مروری بر مستندهای مهوش شیخ الاسلامی به وسیله انجمن صنفی کارگردانان مستند

به گزارش وبلاگ ایران، تهران (پانا) - نشست نقد و آنالیز مستندهای پیر حرا، یوفک، بردشیر به کارگردانی مهوش شیخ الاسلامی به وسیله کارگروه نمایش انجمن صنفی کارگردانان مستند با موضوع موضوع فراوری در سینمای قوم نگار، مردم شناس و جنبه های مختلف سینمای مستند اتنوگرافی (مردم شناسی) شب گذشته برگزار گردید.

مروری بر مستندهای مهوش شیخ الاسلامی به وسیله انجمن صنفی کارگردانان مستند

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی کارگردانان مستند، همایون امامی مستندساز و منتقد سینما در ابتدا گفت: در طول این سال ها بدون اغراق از فیلم های مستند مهوش شیخ الاسلامی لذت بردم و بسیار آموختم. ایشان را فیلمسازی با دغدغه های اجتماعی و متعهد به آنچه در جامعه می گذرد (خصوصا نسبت به مسائل زنان از هر قشر و موقعیت) می دانم. او سوژه های خنثی را مدنظر قرار نداده و فیلم های او سندهایی از دوران و زمان خود است.

فرهاد ورهرام فیلمساز و پژوهشگر نیز با اشاره به تجربه و گذشته هنری شیخ الاسلامی، گفت: ایشان از نسل دوم مستند سازان هستند که سابقه کار داستانی و سریال هم دارند. انتخاب و همکاری با گروه های حرفه ای و فیلمسازی با روش درست تقسیم کار از خصوصیت های شاخص آثار اوست.

مهوش شیخ الاسلامی نیز در ادامه بیان داشت: پس از ساخت چند فیلم مستند و داستانی کوتاه با ناصر تقوایی آشنا شدم. تقوایی در حال ساخت مستندی در خصوص فرش بود و من برای اولین بار برای یک مستند، برنامه کاری دادم و برنامه ریزی کردم که بسیار مورد توجه ایشان نهاده شد به طوری که در دایی جان ناپلئون هم دعوت به همکاری شدم.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی کار 6 ماهه بود، بیان داشت: آن مستند طبق برنامه ریزی پیش رفت البته آقای تقوایی و گروه هیچ وقت مانعی به وجود نیاوردند و همواره طبق برنامه، همراه بودند. بعد از آن با علی حاتمی همکاری هایی انجام دادم و درمجموع بعد از دایی جان ناپلئون بود که همه فیلم ها مدیر برنامه ریزی پیدا کردند.

شیخ الاسلامی درباره ساخت این سه مستند بیان داشت: برای فیلم های مستندم چندین بار به منطقه و لوکیشن سفر و در آنجا زندگی می کنم. همکارانم اغلب در شهرستان ها کار می کردند زیرا می خواستم مسائل و زندگی روستاها و منطقه ها دورافتاده (خصوصا زنان) را با توجه به علاقه شخصی نسبت به این منطقه ها نشان دهم.

وی با بیان اینکه علاقمند بود تا درباره ابریشم فیلمی بسازد، گفت: برای تحقیق به رشت ، گرگان و گنبد رفتم و درنهایت در کلاله با خانواده ای آشنا شدم و به وسیله آنان به سوژه (خانم ها) در یلی چشمه که کار پرورش کرم ابریشم داشتند رسیدم و مستند یوفک اینجا ساخته شد.

این مستندساز با بیان اینکه مستند پیر حرا را در قشم ساخته است، اضافه کرد: در پی سوژه موردنظر با قایق به آلونک ماهیگیری رسیدم و در رفت و آمدها، ارتباط گرفتم و 10 روز با او زندگی کردم. با آقای پورصمدی در 5 فیلم تجربه همکاری داشتم و اینبار نیز با شناخت و عشق، همراه زندگی یک ماهیگیر شدیم. ماهیگیر به کارش عادت داشت ولی راه رفتن ساده در آن محیط، برای من و پورصمدی با دوربینی بزرگ و سنگین و همزمان فیلمبرداری سخت بود. در برخی منطقه ها کاملا در گل و لای بودیم . آقای شیردل به دلایلی که در آن شهر بود، همانجا راش ها را دید و پسندید و در تهران فیلم را مونتاژ کردند.

شیخ الاسلامی درباره ساخت مستند بردشیر نیز گفت:ساخت بردشیر به زمان ساخت مستند کول فرح و آشنایی با شیرهای سنگی برمی شود. کول فرح در ایتالیا جایزه حمایتی گرفت و توانستم برای ساخت بردشیر از آن حمایت اقتصادی استفاده کنم. برای این شیرها مسافرت عجیب و سختی به روستاها، بالای کوه و بعضا منطقه ها کم سکونت داشتم. روال و داستان این مستند به دلیل مسائل قومی و اختلافات خانوادگی سوژه، تغییر کرد.

علاقه مندان به پیگیری نشست های مجازی فیلم می توانند با پیگیری صفحات مجازی انجمن صنفی کارگردانان مستند، چند روز قبل از نشست های هفتگی سه شنبه ها ساعت 21 در کلاب هاوس، لینک تماشای فیلم را دریافت کنند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "مروری بر مستندهای مهوش شیخ الاسلامی به وسیله انجمن صنفی کارگردانان مستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروری بر مستندهای مهوش شیخ الاسلامی به وسیله انجمن صنفی کارگردانان مستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید