چگونه از نظر ذهنی برای شغل تمام وقت آماده شویم؟

به گزارش وبلاگ ایران، فرقی نمی نماید که قصد دارید کار پاره وقت خود را به تمام وقت تغییر دهید، کار جدیدی را شروع کنید یا پس از یک استراحت به کار بازگردید، در هر صورت آماده شدن برای شغل تمام وقت از نظر ذهنی چالش برانگیز خواهد بود. زندگی کاری ای که از ساعت 9 صبح تا 5 عصر باشد مانند یک تغییر چشمگیر به نظر می رسد اما در این مطلب راهکارهایی را معرفی نموده ایم که با استفاده از آن ها می توانید خودتان را برای این تغییر بزرگ آماده کنید. این مطلب به آنالیز چگونگی ایجاد آمادگی ذهنی برای کار تمام وقت پرداخته و جنبه های مختلف مانند خواب، ذهنیت و تعادل بین کار و زندگی را آنالیز می نماید.

چگونه از نظر ذهنی برای شغل تمام وقت آماده شویم؟

1. برنامه خواب خوب و منظمی داشته باشید

تا حد امکان برنامه خوابی ایجاد کنید که باعث گردد هر شب خواب زیاد و کافی ای داشته باشید. خواب شبانه خوب برای سلامتی فکری و جسمی ضروری است و بعلاوه می تواند تاثیر چشمگیری روی بهره وری و کارایی در طول روز داشته باشد.

در یک مطالعه مشخص شد افرادی که خواب کافی نداشتند بهره وریشان 29 درصد کاهش پیدا نموده و افرادی که تا حدودی خواب ناکافی داشتند 19 درصد کاهش بهره وری را تجربه کردند. آموزشگاه آمریکایی طب خواب توصیه می نماید تا حد امکان زود به تختخواب بروید تا بین هفت تا هشت ساعت بخوابید. ایجاد یک روتین خواب شبانه، داشتن محیط آرام و راحت برای خواب و خاموش کردن دستگاه های دیجیتال یک ساعت و نیم قبل از خواب هم راهکارهای مفیدی برای داشتن خواب منظم و باکبفیت هستند.

2. هر چیزی که می توانید را برنامه ریزی کنید

روش دیگری که به داشتن آمادگی فکری برای شغل تمام وقت یاری می نماید داشتن برنامه برای روزها و هفته ها است. آماده بودن می تواند استرس و اضطراب را در زندگی شغلی کاهش دهد. بعضی چیزهایی که می توانید برای کاهش استرس از قبل برنامه ریزی کنید عبارتند از:

  • مشخص برترین جهت برای رفتن به محل کار
  • تصمیم گرفتن برای انتخاب لباسی که قصد دارید در محل کار بپوشید.
  • برنامه ریزی و تهیه نهار از شب قبل
  • آماده سازی و جمع کردن وسایلی که باید همراه خود به محل کار ببرید.
  • تهیه لیستی از کارهایی که باید در روزها یا هفته های آینده انجام دهید.

اضطراب انتظار مربوط به نگرانی ای است که افراد در رابطه با اتفاقاتی که قرار است در آینده بیفتند دارند به عنوان مثال اضطراب درباره شغل تمام وقت. این اضطراب و نگرانی گاهی می تواند مفید و یاری نماینده باشد زیرا باعث می گردد احساس هوشیاری داشته باشید و برای مقابله با چالش های زندگی آماده شوید. اما از سوی دیگر هم می تواند منبعی از استرس و نگرانی گردد به ویژه اگر احساس عدم اطمینان بسیاری داشته باشید.

حقیقت امر این است که امکان کنترل همه جنبه های زندگی وجود ندارد اما آمادگی داشتن می تواند یاری کند که احساس قدرت و اراده بیشتری داشته باشیم و آغاز کردن یا ادامه دادن شغل تمام وقت نگرانی کمتری برایمان ایجاد کند.

3. فکریت مثبت داشته باشید

ایجاد فکریت مثبت می تواند به داشتن آمادگی فکری برای کار تمام وقت یاری کند. فکریت، دیدگاه فرد نسبت به جهان و موقعیت های مختلفی است که با آن روبرو می گردد. در صورتی که انتظارات و تصورات بدی مانند تنفر از کار تمام وقت، نسبت به شغل نو خود داشته باشید، به سختی می توانید نسبت به آن دیدگاه مثبتی پیدا کنید. سعی کنید روی ایجاد نگرش و فکریت مثبت نسبت به زندگی کاری خود متمرکز شوید. اهداف شغلی برای خود مشخص نموده و به این فکر کنید که کاری که هر روز در زندگی و کار انجام می دهید شما را یک گام به رسیدن به چیزی که می خواهید نزدیک تر می نماید.

4. معنا را در زندگی کاری خود پیدا کنید

تاثیر خود را در محیط کار و جهانی بزرگ تر در نظر بگیرید. یافتن معنا در کار نتایج مختلفی از جمله انگیزه درونی، حال روحی بهتر و تعهد بیشتر کاری به همراه دارد. به خاطر داشته باشید که مشارکت شما بسیار مهم است. کاری که هر روز انجام می دهید در زندگی افراد دیگر مانند عزیزان، همکاران یا افرادی که به عنوان بخشی از کار خود به آن ها یاری می کنید تفاوت ایجاد می نماید. دانستن این موضوع که شما در حال اجرا کاری کوچک هستید تا در جهان تغییر ایجاد کنید باعث ایجاد احساس معنا داشتن و انگیزه می گردد.

5. انتظارات واقع بینانه داشته باشید

علاوه بر حفظ نگرش مثبت نسبت به کار تمام وقت، باید نسبت به انتظارات خود دیدگاه واقع بینانه داشته باشید. در صورتی که برای نخستین بار می خواهید کار تمام وقت داشته باشید به احتمال زیاد نمی توانید به مقدار کسی که سال ها به این صورت کار نموده است، مسئولیت بر عهده بگیرید. این نکته را به خودتان یادآوری کنید که هر کسی فردی باید از یک جا آغاز کند. کار را با مشخص قدم های کوچک و حرکت به سمت جلو آغاز کنید.

علاوه بر این باید در رابطه با انتظارهایی که از خوتان دارید واقع بین باشید. در صورتی که اولین شغل خود را آغاز می کنید، کار خود را از پاره وقت به تمام وقت تغییر می دهید یا به جهانی کار باز می گشت، کار تمام وقت تغییر بزرگی محسوب می گردد. مطمئن شوید که هنگام مشخص تعهدات در محل کار و خارج از محل کار انتظارات بیش از حد و غیر واقع بینانه از خودتان نداشته باشید. زمانی را به انجام کارهای لازم اختصاص داده و به صورت متناوب ارزیابی انجام دهید تا در صورت لزوم فرایند خود را تغییر دهید.

6. تعادل بین کار و زندگی را از قلم نیاندازید

جنبه مهم دیگر در آغاز یا بازگشت به فرایند کاری تمام وقت یافتن تعادل بین کار و زندگی است. با وجود اینکه مطالب مربوط به این حوزه اغلب درباره مدیریت موثر زمان یا کاهش کارهایی هستند که استرس زیادی ایجاد م نمایند اما حقیقت این است که داشتن تعادل صحیح بین کار و زندگیی یک فرایند مداوم و همیشگی است.

گاهی اوقات ضروری است که وقت و انرژی بیشتری را به کار اختصاص دهید و سایر اوقات متوجه خواهید شد که باید ساده تر به داستان نگاه نموده و راه هایی را برای تغذیه روح و آرامش برای مقابله با فرسودگی شغلی پیدا کنید. در فرایند یافتن تعادل بین کار و زندگی به این نکته توجه داشته باشید که سلامتی قسمت ضروری این تعادل است.

مطالعه ای که انجام شد نشان داد که ایجاد تعادل بین کار و سلامتی به مقدار ایجاد تعادل بین کار و زندگی اهمیت دارد. تعادل بین کار و سلامتی منجر به ایجاد رضایت شغلی بیشتری در مقایسه با تعادل بین کار و زندگی می گردد.

با ایجاد برنامه منظم، تخصیص زمان به کارهایی که برایتان لذت بخش هستند و داشتن انعطاف پذیری برای راحتی در کار تمام وقت می توانید از نظر فکری برای این فرایند آماده شوید. در طی این فرایند ممکن است متوجه شوید بعضی چیزها احتیاج به تغییر دارند. انعطاف پذیری و مهربانی با خود می تواند به اولویت بندی کارها یاری نموده و باعث گردد بتوانید زنان را هم به خودتان اختصاص دهید.

7. شغل تمام وقت به صورت دورکاری

هنگامی که از منزل به صورت تمام وقت کار می کنید ایجاد تعادل بین کار و زندگی بسیار سخت و چالش برانگیز می گردد. بر اساس مطالعه ای که صورت گرفته افرادی که از منزل کار می نمایند استرس بیشتری نسبت به افرادی که به صورت حضوری کار می نمایند دارند. عواملی مانند نداشتن ساختار، وجود عوامل بسیاری که موجب حواس پرتی می شوند، افزایش انزوای اجتماعی و عدم وجود مرزبندی منجر به تشدید استرس می شوند.

در صورتی که شغل تمام وقت شما به صورت کامل دورکاری یا نیمه حضوری بود می توانید با کاهش عوامل حواس پرتی در محل کار و مشخص مرز با خودتان و دیگران، خود را از نظر فکری برای آن آماده کنید. علاوه بر این یک برنامه کاری منظم ایجاد کنید، به آن متعهد شوید و به دیگران هم اطلاع دهید که در زمان کار شما مزاحمت ایجاد ننمایند.

8. هر روز حال خودتان را آنالیز کنید

ممکن است آنالیز کردن فرایند انجام کارها طبیعی به نظر برسد اما یکی دیگر از کارهای ضروری این است که به صورت روزانه حال خودتان را آنالیز کنید. اینکه آیا حالتان خوب است؟ چه احساسی دارید؟ آیا برای سالم تر بودن و حال بهتر به چیزی احتیاج دارید؟ چند لحظه را به آنالیز و مرور فکر و بدن خود اختصاص داده و ببینید که واقعا در آن لحظه چه احساسی دارید. فرض کنید که متوجه شدید یک چیز منفی مانند استرس یا یک احتیاج برآورده نشده در حال اثرگذاری روی شما است. در چنین شرایطی می توانید پیش از این که مورد منفی اینکه تاثیر شدیدی روی توانایی شما در عملکرد موثر ایجاد کند گام هایی را برای حل مساله بردارید.

9. برنامه ایجاد کنید

هنگامی که خودتان را برای آغاز کار تمام وقت آماده می کنید به سادگی می توانید همه توجه خود را روی کار متمرکز نموده و جنبه های دیگر زندگی که باعث ایجاد شادی و لذت می شوند را نادیده بگیرید. حتی با وجود داشتن آمادگی فکری برای کار بازهم لحظاتی را به برنامه ریزی برای فعالیت های غیرکاری اختصاص دهید. مطالعات نشان داده اند در صورتی که منتظر چیزهای مثبت باشید استرستان کاهش یافته و حال بهتری خواهید داشت.

برنامه ریزی برای آینده شامل تعطیلات، فعالیت های لذت بخش آخر هفته یا حتی برنامه داشتن برای مشاهده برنامه مورد علاقه می گردد. هدف این کار این است که برای خودتان چیزی ایجاد کنید که منتظرش باشید. در صورتی که بدانید برای سرگرمی خود برنامه ریزی نموده اید و زمان رسیدن به آن نزدیک است استرس مربوط به کارتان کمتر می گردد.

در خاتمه

داشتن آمادگی فکری برای کار تمام وقت می تواند باعث گردد احساس آمادگی و اعتماد به نفس بیشتری برای آغاز کار نو یا بازگشت به کار قبلی خود داشته باشید. مهم نیست چقدر آمادگی داشته باشید فقط به خاطر داشته باشید که آهسته و پیوسته حرکت کنید. در صورت احتیاج به خودتان استراحت بدهید تا خطر خستگی و فرسودگی شغلی را به حداقل برسانید. ممکن است بعضی همکاران مشتاق باشند فنون کار را به شما یاد بدهند، در این صورت ایجاد روابط مثبت با همکاران می تواند احساس دوستی، اعتماد و حمایت ایجاد کند.

منبع: Verywell Mind

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه از نظر ذهنی برای شغل تمام وقت آماده شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از نظر ذهنی برای شغل تمام وقت آماده شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید