بی نظیر در بازار تجارت به شمار می آید. درک مشتریان و برنامه ریزی استراتژی بازاریابی برای ارائه تجربه شخصی سازی شده به مشتریان امری لازم است. به همین علت این تکنولوژی در تجربه مشتری اجتناب ناپذیر است تا پیروزیت بیشتری در بازار به دست آید. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که هوش مصنوعی چه مزایایی برای استراتژی مدیریت تجربه مشتری به ارمغان می آورد؟

نقش هوش مصنوعی در تجربه مشتری

اکنون به نقطه ای رسیده ایم که هوش مصنوعی می تواند به کسب و کارها یاری کند تا مسیر خود را درک بازتعریف شخصی سازی و بهینه سازی نمایند. در ادامه به چند مورد از کاربرد هوش مصنوعی در تجربه مشتری می پردازیم.

1. شناختن مشتریان خود با یاری هوش مصنوعی

اولین و اصلی ترین علت برای استفاده از هوش مصنوعی به منظور بهبود استراتژی تجربه مشتری این است که به شما اطلاعات فراوان کاربران را به صورت لحظه ای ارائه می دهد. فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند پردازش زبان طبیعی (NLP) به شما یاری می نماید تا به طور لحظه ای اطلاعات کاربران را جمع آوری و تحلیل کنید و به این ترتیب شما را قادر می سازد که با تغییر در رفتار و انتظارات آن ها آشنا باشید.

2. سادگی کارآمدی و بهره وری

علت دیگری برای اعتماد به تجربه مشتری مبتنی بر این فناوری این است که به روند های کسب وکار سادگی کارآمدی و بهره وری اضافه می نماید. این فناوری به صورت چت بات ها و نرم افزارهای خودران فرآیندهای تکراری را به صورت اتوماتیک انجام می دهد به این معنا که کوشش ها و زمان مورد احتیاج برای انجام وظایف تکراری کاهش می یابد.بعلاوه هوش مصنوعی اطلاعات را به صورت لحظه ای جمع آوری و تحلیل می نماید تا به شما یاری کند تا با مشتریان براساس احتیاجمندی هایی که دارند تعامل داشته باشید. به عنوان مثال استفاده از هوش مصنوعی در تضمین کیفیت به شما یاری می نماید تا یک برنامه موبایل نوآورانه با دامنه کارایی بالا و ساختار ساده طراحی کنید. به علاوه ربات ها و پلتفرم های توانمند هوش مصنوعی بیشتر کارهای روزمره را انجام می دهند و به نیروی کار فرصتی را می دهند تا وظایف مفید دیگری را انجام دهند.

3. تصمیم گیری بهتر با هوش مصنوعی

بعلاوه هوش مصنوعی به عنوان همراه مناسبی در فرآیند تصمیم گیری کسب وکار عمل می نماید. این فناوری به تاریخچه تعامل کاربر و روند جاری بازار نیز نگاه می نماید که باعث می گردد کسب وکارها بتوانند آینده را پیش بینی نمایند. این قابلیت به کسب و کارها یاری می نماید متوجه شوند که چه ویژگی هایی را به خدمات و محصولات خود اضافه یا کم نمایند تا بتوناد بهره وری خود را به طرز چشم گیری افزایش دهند.

4. ساده سازی فرآیند خرید

در کسب و کارهای آنلاین گاهی پیش می آید که مشتریان محصولات را به سبد خرید خود اضافه می نمایند اما به علت بارگذاری آهسته فرآیند پرداخت پیچیده و سایر موارد هرگز به مرحله نهایی پرداخت نمی رسند. در این موقعیت ها هوش مصنوعی به یاری شناخت چالش هایی که مشتریان با آن ها روبرو می شوند می آید و با ارائه تجربه خرید بی درنگ به کسب وکارها یاری می نماید تا نرخ تبدیل خود را افزایش دهند.

5. تشخیص تقلب به یاری هوش مصنوعی

یکی از کاربردهای اصلی این فناوری در صنایع مالی بهداشتی خرده فروشی و دیگر صنایع از نظر تجربه مشتری یاری به تشخیص تقلب است. با استفاده از ظرفیت خود برای جمع آوری ذخیره و مقایسه اطلاعات کاربر به صورت لحظه ای این فناوری به راحتی تغییراتی را در رفتار کاربران شناسایی می نماید.

6. تحلیل مشتری

بعلاوه هوش مصنوعی در تحلیل داده های مشتری نقش قابل توجهی دارد. راهکارها و پلتفرم های هوش مصنوعی تجربه مشتری فرآیند جمع آوری داده های کاربر از منابع مختلف را ساده تر می نمایند و این داده ها را بر اساس عوامل کلیدی به صورت موثر مرتب می نمایند. علاوه بر این هوش مصنوعی امکان پیش بینی محتوای تعاملات کاربر را فراهم می نماید و با بهره گیری از موارد استفاده مناسب فناوری و بینش های داده ای استراتژی های بهتری برای جلب مشتری ایجاد می نماید.

7. خدمات اتوماتیک

بسیاری از مشتریان امروزی ترجیح می دهند همه چیز را به صورت اتوماتیک انجام دهند تا استفاده از نماینده یا یاری از هر دستگاه دیگری. این یکی از دلایل دیگری است که پیاده سازی هوش مصنوعی در تجربه مشتری احتیاج اساسی به شمار می رود. هوش مصنوعی برای فهمیدن محل هایی که مشتریان در آن ها به مشکل برمی خورند و چه شک و شبه هایی باعث ارتباط آن ها با تیم پشتیبانی می گردد داده های ارزشمندی ارائه می دهد. با استفاده از این داده ها می توانید به کاربران گزینه ها یا پرسش های متداولی ارائه دهید که به آنها این احساس را می دهد که به تنهایی به مشکل خود پاسخ یافته اند.

8. تعامل تصویری متنی و صوتی

پلتفرم های مبتنی بر هوش مصنوعی بعلاوه فرصتی برای ارائه تجربه مشتری بهینه به مخاطبان هدف بر اساس صدا یا چهره آن ها فراهم می نماید. با استفاده از تشخیص چهره و دستیارهای مجازی فناوری به راحتی احساسات کاربران را در هر لحظه خاصی متوجه می گردد و راه هایی برای ایجاد اثر مثبت فوری به وسیله پیشنهادها یا بازپرداخت ها ارائه می دهد به طوری که کسب وکارها سودهای بلندمدتی بدست آورند.

9. تجربه شخصی سازی پیش بینی شده

در نهایت این فناوری به استارتاپ ها و برندهای مطرح یاری می نماید تا تاریخچه تعامل کاربر را تحلیل نموده و حرکت بعدی آن ها را پیش بینی نمایند. از این رو با استفاده از این بینش ها کسب وکارها می توانند به کاربران پیشنهاد بازاریابی کاملی ارائه دهند. مشتریان را با کسب و کار خود بیشتر درگیر نمایند و سودهای بیشتری را تجربه نمایند. بر اساس گزارشی از McKinsey شخصی سازی پیروز می تواند منجر به 20% افزایش رضایت مشتری 20-30% جذب نیروی کار و 10-15% نرخ تبدیل فروش گردد

منبع: مجله شنبه

به "چگونه هوش مصنوعی تجربه مشتری را در سال 2023 بهبود خواهد بخشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه هوش مصنوعی تجربه مشتری را در سال 2023 بهبود خواهد بخشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید