پله صاحب هفت توپ طلا قبل از لیونل مسی ، جاودانگی بهترین بازیکن قرن بیستم

به گزارش وبلاگ ایران، پله، پادشاه فوتبال دو روز پیش به دلیل سرطان روده و در سن 82 سالگی از جهان رفت اما یاد و خاطراتش تا ابد در فکر اهالی ورزش خواهند ماند.

پله صاحب هفت توپ طلا قبل از لیونل مسی ، جاودانگی بهترین بازیکن قرن بیستم

به گزارش وبلاگ ایران آنلاین، پله پس از مرگ مارادونا برایش نوشته بود: امیدوارم یک روز بتوانیم با هم در بهشت فوتبال بازی کنیم و حالا پس از 2سال این آرزو برآورده شده. ادسون آرانتس دوناسیمنتو ملقب به پله، سلطان فوتبال دنیا و به ادعای بسیاری بهترین بازیکن تاریخ فوتبال، در 82سالگی بر اثر سرطان روده در بیمارستان درگذشت و برزیل و جامعه فوتبال دنیا را در روزهای پایانی سال2022 عزادار کرد. او آن قدر زنده ماند تا رکوردهایش یکی پس از دیگری به وسیله کریستیانو رونالدو، مسی، نیمار و امباپه شکست.

رکورددار توپ طلا

در زمان او فقط به بازیکنان اروپایی توپ طلا اهدا می شد، وگرنه پله حتی از مسی هم بیشتر این جایزه را می گرفت. سال2014 یک توپ طلای افتخاری به سلطان اهدا شد و او در مراسم دریافت این جایزه اشک ریخت. سال2016 و به مناسبت 60سالگی توپ طلا، فرانس فوتبال جوایز قبل از سال1995 را مورد ارزیابی مجدد قرار داد؛ سال هایی که اروپایی بودن، شرط حضور در رقابت توپ طلا بود. براساس این ارزیابی، توپ طلا در 7سال (1958، 1959، 1960، 1961، 1963، 1964 و 1970) باید به پله تعلق می گرفت و در این صورت، پله می توانست با 7توپ طلا، در کنار لیونل مسی رکورددار کسب این جایزه باشد. مجله فرانس فوتبال سال1999 در رای گیری از برندگان توپ طلا تا آن سال پله را با 17رای به عنوان بهترین بازیکن قرن20 فوتبال انتخاب کرد. او بعلاوه از طرف کمیته بین المللی المپیک بهترین ورزشکار قرن20 شناخته شد.

منبع: همشهری آنلاین

به "پله صاحب هفت توپ طلا قبل از لیونل مسی ، جاودانگی بهترین بازیکن قرن بیستم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پله صاحب هفت توپ طلا قبل از لیونل مسی ، جاودانگی بهترین بازیکن قرن بیستم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید